Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1020 ggr
Wiizy
0

C-vitamins brist?

Våfflan kunde inte röra sitt bakbben ett tag. men jag gav henne grönsaker o nu springer hon normalt igen.

Så falskt alarm. ^^,

Men eftersom hon blev bra så "fort" (typ 30 min efter) kanske det bara var C-vitamins brist iaf…

Diana61
0

Ger man dom grönsaker varje gad så blir det ingen brist på c-vitaminer.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

paronskrutten
0

oj, ja, det lät som c-vitaminbrist. men jag vet att du ger rätt mycket grönsaker, hade dom inte fått nåt innan den dan?

Helena

Tussi3
0

Marsvin behöver massor med C-vitamin sa min veterinär. Ett par apelsiner om dagen.. Så de behöver alltid tillskott!!

idipidi
0

Om de bara inte kan röra ett bakben och blir bra efter 30 min så är det garanterat inte c-vitaminbrist.

#3 Det är inte sant. Det är vetenskapligt undersökt att marsvin behöver mellan 10 och 30 mg c-vitamin per kg kroppsvikt, beroende på ålder och om de går i avel eller inte. 10 mg/kg gäller för vuxna, friska marsvin som inte avlas på. Det är enkelt att räkna ut att det är väldigt lätt att täcka det behovet med grönsaker.

Tussi3
0

Då ville väl veterinären sälja då.. Dumma veterinär

Wiizy
0

#1 - Jo, men jag hade missat den dagen… *S*

#2 - Ja, kom på att dom inte fått det än. hade nämligen blandat ihop det. *S*

Abico
0

I informationen jag fick med Greta och Wilma står det att Greta i sitt tidigare hem hade problem med sina bakben, hon togs tydligen till vetten som sa att det var C-vitamin brist. Men varken hos min eller på Eragons där hon bodde ett par veckor märktes detta av.

Men när jag tänker C-vitamin brist så föreställer jag mig ett marsvin som vart utan C-vitamin ett tag, inte bara missat en enda utfodring :/ Då är det nog nått annat, någon nerv eller nått som kom i kläm?

Hanna 

[Liinda]
0

Hon kanske bara hade slagit i det eller legat och sovit på det så att det somnat en stund :P

FeliciaS
0

Konstigt, det låter ju nästan lite som c-vitaminbrist men det kan ju ha varit en lätt stukning? Som av en slump blev bättre sedan, och det var ungefär när de fick mat? ^^,

#3 De behöver grönsaker, men apelsiner är en lögn. Apelsiner innehåller inte så mycket c-vitaminer och dessutom är de syrliga och inte för bra att ge till marsvin.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

apelsiner innehåller iallafall mer c-vitamin än morot. Och man kan ju ge det i liten mängd ibland och jag har hört att det är bra att ge ibland eftersom det hjälper till att förebygga urinvägsinfektion tror jag det var

FeliciaS
0

#10 Ja, men det är ju ingen jättedos att tala om. Kålsorter, persilja, broccoli, paprika osv. innehåller ju mer :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jo det är ju klart men ändå :)

Wiizy
0

Jo, jag tänkte med på det… hon låg ju som sagt i transportburen då dom var hur stressade som helst. *O buren funkade faktisk inte då blev dom mer rädda…*

Sen såg jag de.t men men. det är iallafall bra Nu :o)  konstigt…