Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 755 ggr
Linny
0

Vad kan det vara?

En av mina honor får som panik när man kliar henne på bakdelen, värst är det vid fettkörteln. Hon börjar tokbita på första bästa sak när man klappar eller kliar henne där, huden känns lite knottrig just där och om man kliar lite till så kan det lossna några hårstrån som sitter fast i en liten svart mjällflaga (fast hon tappar inte hår av sig själv). Hon kliar sig inte mer än vanligt fast hon kommer ju inte åt att klia på det där stället heller.. Har varit till veterinären 5 gånger(!) och de har tagit skraptest men det visade att det inte skulle vara någon Ohyra och  provat behandla med antibiotika eftersom de trodde att det kunde vara en inflammation i fettkörteln, vi har också provat behandla med ivomec för att de trodde hon hade fel på njurarna (för den ena var större än den andra) och att det huden blev konstig av det. Vi fick även en salva som vi skulle smörja med. Men inget har hjälpt, och det är ca 2 timmars resa till veterinären… Det verkar inte vara något som smittar då mina andra honor inte visat någon symptom. Men hon får som sagt panik när man kliar henne just där, inte så att hon har ont när man trycker utan när man kliar eller gnuggar. Det har varit såhär i drygt 2 månader nu. Är det någon som har en aning om vad det kan vara för något eller haft ett liknande fall?

Creation
0

:/ Min Maja brukar bli lite irriterad när jag rör hennes bak, men det är väl mer för att hon tycker att det är som att jag "tafsar" xP Inte för att det gör ont. Knottrig hud verkar ju lite misstänkt. Konstigt att veterinärerna inte kunde hitta något fel.. :/ Kanske hon har medfödda hudproblem, som torr och känslig hud eller något slags svidande människo-eksem, fast för marsvin? Annars vet jag inte vad det kan vara…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

CamillaS
0

Själv så tycker jag att det låter som hud svamp, när du säger att det lossnar hårstrån och dessutom att det följer med en mjällflaga. kolla på denna länk. Utav det du säger så tycker jag att det stämmer in iaf :)

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/svamp.html