Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1323 ggr
Soneczka
0

Vill inte äta

Ett av våra marsvin vill inte äta. Blir så orolig.

Hon har gått ensam i en bur nu sen strax före jul. Hon har opererats och såret har inte velat läka ihop riktigt. Nu har det precis läkt ihop fint och jag tänkte att jag skulle fråga veterinären på återbesökt imorgon om hon kan få gå med sina burkompisar igen, så kommer detta. Hon som var så pigg trots operation och allt. Varför skall detta börja nu när man tror att allt gått bra? Orolig.

Har ni några tips på vad jag kan göra? Hur skall jag få i henne vätska? Vad kan ha hänt? Hon har ätit antibiotika länge nu, slutade med det i fredags, kan det göra att hon "tappar" matlusten eller magen slås ut på något sätt?

Creation
0

Du kan ju mata henne med någon slags kligröt i spruta utan nål och ge henne vatten så också. Alltså stödmata. I alla fall tills du tar henne till veterinär. :/ Det är nog bäst att du kollar med veterinär, så du får reda på om det är något som hänt i kroppen. Försök ge henne något hon verkligen älskar att äta och se om hon säger nej till det också.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Vätska kan du ge henne via pipett i munnen eller ge gurka utöver den andra grönsakskosten. Critical Care är bra när de inte äter, då får de aptiten tillbaka. Jag tror inte hon kan ha tappat aptiten p.g.a. antibiotikan… Ge henne energirik mat t.ex. havre. Gyllenhammars havremust ger mycket energi, finns på vällingsavdelningen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Soneczka
0

Tack för svaren som jag fått.

Jag var så orolig så jag ringde veterinären ett tag efter jag skrivit inlägget här. De sa att jag skulle komma in med henne direkt. Hon ville ju inte äta något, tog en persiljekvist men inte mer.

Veterinären kände igenom henne och sa att hon hade ont i magen och var gasig. Hon fick en massa mediciner och vätskeersättning direkt i blodet där hos veterinären. Sen fick jag tre olika sorter som jag skulle ge tre/ggr/dag plus en smärtstillande medicin också. En halvtimme efter medicineringen har jag matat henne med Critical Care som jag köpte hos veterinären. Nu har hon kommit igång och äter själv, magen fungerar hon dricker dock lite dåligt så hon får extra mycket gurka. Idag har hon dock druckit mer än förut så jag tror det vänder nu. Sen skall jag trappa ut detta försiktigt så inte magvärken kommer tillbaka.

Är så glad att det gått bra, trodde jag skulle förlora henne nu. Hon har ju gått igenom en del sista månaderna och vi har lagt ut över 10 000:- på veterinär och mediciner så det kändes så "onödigt" att magen skulle slås ut när hon klarat allt det andra. Men som sagt, nu verkar det gå bra. :-)

Förresten, har hört att marsvinen skall gilla Critical Care, det gör hon inte utan jag är tvungen att ge det i spruta. Har testat mina andra marsvin men de vill inte heller ha. Kräsna små varelser ;-)

Creation
0

Nej, min gris gillade inte heller Critical Care. Rynkade på näsan så fort jag kom nära med det och flyttade huvudet så fort jag närmade mig med maten nära munnen xP Tror inte att många marsvin gillar det om de inte är vana vid det :/ I alla fall så jag upplevt det.

Vad kul att det gick bra! :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.