C-vitamins brist?
Våfflan kunde inte röra sitt bakbben ett tag. men jag gav henne grönsaker o nu springer hon normalt igen.
Så falskt alarm. ^^,
Men eftersom hon blev bra så "fort" (typ 30 min efter) kanske det bara var C-vitamins brist iaf…
Ger man dom grönsaker varje gad så blir det ingen brist på c-vitaminer.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
oj, ja, det lät som c-vitaminbrist. men jag vet att du ger rätt mycket grönsaker, hade dom inte fått nåt innan den dan?
Helena
Marsvin behöver massor med C-vitamin sa min veterinär. Ett par apelsiner om dagen.. Så de behöver alltid tillskott!!
Om de bara inte kan röra ett bakben och blir bra efter 30 min så är det garanterat inte c-vitaminbrist.
#3 Det är inte sant. Det är vetenskapligt undersökt att marsvin behöver mellan 10 och 30 mg c-vitamin per kg kroppsvikt, beroende på ålder och om de går i avel eller inte. 10 mg/kg gäller för vuxna, friska marsvin som inte avlas på. Det är enkelt att räkna ut att det är väldigt lätt att täcka det behovet med grönsaker.
Då ville väl veterinären sälja då.. Dumma veterinär

#1 - Jo, men jag hade missat den dagen… *S*
#2 - Ja, kom på att dom inte fått det än. hade nämligen blandat ihop det. *S*
I informationen jag fick med Greta och Wilma står det att Greta i sitt tidigare hem hade problem med sina bakben, hon togs tydligen till vetten som sa att det var C-vitamin brist. Men varken hos min eller på Eragons där hon bodde ett par veckor märktes detta av.
Men när jag tänker C-vitamin brist så föreställer jag mig ett marsvin som vart utan C-vitamin ett tag, inte bara missat en enda utfodring :/ Då är det nog nått annat, någon nerv eller nått som kom i kläm?
Hanna
Hon kanske bara hade slagit i det eller legat och sovit på det så att det somnat en stund :P
Konstigt, det låter ju nästan lite som c-vitaminbrist men det kan ju ha varit en lätt stukning? Som av en slump blev bättre sedan, och det var ungefär när de fick mat? ^^,
#3 De behöver grönsaker, men apelsiner är en lögn. Apelsiner innehåller inte så mycket c-vitaminer och dessutom är de syrliga och inte för bra att ge till marsvin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
apelsiner innehåller iallafall mer c-vitamin än morot. Och man kan ju ge det i liten mängd ibland och jag har hört att det är bra att ge ibland eftersom det hjälper till att förebygga urinvägsinfektion tror jag det var
#10 Ja, men det är ju ingen jättedos att tala om. Kålsorter, persilja, broccoli, paprika osv. innehåller ju mer :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jo det är ju klart men ändå :)

Jo, jag tänkte med på det… hon låg ju som sagt i transportburen då dom var hur stressade som helst. *O buren funkade faktisk inte då blev dom mer rädda…*
Sen såg jag de.t men men. det är iallafall bra Nu :o) konstigt…