Akut till veterinären!
Nu när jag kommer hem från skolan så blir det att åka akut till veterinären med min lilla Castello :'(
När jag kom hem igårkväll så satt han bara i ett hörn och ville inte ens äta när jag serverade maten :( Hans päls, öron och öron var lortiga för han hade inte orkat tvätta sig.
Jag tvingade i honom lite banan sen ville han inte ha mera. Jag lindade in honom i en filt och la in massor med hö i buren så han skulle ha det varmt och skönt :)
Hans brorsa verkade förstå att han mådde dåligt för när jag la ner honom i buren igen så gick han sakta fram och började tvätta honom i ansiktet och la sig bredvid honom som om att han ville värma honom :)
Jag tror det är tänderna som spökar för när han väl äter lite så går det så sakta och det ser ut som han har problem att tugga. Jag tänker inte låta veterinären söva ner honom och fixa tänderna för det vetjag redan att det har jag inget för då han är så pass mager och gammal redan.
Men vad kommer hända med hans bror då nu när jag tänker åka in och ta bort Castello? Kommer han sörja? Kommer han inte bry sig? Jag vill helst inte skaffa något nytt marsvin då jag vill skära ner på dom och ha högst två st. Jag vet inte om jag ska låta honom också få somna in senare i veckan om han inte trivs med att vara ensam.
Fast det blir säkert så att jag skyndar mgi att skaffa en ny liten krabat ändå ^^ Fast är rädd för att han inte kommer acceptera nått nytt sällskap då han är rätt bossig av sig och han är ju iofs 5år…
jaja nu har jag skrivit av mig. Det är fortfarande ca 2 timmar innan jag är hemma så Castello kanske har piggat på sig lite, men jag tror att han ska få somna in ändå. Vill inte att han ska plågas.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hoppas att allt ordnar sig på bästa sätt!
Måste man söva marsvinen för att klippa tänderna? Trodde inte det….
#1 För att klippa kindtänderna, ja. Och det är nästan alltid de som är problemet. Framtänderna kan vara långa men oftast är det bara ett tecken på att det är knas med kindtänderna.
Hoppas allt ordnar sig! :) Det är verkligen ledsamt när marsvinen mår dåligt, själv blir jag jättedeppig själv…
Castello verkar ju vara väldigt slö och sjuk, men veterinären kanske vet vad det är och kan fixa medicin osv. till honom? ;)
Om han nu avlivas tycker jag att hans bror ska få en kompis, inte tror jag han mår bättre utan någon. Tvärtom. Sörja kommer han säkert göra, och då är en ny marsvinskompis det bästa som finns.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Han lever än så länge :)
Stackarn hade tappat så mkt vikt så han väger bara 366g !! Fick vätska i nacken och han började faktiskt småäta lite nu när vi kom hem så piggare blev han :)
Ska in i morgon igen och kolla tänderna, de sa nått om att söva ner honom lätt och kolla tänderna. De trodde att han skulle klara sig om de behöver söva honom fast han är så pass svag. Antagligen så får jag stödmata honom en tid innan så han blir pigg igen :)
Men vi får se vad som händer i morgon som sagt!
Har hittat sällskap till Tabasco (Castellos bror) så det behöver jag ej oroa mig för längre :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 Låter som det som hände med min virvelpojke Cocos (bild)… Fullvuxen hane, som hade medfött bettfel p.g.a. inavel hos grossist, som bara vägde ca 600g i slutet av sitt liv. Då åt han bara knäckebröd, en sorts godis och gräs, typ..
Mvh Felicia
#5 Pappan till mina grabbar visade sig ha tandfel senare i livet, han låg död en morgon hos ägaren och det visade sig att hans kindtänder hade växt i en båge över tungan, jag misstänker att det är nått liknande med min grabb nu också :(
Förhoppningsvis kanske vi har hittat det i sista sekunden men är väldigt skeptiskt till att söva ner honom när han är så pass svag .__.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Usch.. Stackarn. Ja, det förstår jag, en stor risk är det ju..
Mvh Felicia

åååå hoppas det går bra med marsvinet. ;)
mitt marsvin phille fyller 4 i april o han har vatt sövd 3 ggr på en månad (bla pga fel av vetrinären) nu e han hur pigg som helst. tycker absolut d e värt o prova söva honom… om han inte överlever så får man ta d då, bättre än att avliva utan att prova först…….tycker jag iaf!
#9 Ja jag ska ju prova :) får se hur det går för han är ju rätt svag, ligger nu bara i buren och vilar, har knaprat lite på morötter och jag ska snart mata han lite med gurka och annat som han tycker om :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 phille hade för långa kindtänder o ble sövd o filad.
derglar din? har han snedslitna framtänder? eller nåt annat som stämmer in på tandproblem?
#11 Han dreglar lite när han äter typ gurka och sånt men det största problemet är att han inte får in så mkt i munnen på samma gång, så tar det jättelång stund för honom att tugga han liksom placerar maten i munnen ser det ut som.
Framtänderna tyckte veterinären var lite för långa därför hon misstänkte att det är nått fel med kindtänderna. Men vi får se om det är tänderna idag då. Pappa ska lämna in han klockan 2 så ska jag hämta upp han efters skolan vid halv 4 tiden ungefär. Får se då hur allt har gått.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#12 okej men då har d nog inte gått så långt om han inte dreglar (mer än när han äter gurka :P) o har snedslitna tänder osv…
lycka till hos vetrinären :)
#13 Kanske inte är tänderna heller :) Får ju veta idag. Men illa är det då han nu bara väger 366g och han vägde 900g i november så han var i bra hull, han ahr alltid vart liten och tanig.
Är inställd på det värsta så blir allt annat bara bra om det blir posotiva nyheter.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

366 oj d. :( 300 gram brukar ha en 4-5 veckorsunge :(
Oj, oj, oj… vad mager han är :( Jag hoppas verkligen att det gått bra med honom!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#15 Jag vet :/ Han är jättetunn :O
Det gick bra med honom idag! Han är lite vinglig efter den lätta nedsövningen men det kommer gå över snart.
En av tänderna fick de slipa ner då det var en pigg på den som stack in i tandköttet/kinden och så hade det fastnat ett grovt höstrå mellan 2 tänder och det var nog det som gjorde att han hade svårt att äta.
Ska mata han morgon och kväll med lite A-fil i några dagar så hans mage kommer igång, han fick även vätskeersättning idag med och han har redan börjat äta lite av det han ser ^^
Så fort han blir lite mer stadigare på benen så ska han få komma in i buren till sin bror igen, hans bror verkade bara tycka att det var skönt att vara ensam några timmar för han låg och sov så tugnt när vi kom hem :)
Så nu är det bara att få i han massa mat igen så han blir en rund liten gris ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Va skönt att det verkar gå vägen för er :D lycka till med honom i fortsättningen och hoppas du får upp honom i normal vikt igen :)
#18 tack :) Det hoppas jag med ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

jag hoppas att allt går bra!!
Åhh så skööönt att allt gick bra :) Har varit orolig för honom jag med. Hoppas verkligen allt går bra fortsättningsvis nu ;)
Mvh Felicia
#21 Tack ^^ Det ha ravrt många oroliga här hemma också.
Nu kämpar vi med att få upp honom i vikt igen, han orkar inte äta så mkt ännu men äter det gör han!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#22 Skönt, då är han på bättringsvägen :)
Mvh Felicia