Bygga bur
Jag funderar/kommer antagligen att skaffa två marsvin till i höst och ska därför bygga en bur med dubbla plan för att på så sätt inte ta upp mer plats i min lila etta än vad buren redan gör.
Är det något speciellt jag bör tänka på innan jag sätter igång. Buren jag hade tänkt mig ser ut ungefär som en våningsäng, bilden hittade jag på humlan.just.nu. Ska det vara plast eller plexiglas innåt liksom eller kan marsvinen komma i kontackt med trä, eller rutnar det då (vill ju inte behöva bygga om den om ett tag, utan den ska ju hålla länge). På bilden tycker jag det ser ut som om de är plexiglas på två sidor och någon form av plast på två sidor plus över träbotten. Var finns sådan plast att få tag på, har letat men inte hittat det någonstanns.
Finns det något matrial som är farligt för marsvinen, mina tuggar på allt! Bör jag täta med något i skarvarna så att de inte rinner ner urin i mellan
Sen undrar jag över höjden på sidorna. Hör höga bör de minst vara, kan de hoppa över, eller gör de inte det
Eftersom detta inte är din bild och du inte har ägarens tillstånd så strider det mot copyrightlagen så därför tar jag bort bilden från inlägget! //CamillaS - Medarbetare på marsvin.ifokus

Jag har en PAX låda från IKEA, har sett flera som har sådana i burskåp. De är väldigt billiga så att bygga en enkel hylla/ställning där du kan ha två sådana skulle ju vara billigt o säkert ganska enkelt. Dock är de lite små tycker jag.. 55*100 tror jag.. kanten är 20cm och de hoppar inte över den, ska du ändå bygga själv så hade jag nog gjort den lite högra för säkerhets skull.
Lycka till!
Du kan ha plexiglas eller trä som sidor det avgör du själv. I botten kan du ha våtrumstapet (tror jag det heter) och det kan du köpa på tex en tapet affär eller rusta (har för mig att rusta har det). Det skyddar botten från kiss. jag skulle nog säga minst 20 cm jag också helst högra. Det beror ju på om du har rymningsnyfikna marsvin. Men om du har plexiglas på sidorna kan du ha rätt högt för då blir det ändå inte mörkt. Det som blir om du har trä på sidorna och du har för högt så blir det mörkt i buren.
Något du bör tänka på när du bygger är att välja trä som inte är inpregnerat, inpregnerat trä är giftigt för marsvin om dom skulle gnaga i sig.

Vilken av de är våtrums?
http://www.rusta.se/category.asp?kategori=Tapet%20%26%20Tillbeh%F6r&c=194&sc=0
Kanske ska tillägga att hyllan jag har klurat på är 40x106 cm.
Höjden på kanterna skulle bli 29cm.
Är det bra storlek för 2 busar, eller bör jag ha större?
Sorry…blev på fel ställe. 

#0 - Jesus vad söt bur :*
#0 - Den buren har jag dregglat över så många gånger ;P
Tyvärr är det nog så här hemma att: ska jag ha en snygg hemmagjord bur så får jag snickra ihop den själv. Och med mina snickar kunskaper kommer det sluta i katastrof XD
Hanna
Zella!
Är du medveten om att den bild du har lagt upp på buren är copyright skyddad? Har du fått lov att använda den?
#9 bilden är borttagen nu. :)

Ups Sorry my misstake. Hade glömt bort att jag skrivit detta inlägg. Var antagligen så stressad att jag inte tänkte. Hoppas ingen blev för upprörd!
#10 Snyggt jobbat