Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1883 ggr
trocadero
0

Blir inte dräktig

Har för första gången problem med en hona som inte vill bli dräktig och behöver därför lite råd.

Hon är född 18/3-07 och har då inte haft nån kull innan. Hon har gått med samma hane sen 19 september… trodde hon äntligen blivit dräktig men såg nu idag att hon tyvärr brunstar… 

Så frågan är hur länge jag vågar vänta? eller om jag måste testa att byta hane så fort som möjligt (till nästa brunst?) eller om jag vågar låta dom gå ett tag till ihop?

och om jag byter hane efter jag sätt att hon brunstat kan jag då med 100% veta att det är nr.2 som är pappan?

idipidi
0

Jag är inte helt hundra på att jag förstår frågan, hur länge du vågar vänta med tanke på vad?

Men om du väntar runt en vecka nu och byter hane då så kan du absolut veta vem som är pappan. Speciellt om du håller koll på brunsterna och noterar när hon slutat brunsta.

trocadero
0

Jag tänkte så att hon inte hinner bli för gammal, ännu behöver jag väl inte oroa mej direkt kanske men det är ju ingen ide att jag bara väntar heller tänkte jag.

Jag kanske är lite trög men kan jag låta henne gå kvar idag och hoppas att hon blir parad och sen flytta henne till andra honor en vecka och sen sätter jag ihop henne med den andra hanen? var det så du menade typ?

Måste fråga en till sak ifall du vill/kan svara på det.. Jag har inte riktigt valt vilken hane nr.2 ska vara, det blir antingen en black/cream/white eller en golden/white (båda skinnys). Ett extra plus med kullen skulle vara ifall det kanske kunde bli nån tan eller otter… Mamman är en black tan nonself. Vet du ifall nån av hanarna är att föredra ur rent färg/tecknings syfte?

idipidi
0

Om du väntar till hon helt klart slutat brunsta (hinnan är sluten) och byter hane då så bka det inte vara några problem att veta vem som är pappa. Mina honor går så gott som alltid dräktiga 68-72 dagar. Eftersom att en brunstcykel är ca 16 dagar så vågar jag byta hane mitt emellan två brunster. Det går alltid att härleda kullen till rätt hane. Sen finns det ju vissa linjer med kortare därktighetstid, ner till 63 dagar och då kan det ju bli tveksamma fall. Men om du nu vet att hon brunstar nu så har du ju ett bra utgångsläge. Om du byter hane kan du ju vända på henne en gång om dagen och kolla efter brunst. Om hon brunstar om drygt två veckor, ja då kan det bara vara kommande hanen som är pappa till en eventuell kull. och om hon inte brunstar så är hon redan dräktig med den nuvarande hanen.

idipidi
0

I princip är hanarna jämbördiga för chansen att få tan, om inte goldenhanen är dold agouti. Men för framtiden så är det bättre att inte blanda in röda färger om man har möjlighet. Alltså, jag skulle satsat på bl/cr/wh hanen.

idipidi
0

Ålder behöver du inte oroa dig för tycker jag. Det viktiga är att honan inte hinner bli fet. Jag ställer då och då ut honor länge och inte sällan är hanarna tyvärr ganska långsamma på att para. Så jag har haft många honor som fått sin första kull då de varit en bra bit över året och det har aldrig varit några problem.

Cavia
0

Våran pethona Pinglan, gick med hane from december -07 tillochmed augusti -07, då hon äntligen fick sin första kull. Då var hon 1 1/2 år och det var inga som helst problem. Som idipidi skriver, så länge honan är i bra kondition så är det sällan några problem att få sin första över 1 års ålder. Det där med att bäckenet växer ihop är en stor myt.

Inte för fet och inte för tunn, då ska det gå bra =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

#6 Hur går det ihop - från dec -07 till augusti samma år? Du menar kanske dec -06? ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

Mitt problem är att hanarna inte verkar para… Vet inte vad jag ska göra åt det. Har också funderat på det där så honorna inte blir för gamla.

trocadero
0

#4 Okej intressant, jag hade nog tänkt att golden/white hanen varit bättre färgmässigt, tack!

#5 Men då tror jag att jag vågar vänta ett tag till med denna hane, vill ju väldigt gärna att han blir pappan till kullen. Hon väger lite över 1 kg nu, men jag tycker inte hon är fet alls, men hon har en liten "kulmage" så det känns som om hon vore dräktig. Får ta och hålla henne i form då.

trocadero
0

#6 Kul att höra att det gått bra med honor som varit över ett år, man blir ju så otroligt åldersnojig när det gäller det där då det överallt står att dom ska vara under ett år.

trocadero
0

Kan det vara bra att sära på dom ett tag så att dom kanske finner intresse för varandra igen? Dom verkar nämligen bestämt sej för att bara vara kompisar…hehe

Eller är det bäst att bara låta dom vara?

idipidi
0

#11 Ja, det eller att byta miljö för dem. Det kan faktiskt funka!

Magda
0

#11 mitt tips är att om du har möjlighet byt miljö & ge dem lite större plats att motionera på ett par timmar om dagen (om de inte redan får det förstås.. 

jag satte ett par som hade lite svårt att komma igång i köket & lät dem springa omkring där halva dagen (& natten med när katterna var ute) alltså så att de ha en låda med spån & mat & allt (som en bur men utan gallerdel) & det blev parning så att jag såg det redan efter ett par dagar.. hanen gillade verkligen att få mer plats att röra sig på & visa upp sig & uppvakta sin flicka Skrattande vet ju ej om det funkar för alla hanar, men för denna gjorde det..

Mari
0

*Trådlån*

Jag köpte en hona av en uppfödare till sällskap för att hon inte fick henne dräktig med någon av sina hanar.

Kan marsvin vara sterila? Eller har bara min Maja bestämt sig för att inte ha barn? Killarna kanske inte dög till henne?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#14 - Marsvin kan vara sterila, iaf. hanar.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag tror då alla marsvin kan vara sterila. Varför skulle de inte kunna det? :)

Mvh Felicia

Abico
0

#16 - Det vet jag inte ^^ Men jag känner bara till hanar som blivit/ är sterila.

Hanna 

Mossedal
0

# 3 "hinnan är sluten" och "kolla efter brunst"… som helt nu på detta med marsvinsavel undrar jag vad du menar?
Trodde att man bara kan se om de brunstar på beteendet. Snälla, komm med mer info och tips!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

idipidi
0

Dassiga bilder i denna artikel, den det är något i alla fall.

http://www.acbaonline.com/pdf/ACBA%20Husbandry%20Cavy%20in%20Season.pdf

trocadero
0

När tråden ändå är uppe igen. Honan har nu fått en riktig "dräktigmage" men ifall hon skulle blivit parad den 2 januari så ska ju inte magen hunnit växa sej så stor (ser ut som om hon har va 2-3 veckor kvar)…. jag har inte sätt detta hos nån av mina andra honor men kan det vara nån typ av vätska som magen fyllts av för att det faktsikt nu finns foster där inne? eller kan det vara så att fettet lägger sej så konstigt på henne så att hon ser dräktig ut?

Caspia
0

# 20. Jag har en hona som ser ut som att hon ska föda minst fem bebisar vilken sekund som helst. Hon har dock aldrig gått med (fertil) hane i hela sitt liv.

Envishet och drömmar

trocadero
0

#21 okej, ska nog se till att hon får motionera lite mer då. hoppas bara på att inget är fel.

trocadero
0

Grisen har inte brunstat något sen sist, dvs 2/1. Det borde ju då betyda att hon nu måste vara dräktig visst? Försökte känna lite i magen men undrar lite över hur stora ungarna skulle var nu då isf? Jag har aldrig hållt på och kännt i honors magar förut då jag varit rädd för att skada ungarna. Och hur vet man att det är ungar man känner och inte något annat?

Abico
0

#19 - Tack :) Även om bilderna var kassa så såg man ju lite iaf.
Jag ska hålla utkik ^^

Hanna 

[starlights]
0

#23 Vid ca. 4v brukar unagrna känns som en stor ärta, ca. 5v som en mandel/vindruva=)
Så har det i alla fall varit på mina honor^^

Sen vid ca 6v så känns de tydligt, är ungefär som två vindruvor då=P
Ja, och sen vid 7v så börjar de ju sparka och röra på sig=D

FeliciaS
0

Hur ser man på honorna om de brunstar? Min hane har slutat att uppvakta dem…

Mvh Felicia

trocadero
0

#25 Okej, där dom kommer är 4-5 veckor brukar jag kunna känna men har aldrig vågat känna i magen innnan. Men hur vet man alltså att det är ungar man känner och inget annat "maginnehåll"? För jag kände runt i hennes mage nu och kännde typ 3 lite mindre än vindruvs stora klumpar men då måste ju det vara något annat då hon i bästa fall är 20 dagar in i dräktigheten.

idipidi
0

Man får lära sig hur ett icke dräktig marsvin känns helt enkelt. Om man klämmer igenom sina ickedräktiga honor och lär sig hur de olika organen känns så kan man känna när det är ungar där istället. Någon direkt genväg finns väl inte…

trocadero
0

Hmm hennes dräktighet blir märkligare… Både jag och min syster kände idag hur ungar sparkade lite svagt i magen… Men då måste ju ungarna vara äldre än 3 veckor och hon har då alltså brunstat även fast hon var dräktig?!

trocadero
0

Eller skulle hon rent teortiskt kunna vara dräktig med ungar som även är yngre? jag hört nått om det förut, men kommer inte ihåg vart ifrån..

idipidi
0

Grattis till dräktigheten får man väl säga… Cool

Men det låter konstigt att hon skulle ha brunstat under dräktigheten. Vilka tecken på brunst visade hon? Såg du parning (propp?).

trocadero
0

#31 Tack! Tecken på brunst var att hinnan inte fanns där och att hanen verkade lite intresserad. Har inte sätt någon parning eller något annat, dom har knappt varit intresserade av varandra.

idipidi
0

Jag har sett enstaka gånger att hinnan varit lite uppsprucken under pågående dräktighet, ingen aning om varför. Däremot har jag aldrig sett svullnad, rodnad och "klet" som under riktig brunst.

De ska ju inte kunna bli dräktiga med en kull till samtidigt, men ibland kan det ju hända konstiga saker med hormonnivåer och så som gör det "omöjliga möjligt". Men det vore osannolikt.

trocadero
0

#33 Okej…kanske inte hehe, men hundar tex kan ju ha 2 olika pappor till "samma" kull. Men det är ju inte samma sak eller djur för den delen heller =).

Men mina honor brukar faktiskt inte visat några andra tecken på brunst direkt, bara vid nått tillfälle och rodnad ser man ju nästan bara på ljusa djur. Men de flesta av mina honor är ju skinnys så dom kanske håller sej renare (menar nu inte att andra är smutsiga) vore ju en ganska naturlig förklaring till det iaf.

Aja.. skönt att veta att det inte kan vara "extra-ungar" där inne iaf så får jag hoppas på att jag inte stöter på fler konstiga saker under hennes dräktighet. Vill ju så gärna ha små fina lakelandungar efter henne.

FeliciaS
0

Ja, grattis :)

Mvh Felicia

trocadero
0

Tyvärr så hittade jag 5 döda ungar i buren i morse. Kände igår att dom inte rörde sej så mycket så jag misstänket att några redan var döda, en unge kan ha levt ett tag. Den hade hon iaf plockat fram ur fosterhinnan ordentlig och försökt hålla liv i eller återuppliva. Öronen på den och en bit av magen var borta. Kanske var dom förtidigt födda pga att dom inte fick plats eller av annan orsak. Dom var ganska små och väldigt gles päls och nakna på magen, och ögonen är ljust grå/blå. Men viktigast är att mamman verkar mår bra iaf.

idipidi
0

Åh, tråkigt…

FeliciaS
0

Usch så trist =/

Mvh Felicia

Creation
0

Nä, vad synd :(

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.