städa bokhylleburar?
Ni som har bokhylleburar, hur städar ni dom?
tar ni en spade och kyfflar ut allt i en svart sopsäck eller? men sen då?
men hur gör ni rent den då? man kan ju knappast bära in den i duschen eller lägga den i badkaret och skrubba ;)
så hur gör ni rent den? och vad har ni för underlag som ska hålla tätt?
Jag har en foderskopa (se bild) som jag bara skyfflar bort allt spån med. Mer än så gör jag inte ;) Har ca 2 cm Toa-Lätt längst ner vilket suger upp kisset jättebra och sedan ca 4 cm spån så att det blir mjukt och skönt för marsvinen. Funkar utmärkt! Jag har en ca 3 mm tjock linoleummatta i botten, håller 110% tätt.
![]()
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jag skyfflar med en sopskyffel, en hand..grej :P
tyvärr får jag ont i ryggen, men jag klarar mig^^
Helena
Jag har plastmatta i botten och låter det aldrig bli så så skitigt att man måste skrubba (?!) rent den. jag öser ur med skyffel och allt spån lossnar lätt. Skulle man vilja så kan man ju torka rent med en trasa också.
Jag har presenning som håller tätt i botten o runt. Skyfflar ur spånet med en kattlådeskopa, torkar ur om det behövs. O skulle det blir för skitigt så byter jag bara presenning.
#3 Samma här, låter det aldrig bli skitigt och blött i buren.
Mvh Felicia
Ne utryckte mig dåligt där. självklart ska det inte bli blött och skitigt så man måste skrubba ^^ jag har ju nu en sån där vanlig plast bur 100*50 men jag ska nu inom en snar framtid fixa en bokhylle bur. för den dom har nu känns alldeles för liten för dom, fast en dom bara är två stycken.
tror ni vaxduk skulle funka att ha i botten? eller finns det något som ni tycker funkar bättre?
#6 Plastmatta av något slag är bättre, t.ex. linoleummatta. Vaxduk är tunt och håller inte helt tätt.
Mvh Felicia
#7 ok. vart får man tag i sådana plastmattor?
#8 Golv/mattvaruhus :)
Mvh Felicia
hmm.. oki ska kolla i affären här när jag fixat en bokhylla:)
Vad menar ni med blött då? Räcker ju att en gris kissar en gång så är det blött…
Men självklart låter inte jag heller det vara blött o skitigt. Städar varje dag.
#11 Nä, då blir det bara lite fuktigt längst upp ;)
Mvh Felicia
#12 Ja e ju hur man definierar det. *ler*
Jag menar att när jag städat ur spånet så ligger det inte vätska kvar på botten som man måste torka/skölja ur.
#13 Precis! haha :)
Mvh Felicia
#14 Ok, det e så du menar. Nä, det ska det ju inte göra. Spån eller vad man nu har ska ju suga upp allt.

jag har vaxduk o tidningar sen sågspån. så jag bara rullar ihopa tidningar o rätt ner i sopppåsen. sen tar jag en trasa o torkar o vips rent o fint igen. ;))