Tjock av hö och grönsaker?
Jag har ganska nyligt införskaffat två marsvinshonor på 1½ år från ett par som inte längre ville behålla dem. De är hur goa som helst, men nu tycker jag att Polly har blivit mycket större om magen… Jag tror att det är rätt långsökt att misstänka dräktighet, men jag är ju nojig såklart, så därför undrar jag hur stor risk det är att hon kan ha blivit mycket tjockare på bara ett par veckor av ständig tillgång till hö, samt grönsaker (och ibland frukt) morgon och kväll. Broccoli, groddar, solrosskott, paprika, sallad, gurka, morot (<- inte så ofta) dill och persilja är väl de vanliga grönsakerna jag ger dem. I fruktväg får de äpple och päron någon gång i veckan.
Kraftfoder ger jag dem bara någon pellets av som godis ibland.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
verkar som om du ger dom bra kost. hur ofta år dom springa lösa på golvet?
Helena
Några gånger varje dag. Men blir de tjocka av maten tro? Molly, syrran, är inte alls tjock. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Hur mycket har hon gått upp? Har du vägt henne?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
ja tycker dom kan få rund mage (fast inte tjock , utan bara rund stor mage :P) av hö… vet inte varför… men har märkt att när dom äter dåligt me hö så e dom inte lika fasta om magen!
har du kanske bild? :) man kan ibland se om det är som hon är fet eller dräktig.
Det kan inte ha varit så att hon var lite tunn förut?
Men visst kan de gå upp i vikt på näringsrikt hö t.ex.
Jag har ingen våg, tyvärr, så jag kan inte väga någon av mina djur. Däremot tycker jag att hon har blivit ganska stor. Dock har hon inte blivit större sedan jag skrev sist, så antagligen har hon bara gått upp av maten. Polly var inte alls tunn när hon kom hit, jag upplever det bara som att hon har gått upp i vikt. Dock vet jag inte hur mycket, och det är väl inte farligt mycket. De äter hö hela tiden, men det är väl bara normalt.
Tycker ni att det är lämpligt att ge grönfoder morgon och kväll?
Igår gav jag till exempel kruksallad, persilja, dill och några bitar äpple till frukost, och broccoli, alfalfagroddar, böngroddar och några små bitar vitkål till kvällsmat. Är det dåligt eller bra? Jag tycker att det är roligt att ge olika sorter så att de får lite variation. Är det för mycket? De får nästan aldrig kraftfoder, bara några bitar som godis ibland.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
#7 :/ Tja, jag vet inte riktigt…
Min gris lever mest på hö och är inte så hungrig på annat. xP Hon får ungefär 2-3 olika grönsaker per dag+hö, kraftfoder, knäckebröd/skorpa och vatten.
Hon får vara ute och springa ungefär en timme om dagen också, men hon håller vikten perfekt. Det har bara varit ett fåtal grams skillnad den senaste månaden ^^
Jag tror att du kanske borde minska lite på grönsakerna och istället ha lite mer hö eller något sånt? Så att du har cirka fem olika grönsaker per dag istället för åtta? Äpple innehåller ju mycket kolhydrater, så det kanske du kan ta bort? :/
Kolla på den här sidan för en näringstabell, så att du vet vad som är rikt på kolhydrater, etc:
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/
skotsel/foder/naringstabell.html
Aktivera ditt marsvin för att springa lite mer :) Mitt förut lata, rädd marsvin Maja är nu jättenyfiken, bara för att jag satte ut henne i ett mindre rum med mer saker i istället ^^ Hon verkar gilla trånga utrymmen. :P Du kanske kan göra samma sak?
Mina marsvin får komma ut minst en timme per dag.
De har ständig tillgång till hö och rent vatten, och de får frukt ungefär 1 gång i veckan, morot cirka 1-2 ggr i veckan. Jag är försiktig med frukt och morötter eftersom de innehåller så pass mycket socker = kolhydrater. Mindre bitar av knäckebröd ger jag ungefär 1-2 gånger i veckan.
Kraftfoder ger jag som sagt knappt alls - möjligtvis i fodersök ute i rummet t ex - eftersom jag har lärt mig att man ska ge det till djur man vill ha upp i vikt, samt växande ungar och dräktiga samt digivande honor.
Det spelar väl ingen roll hur många olika sorters grönsaker man ger, det väljer man väl själv. Det är ju knappast skadligt, eller? Och mina marsvin och övriga djur uppskattar det. Det är ju inte direkt mycket näring i kruksallad t ex, det ger jag bara för att de tycker att det är gott, samt för att de ska får lite omväxling i kosten.
Jag tycker inte att jag ger grönsaker med särskilt stort innehåll av kolhydrater. Frukt har det såklart, p g a sockret, men det är jag ju försiktig med. :)
Mina marsvin är riktiga matvrak, de äter nästan allt man ställer fram till dem (förutom tomater och mandariner/apelsiner), och skriker som tokiga när det börjar närma sig deras mat-tid. Under tiden sitter de och tuggar på hö hela tiden.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
#9 :/ Efter den information du gett mig verkar det inte vara någon övergödning alls ;) Din gris kanske bara har ätit lite mer av maten du gett dem på sistone, eller så var hon lite underviktig när hon kom till dig? ;/ Eller så har dina grisar bara lite mer aptit numera. Du borde skaffa dig en våg, så att du kan veta säkert, om grisen är tjock eller ej ^^ Ett marsvin bör väga 900-1200g ungefär :)
Jo, jag vill väldigt gärna ha en våg, en sådan där som läser av vartendaste litet gram. :P Jag tycker som sagt inte alls att hon var tunn när hon kom hit, snarare lite tjockare än önskat, och att hon nu har gått upp ännu lite mer. Nu oroar jag mig då inte för att hon är på tjocken, utan att det är maten som hon vräker i sig. :) Men det har då stannat av nu verkar det som.
Tack för era svar!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa