Funderingar på att ta en kull till

Varför ta en kull?
du skulle ju kunnav ara jour hem åt dom 50 marsvinen som det är rätt akut med. än att skapa fler ungar i onödan… :o)
men visst, gör som du vill. >.< ja… det är lagom "viloperiod"
jag tycker att det är lite länge
Helena
#1 skulle gärna göra det men mamma vill inte ta hem några sen är det för långt bort, mamma tycker att 4 marsvin hemma räcker
, har frågat å tjatat men det hjälper inte 
#3 fast om du inte får skaffa fler marsvin varför ska du då ta en till kull?
#4 en kull va okej men inga vuxna marsvin försökte med den diskutjonen med.
men det är inte säkert att vi tar en kull heller, funderingar bara än så länge
#5 okej, tänkte bara på att det det är ju ganska onödigt att riskera honans liv och producera nya ungar om man inte tänkt behålla någon eller kanske du har folk som vill köpa av dej inte vet jag, men värt att tänka på iaf. För att svara på frågan bör du nog isf ta en kull ganska snart på henne, men det beror ju på hur mycket hon väger och i vilken kondition hon är i.
men shit ghugg inte på henne det vqar liksom inte det frågan handlade om! det handlade om hur lång viloperiod marsvinet behövde.
jag tycker att det var en lagom vilo period. Sätt du henne med en hane. :)
#7 va bra men lilla syrran vill veta om det är en säker period *L*
#7 Nej det var inte det det handlade om men jag får väl ifrågasätta och ge vilka tips jag vill så länge det inte är direkt olämpligt vilket det inte är. Hon sa ju själv att hon inte fick skaffa fler marsvin och jag får fråga hur hon tänkt då.
I allmänhet är det värre att vänta längre tid än kortare. Självklart behöver de viss violoperiod men det bästa är att vänta tills honan kommit upp i normalhull men inte så mycket längre.
#10 hull å allt är bra fick mycket god på utställningen i går. så det går alltså att släppa i hopp henne med hane nu? om det skulle vara så?

# 11. God utställningskondition är inte samma sak som god avelskondition!
Envishet och drömmar
Håller absolut med #12. God avelskondition är att de är ganska slanka.
Hon är slank ska ta och väga henne

Hmm om ni inte får sålt ungarna då, dom blir ju också vuxna =/ inge´ illa menat nu..
#15 det har vi redan tänkt på vi har köpare om vi skulle ta en kull på henne.
hon väger i dag exakt 1000

Enbart en vikt säger inte så mycket, på samma sätt som två människor som väger lika mycket kan vara väldigt olika. En person som är vältränad och en person som är otränad kan ju väga precis lika mycket trots att de har väldigt olika kroppar. På samma sätt är det med marsvin. Vad man säger över Internet är ingen bra mall eftersom man bara kan beskriva något som man själv uppfattar det. Jag tycker att mitt marsvin känns alldeles lagom tjockt. Du kanske hade tyckt något helt annat. På samma sätt är din bedömning "hon är slank" din uppfattning. Jag menar inte att den är fel, utan bara att du ska tänka på att domaren som sa att hon var i bra (utställnings)kondition är erfaren och utbildad. Bra utställningskondition är för "tjockt" för att vara bra avelskondition.
Envishet och drömmar
#17.
storasyrran råkade blanda ihop bedömningarna av dom 2 som vi ställde, den som vi avlar på hade "ok" kondition. och senast vi parade med henne vägde hon endast 800g, och JAG anser att det är lite för lite för en 1årig hona. detta är min åsikt, och ni får ha era :)
Hälsn. Anna ( lillasyster )