Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 822 ggr
Stj3rnfallet
0

Frågor kring marsvin!

Hejsan!

Jag är inte särskilt bra på marsvin, men jag har lite frågor som jag har funderat på ett tag och som jag gärna vill ha svar på =)
Kanske inte blir många frågor, men några är det väl iaf.
Om en hane inte kommer överrens med andra hanar - anser ni då att denna är lämplig i avel? Själv skulle jag väl inte tycka det, men jag har ju mest erfarenhet av råttor och där avlar man ju efter temperament och hälsa i första hand. Man skulle aldrig om man var seriös uppfödare avla på en hane som inte kan bo med andra hanar. Gäller samma sak för marsvin? Alltså att man satsar på hälsa och temperament eller går man mkt efter utseendet? Det kanske är lite både och, men som sagt är jag inte alls insatt =)

Äsch, nu har jag glömt bort resten av frågorna jag hade :P Men det är nog för att jag är så trött.. Kommer säkert på dem efter att jag fått sova lite.. Så resten kommer kanske senare =)

Tar allmänt då jag inte vet var jag ska sätta detta och ni får ändra rubriken om den inte passar.

Bytte till en utförligare rubrik. Tänk gärna på detta. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

Stj3rnfallet
0

Kom på en till fråga nu :P Brukar ni ha nya djur i karantän innan de får träffa de djur ni redan har hemma?

Abico
0

Den första frågan får någon mer avelsinsatt ta och svra på :)

Jag sätter inte nya djur i karantän om dom är friska (inga synliga hudåkommor eller förkylningar).

Hanna 

TRASAN
0

som sakt som Abico så sätter jag dom här uppe i två veckor så jag kan kolla dom riktigt noga. tvättning o pyssling o klippning av klor m.m. det här med hanen att det kan överföras till ungarna om han är lite arg vet jag inte JAG tror inte på det men hoppas det är någon annan som kan ha ett rakt svar till dig. ;) lycka till. ;)

Samaraz
0

En mycket bra fråga!

VAd jag vet så är det ingen uppfödare som tänker så mkt på det, om en hane inte vill bo med andra hanar.

Ofta så märker man inte heller detta för hanen i fråga går ofta med honor eller ensam, med utsikt över de andras burar.

MEN det är ju en jätte bra fråga, man kanske borde lägga mkt större vikt vid detta! Nu är det ju inte så vanligt att hanar INTE kan gå ihop men om vi fortsätter avla på hanar som iinte vill bo ihop så kanske vi tillslut får mkt agressivare hanar(och honor?).

Jag vet inte hur hanens beteende nedärvs men det borde det ju göra…..tyckr det verkar så i allla fall.

idipidi
0

Temperament är absolut ärftligt! Och speciellt sånt som är så hormonstyrt som beteende mot andra hanar.

Det är dock inte speciellt vanligt att uppfödare lägger vikt vid sånt. Som långhårsuppfödare avlar jag till viss del på temperament. Djuren ska vara lätthanterliga och acceptera pälsvård och absolut inte äta på sin egen päls o.s.v. Jag har också ratat honor som inte beter sin normalt i flock utan attackerar andra marsvin. Sånt beteende vill jag inte avla på.

Men det är nog lite olika hur mycket man tänker på det…

Stj3rnfallet
0

#2 Okej, ja, jag undrade mest om karantän, då man gör det med råttor. Tänkte också om marsvin hade överförbara sjukdomar och att man kanske hade nya marsvin ngn annanstans innan man sätter ihop dem.

#3 Ja, för råttor gäller det minst 6 v i karantän har jag för mig =) Själv tror jag attt det kan vara rätt bra att ha dem i karantän för säkerhets skull,ä ven om de ser friska ut. De kan ju vara bärare av ngn sjukdom som smittar, även om de själva inte är sjuka.

#4 Nä, jag undrade faktiskt lite om det där med hanar som inte går ihop med andra hanar, då jag såg en annons där det fanns en hane som inte alls gick ihop med andra och ägaren skrev att han passade till avel, vilket jag tyckte kändes rätt dumt =) Att temperament och beteenden överförs till ungarna tror jag garanterat att det gör! Dock vet jag inte hur tydligt det märks på marsvin, men på t ex hundar syns det jättetydligt att både positiva och negativa sidor nedärvs.. T ex om en tik är rädd och nervös överförs det till valparna redan vid tidig ålder. För när valpar diar så ska de eg. få ett lugnande med när de diar, men en stressad och rädd tik medför ju inga såna. (Har glömt vad det heter :P)

#5 Ja, det var det jag tänkte =)
Ja, jag har märkt det. Är utseendet viktigare alltså? Jag tycker att temperamentet och hälsan borde gå i första hand, men det är ju klart på det sättet att utställningsdjur inte kan se ut hur som helst iofs :P Men man tänker ju på barnfamiljer och sånt t ex, de vill ju säkert hellre ha sällskapsdjur med bra temperament och hälsa, än att marsvinet ser fint ut, eftersom marsvin i barnfamilj ändå ska tåla rätt mkt och klara av stressen. Barn är ju ändå barn =) Ja, absolut kan ju honor också ha sådan som inte är acceptabelt i ave, men kom mest på det efter att jag läst den där annonsen jag såg och började fundera lite kring avel på marsvin. Och då blev jag nyfiken på vad som eg. prioriteras i marsvins aveln =)

Ja, det är nog väldigt olika och individuellt.

Tack för era svar!=)

idipidi
0

Jag har i alla fall lite koll på råttor och om man ska jämföra så har marsvin inte alls lika mycket allvarliga sjukdomar som de lätt kan smitta varandra med. Inte alls på samma sätt.

Att det inte avlas så mycket på temperament beror väl på att det inte finns så mycket marsvin med dåligt temperament. Absolut inte så som det finns bland råttor, att de kan bitas och så.  Likaså med hälsa. Det är inte så vanligt med sjukliga marsvin. Man har inte problem med väldigt kort livslängd, tumörer o.s.v. Därför kan man inrikta sig på utseende mer. Självklart avlar man inte på individer med temperamentsfel elelr sjukliga djur, men de är sällsynta.

trocadero
0

Det klart hälsa också prioriteras (av de flesta iaf) men kan ju inte föda upp utställningsdjur som dör vid 1 års ålder pga lunginflamation eller liknande. Men jag tror att marsvin har färre allvarliga ärftliga sjukdomar är råttor och marsvin ska ju egentligen vara "genomsnälla" djur. Så det är mer undantag att ett marsvin har ett onormalt aggresisvit beteende.

Jag personligen skulle inte avla på en hona som är aggressiv och måste bo själv. Jag skulle heller inte avla på en hane som jag tycker har ett onormalt aggressivt beteende. Tex biter andra hanar vid väldigt ung ålder, biter väldigt unga småhanar. Sen har väl många olika uppfattningar om vad som är normalt beteende och inte. (märker nu i efterhand att jag skrev väldigt långsamt och att idipidi skrivit det jag menade)

idipidi
0

#8 Äh, tycker att du skrev bra saker. ;) Hihi…

Stj3rnfallet
0

#7 Jaha, ok =) Var ju därför jag frågade ;) För att jag är nyfiken och för att jag inte kan ngt om marsvins avel.. Men personligen oavsett hur mkt jag kan om dem eller inte, så skulle väl inte jag avla på en hane som inte går ihop med andra =)

#8 Ni båda hade bra svar =) Ja, det är nog sant. Marsvin är ju oftast genomsnälla djur. Men jag frågade som sagt för att jag var nyfiken på hur man tänker när det gäller avel på marsvin =) Alla tänker väl visserligen olika, men det är alltid roligt att lära sig ngt nytt! Och jag kan ju i stort sett inget om marsvin och jag älskar att lära mig nya saker om djur. Som sagt är jag bäst på råttor och hundar, så det är väl de enda djur jag kan jämföra med :P Och det kan väl bli lite fel, men frågar man inte får man ju inget veta. Därför frågade jag, då jag funderat ett tag på det =) Den enda erfarenhet jag har av marsvin är ju det lilla jag sett av min kompis marsvin som hon hade när vi var ca 7-8 år eller nått sånt. Länge sedan nu.

Stj3rnfallet
0

Kom på en annan fråga precis :P Kan marsvin ha blå ögon? Eller har de bara bruna eller röda ögon? Har iofs aldrig sett eller hört talas om blåögda marsvin :P Men på t ex kaniner är ju blå ögon väldigt fint =) Dock är ju inte marsvin kaniner och jag misstänker att det bara finns röda och bruna ögon på marsvin, fast det är ändå roligt att fråga =)

FeliciaS
0

Om en hane inte går ihop med en annan hane kan de ju gott användas i avel om de är rastypiska osv. :)
Om en hane går ihop med en annan kan knappast vara ärftligt, det borde variera från individ till individ.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dannebacken
0

Marsvin kan egentligen inte ha blå ögon. Däremot kan marsvin som har mycket vitt på huvudet få en blåaktig ton, som glosöga på hästar. Jag har själv två hanar (helt obesläktade) som har var sitt halvt vitt huvud, ovh på den vita sidan kan man se ögat skifta i ljusblått i rätt ljus. Har tyvärr inte lyckats få det på bild än, har en värdelös kamera.

Stj3rnfallet
0

#12 Jag tror det kan vara ärftligt, då de ärver beteenden från sina föräldrar eller ja, rättare sagt deras temperament. Fast det kanske också beror lite på vilken individ det är. Vissa kanske bara är mer dominant eller nått sånt, än andra.

#13 Jaha, ok, då vet jag =) Jag har sett nått marsvin på bild som hade vitt huvud (minns inte om det var hela, men iaf halva) och där såg ena blått ut, så därför tänkte jag om de kunde ha blå ögon eller om jag hade sett fel =)

FeliciaS
0

#13 Fast hästar kan ha blåa ögon :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dannebacken
0

Jo, men just när det bara är det ena ögat på ett huvud med två färger kallas det väl glosöga? Gjorde det iaf för en så där 15-20 år sedan när jag lärde mig om hästar.

Abico
0

Gretas ögon skiftar i blått :) Det är hon på bilden till vänster.

Hanna