Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2689 ggr
Thea-Cazzy
0

Hudsjukdom??

När jag hade uppe Cazzy såg jag att pälsen var tunn på sidan bakom huvudet. Hon kliar sig ibland. Jag har också märkt att hennes skinn är lite torrt. Ser ut som mjäll nästan…..

Vad kan detta vara för något, och hur behandlar man det?

Kan lägga in foto om det behövs.

Abico
0

Det skulle kunna vara svamp.
För du tänker inte på det hårlösa området bakom öronen precis väl?

Hanna 

Thea-Cazzy
0

Nä, där vid frambenet tänker jag på ;)

CamillaS
0

lägg gärna in foto om du har något. En bild säger mer en tusen ord sägs det ;)

FeliciaS
0

Ett foto vore som sagt jättebra :) Vet inte riktigt vad det skulle kunna vara, men Ohyra eller svamp av något slag?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thea-Cazzy
0

Ska ta upp henne och fota snart =)

CamillaS
0

hur har det gått?

Thea-Cazzy
0

#6 Fotona ska jag ladda in ikväll lite senare. Man ser att det är hår på väg ut, men eftersom det är ett ganska stort område är jag lite orolig. Mamma säger att det inte är nånting och att jag inte behöver oroa mig, men det är säkert bara för att hon inte vill bada Cazzy i sånt schampo, så stollig som hon är ;P

Thea-Cazzy
0

Ursäkta förseningen av fotona, så fort det går ska jag ladda in bilderna. Jag kan samtidigt säga att Cazzy har små sår som man hittar här och där.

Stj3rnfallet
0

Kanske är skabb då? Har ingen aning, utan gissar bara..

FeliciaS
0

#8 Kan det vara så att de har bråkat? *väntar på fotona*

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#10 Vet inte riktigt ;P någon gång har man hört ett litet skrik från köket, då rusar jag dit för att kolla vad som står på, men när jag väl kommer dit sitter dom och ser så oskyldiga ut så =P

Laddade in bilder nyss, men det var från fel kamera *grrrrr* Ska ladda in dom andra nu ;)

FeliciaS
0

#11 Okej… Ja, bilderna kan nog säga en del.

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pälsen där växer, men det såg ut så här för ett tag sedan:

Thea-Cazzy
0

Jag tycker att det är lite konstigt att pälsen bara försvann, och sedan växer ut igen :P

En till

Thea-Cazzy
0

Thea borde ju också ha det om det var skabb eller svamp eller nåt, för det smittar ju, men på Thea syns ingenting ;P

Ännu en bild ;)

Thea-Cazzy
0

Sista bilden

FeliciaS
0

Hrm… Kanske Thea har knaprat lite på Cazzys päls? Ser inte ut som någon sjukdom direkt, så om pälsen växer ut nu igen behöver du nog inte oroa dig :)

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#17 Kanske har hon det, det var iaf skönt att höra att det inte var någon sjukdom =)

FeliciaS
0

#18 Ja, det är i alla fall vad jag tror. Borde ju verkligen inte vara något farligt ifall pälsen växer ut igen och det blir som vanligt :)

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Jo, och huden ser fin ut, verkar inte vara npgon fara, vad skönt :)

Helena

idipidi
0

Titta igenom pälsen och hårbotten noga efter kryp. Det skulle kunna vara running lice. De är ganska svåra att upptäcka då de är snabba. Då kliar de sig och brukar få liknande fält med avkliad päls på framkroppen framför allt. Huden brukar se helt fin ut.

Thea-Cazzy
0

#21 Oj! Vad gör man år det ifall det skulle vara det?? Men skulle inte Thea ha haft det också så fall??

Emelie-E
0

Om det är skabb, så behöver det inte betyda att alla marsvin får det.. Mitt ena marsvin hade för ett tag sedan skabb, men inte hans burkompis.. Men behandlade båda två iaf..

Thea-Cazzy
0

#23 Jaha, jag trodde att det smittade jättemycket :P

Men är running lice löss eller? Enligt namnet är det ju det xD

Thea-Cazzy
0

Det kan väl inte vara farligt att behandla det ifall det skulle vara så att hon hade det, men mamma säger strängt NEEEJ!! Bara för att hon inte vill att dom ska få vatten i nosen och bli förkylda =( Man ska ju inte ta så mycket vatten, och inte i huvudet ju :P Men risken finns ju…. Hon tror att man kan behandla det på andra sätt, men vad jag vet kan man inte det.

Kanske vi får luskamma henne! Nää skoja bara xD

FeliciaS
0

#25 Kolla först upp om dem har det, har dem det så behandla. Men det behöver ju inte vara någonting :)

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#26 okej =) Jag får hoppas att det inte är nånting :P

FeliciaS
0

#27 Precis! :)

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

Har letat genom pälsen nu, och hittar inget *puh* =)

FeliciaS
0

#29 Skööönt ;)

Mvh Felicia

CamillaS
0

#29 själv har jag sett dom där små krypen, dom är inte lätta att upptäcka man måste kolla väldigt noga i pälsen för att se dom små krypen som springer iväg så fort man "bläddrat" fram dom i pälsen :)

Thea-Cazzy
0

#31 Ska kolla i genom pälsen igen för säkerhets skull. Framme är det lätt, men där bak har hon ju mörk päls och skinn :/

CamillaS
0

#32 oki :) ja det kan nog bli lite svårare att se dom på mörk hud, men dom krypen som jag såg var ganska ljusa men snabba som bara den ;)

FeliciaS
0

#32 Är inte lössen vita eller gråa? Då är de ju lättast att se på mörk hud och inte ljus =P

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#34 Jag har ingen aning xD har aldrig sett en ;)

FeliciaS
0

#35 Camilla har ju skrivit det iaf.. :)

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#36 Jaha, var det så du menade ^^ Jag är lite trög ibland xD hahaha

CamillaS
0

#36 hmm… asså dom krypen som mina hade var lite ljusgula.
Så jo det kanske är lättare att se dom på mörk hud.. om dom inte kan ändra färg förstås ;)

FeliciaS
0

#36 Haha, det var nog jag som var otydlig Oskyldig

#38 Det får vi inte hoppas, då verkar de överskattade! :)

Mvh Felicia

CamillaS
0

he he^^,

CamillaS
0

En OT-fråga.

Är det bara jag som ser reklamen i denna tråd?
Vad gör den här?Fundersam