Hjälp! Han har en knöl
Benjamin har tidigare haft ont runt penisen men det verkade gå över för några veckor sedan. Så idag så fick jag se att han har en stor knöl precis över högra pungkulan. Det ser helt snett ut. Högra pungkulan är väldigt hård och stor och över har han en stor mjuk bulle. Han verkar inte ha ont. Jag är väldigt orolig. Är det någon som varit med om något liknande? Måste han till en vetten och är det bråtom?

Oj! Du ska absolut leta reda på en marsvinskunnig veterinär. Hur snabbt har det kommit? Eventuellt är det bara en varböld som går att tömma, men det kan vara något annat också. Oavsett behövs veterinärvård.

Jag såg ingen knöl igår men är inte säker på om den fanns där men inte var så stor. Benjamin är bara 8 månader.
Jag bor i Nyköping ca 10 mil söder om Stockholm, någon som vet en bra vetrenär i närheten? Jag är inte så säker på om den lokala smådjurkliniken är så kunnig på marsvin då den är väldigt liten och jag har aldrig sätt något annat djur än katter och hundar där. Hur bråttom är det tror du? Kliniken är har inte helgöppet heller!

Jag ska ringa smådjurskliniken på måndag. Jag hoppas att de kan mycket om marsvin. Vetrinären som jag tar min hund till kan inte något alls utan blir väldigt osäker när jag frågat om små saker gällande marsvinen innan så dit kan jag inte gå.
Jag är rädd att vetrinären kommer att säga att det inte finns något att göra och att han bör avlivas! Han är ju bara 8 månader och jättepigg!!!
Nej, Nyköping är jätteknepigt. Min lillasyster bodde där förut och hade såå svårt att hitta en vet som kunde någonting om smådjur.
Det viktigaste är att du inte går med på vadsomhelst utan att ifrågasätta. Om du själv är osäker så hör med andra (t.ex. här eller med uppfödare) innan du gör något drastiskt eller ger någon medicin. Jag vet de som avlivat marsvin för enkla varbölder eftersom att veterinären sa att det var tvunget. Det är det inte! Varbölder kan tömmas. Kom ihåg också att marsvin inte tål penicillin utan bara ett fåtal sorter av antibiotika.
Om knölen vuxit så fort som du tror så är det troligast att det är en varböld. Men ovanligt ställe måste jag säga… Cancer är inte alls speciellt vanligt hos marsvin och på en så ung hane verkar det väldigt osannolikt. Hoppas på det bästa!
Han är pigg och äter som han ska? Verkar inte allmänpåverkad?

Ne han har ätit som han brukar och är pigg som vanligt. Verkar inte ha ont heller. Han hoppar upp och ner från taken och jagar och kurar på de andra hanarna(allt är som vanligt där). Tycker att knölen borde vara ivägen när han hoppar men han verkar inte tycka det. Eftersom han inte har ont så tänker jag inte ta bort honom om de skulle vilja göra det.
Vem gick din syster till då?
Jag har kännt ordentligt och det ser ut som att den vänstra pungkulan har flyttat sig till den högra sidan så att han bara har en stor på höger sida. Den är också jätte hård. Sen är det en mjuk och "svampig" knöl ovanför/uppepå den.
Om det är en varböld hur bör den kännas då? Har inte de någon slags knopp eller så som en finne liksom, där varet kan klämmas ut?
Ok inget pencilin alltså och får han antibiotika så kan jag ju fråga här innan jag ger det till honom. Om han skulle behöva opereras är det något speciellt jag bör kolla av så vetrinären vet innan han opereras?

Jag har honom i knät och fick just en idé. Kan det inte vara så att den mjuka knölen uppepå år pungkulan. Den vänstra sitter på rätt ställe ibland(det är svårt att se vad som är vad, det åker lite fram och tillbaka) och den mjuka knölen känns som nästan som en pungkula. Kan den ha skjutits utåt av den hårda knölen under? Det ser faktiskt ut så när jag tittar och klämmer ordentligt

#5 Måste bara ifrågasätta lite då jag tyckte att detta lät lite konstigt.. de e väl inte alls så självklart att marsvinet kan bli bra om den fått varbölder ? Får man fråga om du själv är veterinär ?
Tänkte bara för du lät så säker på det du sa i #5, och jag tror som sagt att en utbildad smådjursveterinär vet bäst..
Jag önskar att man kunde lita på alla veterinärer men det är verkligen inte så!
Tyvärr finns det väldigt få veterinärer som är utbildade på just marsvin i Sverige. Det krävs i princip att de har specialintresse. Marsvin går under den vidareutbildningen som heter exotic. De går alltså inte in under smådjur. Det är dumt och konstigt men sant. Vissa smådjursveterinärer kan ju ha intresse i marsvin och därmed kunskap, men i stort sätt så behöver inte en smådjursveterinär kunna någonting specifikt om marsvin (hund och katt är det som de kan). Bekanta som är utbildade smådjursveterinärer har sagt att det var en dag under hela utbildningen som handade om gnagare!
Jag har många bekanta som fått marsvin gravt felbehandlade, i flera fall så att det lett till att marsvinen dött. Kan ta bara några exempel. Marsvin har fått livsfarligt penicillin istället för någon antibiotika som de klarar. Man har gjort kejsarsnitt på honor för at de sett så stora ut och därmed gått över tiden trots att det varit en helt normal dräktighet (honan och ungarna dog). Man har gett antibiotika vid toxicos (helt verkningslöst, honan dog). Man har bara klippt framtänderna vid tandproblem (kindtänderna är nästan alltid det verkliga problemet) o.s.v.
Halsbölder är jättevanligt på marsvin och många uppfödare behandlar det själv utan problem. Men en bekant åkte till veterinär som påstod att det aldrig skulle gå att få marsvinet friskt och rekommnderade avlivning. Tack och lov ringde hon en duktig uppfödare innan hon tog beslutet….
En bra utbildad veterinär är ovärdeligt. Näst bäst är en veterinär som erkänner precis hur mycket han/hon kan och kan tänka sig att läsa på mer och samråda med uppfödare. Det farliga är veterinärer som inte erkänner att de inte kan något och sen felbehandlar.
#7 Det slutade med att hon åkte till vet. i Stockholm då hon inte hittade någon som verkade okej. men det var nästan två år sen nu så det kan ju ha ändrats.
Det går ju inte att se på bilden vad som är vad riktigt. Men det är helt klart inte en vanlig åkomma. Jag har sett liknande på kastrerade hanar, men aldrig på okastrerade. Bölder behöver dock inte ha något utgångshål som man kan se. Men de är i regel runda och jämna. Inte knöliga.
Det viktiga med operation är väl just att de opererat just marsvin förut och vet om vilka risker som finns när det gäller sövning, att de måste hållas varma under och efter operation o.s.v.
Hoppas du hittar någon som kan ställa rätt diagnos!

#11 Jag har också funderat på Stockholm. Har läst att Djurkliniken Roslagstull och Rinkeby djurklinik ska vara duktiga på marsvin. Vilken åkte din syster till? Problemet är dock att jag inte har körkort och min mamma tycker att smådjurskliniken här duger. Kan ju iofs fråga hur kunniga de är när jag ringer och hoppas på ett ärligt svar. De kan ju ha någon som är intresserad och kan lite mer.
Roslagstull är väldigt bra och har veterinär med exotic-kompetens. Tyvärr är de väldigt dyra också…
Rinkeby har jag ingen erfarenhet av. Marhagen är bra och inte speciellt dyr, Ahlbergs är för det mesta ganska bra och de är inte heller speciellt dyra.
Men ring och hör hos vet. i Nyköping tycker jag.

Om han skulle behöva opereras hur dyrt blir det ungefär?

Har nu fixat så att det kanske lättre går att se på bilderna.
Den gula knölen som nästan inte syns är hans vänstra pungkula. Den röda knölen är mjuk och svampig och går att flytta lite. Den känns som en pungkula. Den blå knölen är hård och sitter fast. Om man tar ett finger vid varje blå streck så går det liksom att hålla i den.

#10 Trots det du skriver så tror jag starkt på att det finns väldigt många bra marsvinskunniga veterinärer! Min pojkvän har haft sina marsvin sjuka flera ggr och har då åkt till veterinären - efter bara ngn vecka så har dom blivit friska.
Jag tycker att du drar alla över en kam, det finns många bra marsvinskunniga veterinärer oxå, och inte bara såna som inte kan nånting.
Blir så trött på allt gnäll mot allting här jämt - djuraffärer o hela grossistgrejen, veterinären som inte kan nånting om marsvin osv.. Varför inte se ljust på nånting ? Grossister, ja dom kanske inte är så trevliga me tanke på deras grossisthandlingar, men många djuraffärer och många veterinärer är bra!
Många marsvin blir faktiskt friska tack vare kunniga veterinärer. Jag själv håller på att välja gymnasium just nu, ska bli veterinär har jag nu bestämt efter väldigt mkt funderingar, men när jag hör allt detta skitsnack om veterinärer (okey, inte allt, men mkt) så blir jag väldigt ledsen. Jag tror på det du säger, men jag tkr att du drar alla veterinärer över en kam, precis som allting annat, alla andra yrken, så finns det både bra marsvinskunniga veterinärer och ngt lite sämre veterinärer.
Synd att du/dina bekanta har råkat ut för veterinärer som inte har varit så bra. Men jag tkr fortfarande inte att man kan dra alla över en kam bara för att man varit hos några veterinärer som inte varit så seriösa.
Jag har inte sagt att alla veterinärer är dåliga, men jag har haft marsvin i 17 år och varit aktiv i marsvinsföreningen i åtminstone 7 år. Jag känner massor med folk över hela landet som har marsvin och har mycket erfarenhet. Det jag lärt mig är att om man är rädd om sitt marsvin så ska man vara försiktig och inte lita på allt veterinären säger, OM man inte vet att det är en veterinär som är bra på just marsvin. Jättebra att din pojkvän hittat en bra marsvinsveterinär, tur för honom!
#18 Jag tycker faktiskt att det är du som gnäller, det är bara du på hela marsvin som uppfattar folks inlägg som gnälliga, hur kommer det sig?
Helena
#18 Man får väl ha en uppfattning efter egna erfarenheter? ;)
Om man haft lite otur är det lätt hänt att man "drar alla för en kam", som du säger.
Ens uppfattning måste inte stämma. Alla veterinärer är såklart inte dåliga på marsvin. Men eftersom att man har träffat flera veterinärer som inte kan mycket om dem, så är det inte svårt att man blir lite "fördomsfull" ;P
Men samtidigt är det väl ändå lite sanning i ens ord? Det bevisar ju att åtminstone en del veterinärer är ganska ovana vid marsvin. Inte alla, men några.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag ringde så fort de öppnade nu på morgonen och fick en tid till onsdag. Hon i telefonen var väldigt stressad och jag kunde i få fram hur kunniga de faktiskt var så jag får väl se på onsdag. De jag tyckte var lite konstigt var att hon frågade om han är korthårig eller har virvlar, som att de är de enda varianterna.
Jag tycker att knölen har minskat lite i storlek, är det möjligt? Är inte helt säker för det är i så fall inte mycket.
Du får rapportera när du varit där. Jag har som sagt aldrig sett liknande knölar på testiklarna på ungar, okastrerade hanar. Så det är ju intressant att se vad det är. Hoppas att allt går bra också!

Nu har jag o Benjamin varit hos vetrenären(Alibin var även med som moralkiskt stöd åt Benjamin vilket uppsakattades)! Vetrenären var väldigt duktig!!! Jag blev så glad när hon började prata och det visade sig att hon var kunnig på marsvin.
Så nu till knölen. Det är en varböld. Hon stack honom och det ran ut en massa var som hon sa va ovanligt tunt, vilket gör dräneringen lättre. Eftersom den sitter på ett mint sakt dumt ställe så går den inte att skära bort utan att skada hans privata delar, så därför måste de dränera honom. Hon gav mig "det finns alltid en risk att söva marsvin för de är mycket känsligare en hundar och katter" talet, men det finns inget annat att göra om man inte vill att bölden ska spricka inåt. Hon sa att jag skulle få en lång förklaring på vad som är viktigt efter operationen så jag hoppas att de betyder att de har koll på vad de gör. Som tur vad så slapp han antibiotika eftersom de klämde in honom redan i morgon!
Jag har extremt dåligt samvete och kommer vara sååååå nervös enda tills han är klar. Hon sa att bölden antagligen kom ifrån ett bett av ett annat marsvin. Det stämmer säkert för han var i slagsmål med Ludde för ett tag sen. Jag särade på dem efter flera sammandrabningar och Benjamin fick flytta in hos Albin och Totte på prov och de har acceperat honom utmärkt. Så en dag så hade jag några i lekhagen och tänkte att nu har de varit separerade så länge och hagen är så stor att de kanske kan vara där allihop(Ludde, Benjamin och de andra), så sparar de mig mer tid(jag hade bråttom). Det gick i kanske 20 minuter, sen flög de ihop. Jag letade genast efter sår så klart men hittade inga. Dagen efter hittade jag ett på Ludde som har läkt bra, men jag hittade fortfarande inget på Benjamin, men antagligen så hade han ett i alla fall. Hade jag bara inte varit så tanklös och låtit de träffas så hade de här aldrig hänt. Om han nu inte skulle klara narkosen i morgon så är det mitt fel. Å va jag är nervös
Skönt att det gick bra och att det ändå bara är en varböld! Ha absolut inte dåligt samvete. Det är sånt som händer och troligen var såret väldigt svårt att upptäcka. Bölder får de inte av tydliga sår utan av såna med litet hål men som är ganska djupa. Alltså kan de vara nästan osynliga.
Det går säkert bra!

Är det något specielt jag bör tänka innan han ska sövas. Något som vetrenären kan ha glömt att säga.
Sköt att det gick bra! :) Hoppas det går bra idag när han ska sövas *håller tummarna hårt*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nu är han hemma igen och ligger o sover i en bur som jag gjort i ordning full med flisfiltar. De sa att allt gick bra!
Han har fått en medicin som heter Baytril. Eftersom ni skrev att det är viktigt att han inte får i sig fel medicin så undrar jag om någon vet om den är ok. Det största innehållämnet är enrofloxacin. Sen innehåller det laktosmonohydrat, magnesiumsterat, kiseldioxid, kollodial, vattenfri, povidon, cellulosa, mikrokristallin, majstärkelse o artificiell köttarom. Jag hämtade honom inte själv utan min pappa gjorde det pga att jag har varit på begraving så jag kunde inte ställa några frågor utan pappa upprepade bara deras insrtuktioner för mig när jag kom hem.
Har han inte vaknat än menar du?
Baytril går i alla fall fint. Det är ett av de få antibiotika som marsvin klarar. Jättebra att han får antibiotika för övrigt. (Men visst är det knasigt att det är köttsmak på det? :))
Håll benkoll på att han inte börjar bajsa löst för då behöver du ge någon probiotika också, t.ex. proviva nyponsoppa.

Ögonen är öppna men han ligger stilla så jag vet inte riktigt om han sover men han har tagit en liten tugga gurka så lite vaken har han varit.
Ok! Viktigt att du håller honom varm då små djur har svårare än stora djur att hålla kroppstemperaturen innan kroppen kommer igång igen. Men det vet du nog.
Håller tummar för att han piggar på sig snart.
Vilken tur att det bara var en varböld. :) Sådana är ju relativt enkla att bota även utan veterinärvård, förutsatt att den som sagt inte spricker inåt i kroppen och infekterar hela kroppen. Jag har tömt, rengjort och läkt mängder av bölder på speciellt råttor, men även på marsvin (den bölden var på halsen), och det har gått hur fint som helst. Varbölder brukar bara visa sig som knölar, tills varet har mognat ordentligt. Då börjar huden svartna, mjukna och dö som en fläck på bölden, som gör det lätt att öppna upp, tömma och därefter rengöra med jodopax.
När man söver ett djur, så sover de med öppna ögon. Därför smörjer man på en viss sorts gel som jag inte minns namnet på nu. De vaknar ganska långsamt och segt, det är inte konstigt. Hur har det gått?
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag antar att hans varböld inte hade kommit så långt för han hade inget svart på huden.
Menar du att de smörjer gel på ögonen? Han var nämligen väldigt kladdig i och runt ögonen.
Han vaknar sakta och har tagit ett par tuggor på gurka, paprika och vitkål. Han har lyft huvudet självmat ett par gånger. Han tog också ett par stapplande steg men la sig på en gång igen. Han håller värmen bra och har träffat sina burkompisar en stund i fotöljen. Totte försökte rida så han åkte till baks till buren illa kvickt men Albin låg brevid honom en ganska lång stund och myste.

Jag måste också tacka för alla råd jag har fått. Jag har varit riktigt nervös och det hjälper att få råd och veta om man tar rätt beslut.

Jag maserade just han knöl och fick då se att den är lätt blå upp på pungkulan, är det normalt? Det kändes som att det var lite var i men de sa at jag skulle få fortsätta att töma den själ ett tag.

Benjamin blir bara piggare och piggare men han sitter fortfarande i en bur full med flisfiltar. Kan han flytta in hos de andra eller bör han inte bo på spånunderlag just nu? Hålet är ju lite öppet eftersom jag skulle massera ut var varje dag(fast jag tycker det mest kommer blod som luktar var). Jag är rädd att det ska komma in smuts. Så tycker ni att han ska bo själv på flis ett tag eller med de andra som bor på spånunderlag. Eller bör alla bo på flis(det blir ju jobbigt att städa)!
Jag skulle inte våga sätta honom på spån ännu. Sen får du nog avgöra själv om det funkar bra att ha honom sitta för sig själv ett tag på eget bottenmaterial eller om du ska bytta bottenmaterial till allihop.
Vad har du fått för instruktioner när det gäller tvätta/spola såret? När det gäller bölder är det viktigt att de hålls öppna så att de får läka inifrån.
Lite märkligt att man valde att söva trots att man inte plockade bort hela böldvävnaden utan bara öppnade. Men huvudsaken är ju att det gått bra.

De sa bara att jag ska tvätta noga och masera flera gånger dagligen.
De sa att de inte kunde tömma den utan att söva för att det skulle vara för smärtsamt.
Jag skulle ju kunna dela av buren så att han kan se och prata med dem men får vara lite ifred. Han har varit ihop med sina burkompisar i soffan och han blir glad men drar sig sedan undan i mellanåt vilket är ovanligt för honom.
Okidoki. Vad tvättar du med då?

#39 Jag tvättar bara med vatten. Borde jag använda något annat?
Nu har jag delat upp buren i två delar så att han kan se de andra och prata med dem.
Han börjar definitivt bli lösare i magen. Det är inte rinande men lite kladdigt. Han bajsar även mer än vanligt. Jag har proviva nyponsoppa hemma. Bör jag ge honom det? Hur mycket, hur ofta och hur ger jag honom det?

Glömde skriva att han äter väldigt lite. Idag har han ätit ett par tuggor hö i två omgångar, ett par tuggor morot och lite persilja. Jag försöker tvinga i honom men det är svårt. Några tips?
Jag ska iväg så jag hinenr bara svara snabbt. Jag brukar spola bölder med 1 ml spruta utan nål och väteperoxid. Andra använder bara koksaltlösning. Bara vatten känns inte som någon bra idé. Men vet. borde ju ge dig instruktioner om vad som är bäst.
Baytril är inte snällt mot magen och en "biverkning" kan vara att de får dålig matlust. Muta med massa gott, det är väldigt viktigt att han äter. Om han skulel börja matvägra helt kan det vara bättre att ta bort antibiotikan, men prata med din vet innan i så fall! Jag vet marsvin som hållt på att dö av baytril, men de flesta klarar det bra.
Läs på om handmatning och försök få i honom mat.
Proviva bör du ge. Några ml per gång, flera gånger om dagen. Inte precis i anslutning till antibiotikan utan åtminstone någon timma före/efter. Om det inte hjälper finns effektivare grejer som hjälper magen. Zoolac t.ex.
Jag gav min hona Baytril i 2 veckor efter vi hade varit hos veterinären… Samt Critical Care för aptiten var (för) låg.
Mvh Felicia

Han har fått proviva nyponsoppa och morotspuré flera gånger ikväll och han åt så snällt så. Verkar som att han gillar nyponsoppan och att han var hungrig. Jag undrar om det kan va så att han är hungrig min inte orkar äta. När jag ger honom hö och grönsaker i buren så kommer han fram efter en stund tar ett par tuggor och lägger sig sedan igen som att han inte orkar men försöker.
#43 Tyvär kan jag inte få tag på oxbows produkter för det säljs inte i närheten av vad jag bor.
#44 Synd… För det hjälper verkligen superbra.
Mvh Felicia
Zella:
har nyss varit hos vetrinären me mitt marsvin och fått tömt en böld oxå. dock på hakan. hon sa att ja skulle tvätta me tvål och vatten….. men kokat vatten (destilerat) e ju bakteriefritt(?) kanske är bättre ändå?
min kille e oxå lite svår me maten (han går oxå på antibiotika) men ja försöker stödmata honom me Critical Care. e han dålig i magen så köp Critical Care och/eller bio-lapis. tycker sj att bio-lapisen e bäst för den tycker han om o dricker självmant ur sprutan och den har gjort honom bra i magen…
men har du inte tillgång till dessa så kan du lägga pellets i blöt och ge honom d…. Critical Care e ungefär som krossad pellets me lite mer vitaminer o grejer i…
hoppas han blir bättre iaf! varbölder ska ju vara vanliga? se till att får i sig vätska oxå. om han dricker dåligt och är dålig i magen kan du ge vätskeersättning från apoteket i en spruta (utan nål). mina tycker den är god (smakar saltvatten) mest så att han inte blir uttorkad. se till att hålla magen i gång och få i honom vätska, det är det viktigaste!

Jag har varit och köpt väteperoxid och blandat med vatten för jag har för mig att jag läste att man ska göra det någonstanns.
Igårkväll mådde han riktigt dåligt men piggna på sig efter 7 timmars intensivt stödmatande med morotspuré och proviva nypponsoppa. Idag har han ätit lite själv men verkar stundvis för trött. Han har även idag fått nyponsoppa och lite morotspuré samt hövatten. Han älskar nypponsoppan. Nu har han fått flyttat tillbaka in hos sina kompisar och de verkade han gilla. Nu går det lite upp och ner med aptiten. Verkar nästan som att han är som sämst några timmar efter varje dos av antibiotikan(kan vara inbillning).
Han skriker som en gris när jag tömmer bölden. Tror ni det gör ont eller är han bara larvig? De sa att varet var ovanligt lättrinande på honom men nu är det minnsan segt som pasta och jag får verkligen ta i för att få ut det! Känns som om jag misshandlar honom!!!
Har kollat efter vätskeersättning men hittade ingen på apoteket. Vad är det för märke. Ingen som råkar ha en bild. Vad står det under får katogori.
bra att du stödmatar. man måste hålla magen igång. e han bättre i magen eller fortfarande lös??
vet inte hur väteperoxid funkar eller vad det är bra för? e d för att han ska bli bra i magen eller? du kan ju hojta om d funkar :) bio-lapis o Critical Care e snordyrt….
någon längre upp i tråden skrev att dom kunde bli dåliga och få försämrad aptit av anibiotikan, kan ju bero på d att han verkar sämre några timmar efter dosen?
d gör nog ont när du tömmer bölden. men d måste göras :S min phille gillar inte när ja pillar på hans heller… men han har fått dräneringsslang så ja ska bara hålla den ren så d kan rinna ut själv. men som sagt har vetrinären sagt du ska tömma måste d ju göras….. ja fick metacam oxå (anti-inflamatoriskt och smärtstillande) du kanske skulle haft nåt sån oxå ti honom?
vätskeersättningen ja har e nestlé resorb från barnavdelningen på apoteket.

väteperoxid är till rengöring av sår
Vetrinären sa att jag skulle kontakta dem om han hade väldigt ont o få smärtstillande men det verkar han bara ha i så fall när man klämmer väldigt hårt(vilket iofs kanske inte är så konstikt).
Jag borde ha sätt det när jag var på apoteket men det enda jag såg på barnavdelningen var mjölkersättning men jag får väl gå dit och kolla igen.
Han är lite bättre i magen. Litte fastare och han bajsar inte lika stora mängder.
Slang hade no varit lättare att få ut allt. Nyss satt jag en halvtimme och massera bölden och jag tror att den var relativt tom när jag sluta. Den hängde som en påse i alla fall. Sen är den väl full om några timmer igen.
ahaa okej. ja men d kanske funkar? kan du spruta in d i sj hålet eller bara runt om?
aha okej, men har han "bara" ont när du pressar ut var är det nog inte så farligt.. men sitter han o hänger o e lite mesig me maten kan man ju tänka sig att han har ont? bland annat..
d va min sambo som köpte vätskeersättningen men den stod bland barnsakerna. en grönvit papperskartong typ :P fråga annars?
bra att han e bättre i magen. vet inte om d e medicinen som orsakar? phille ble oxå dålig precis efter ja fått hem honom men e bättre nu. vet dock inte om d beror på att ja gett honom Critical Care o bio-lapis eller om d e av sig själv?
ja me dräneringsslang behöver man inte pressa ut nåt…. men d kanske e svårt o sätta Där… han kan ju komma åt o tugga o så på den me….
tänk på att även om d känns som där e en knöl kvar fast du klämt o klämt så kan d va ärrvävnad i såret som känns sa min vetrinär.. för ja tyckte d va tjock fortfarande på phille fast dom "tömt allt"…,
hur länge ska du pressa ut var?
mina killar rök ihop två ggr o då har ja rengjort såren sj utan vetrinärhjälp. d har gått jättebra (samma kille som har bölden nu, dock på ett annat ställe) d ble massa var o äckel som lukta fan men ja rengjorde me destilerat vatten flera ggr om dan o höll d öppet så d läkte innifrån, borde va samma princip du gör nu fast bara d att dom sövt honom o öppnat bölden?

Ja han luktar jätte äckligt men det måste ju göras. Aha det är därför som det känns som att det är lite var kvar som jag inte lyckas få ut. Det var bra att du skrev det. Då behöver jag inte massera bölden ännu hårdare. Var lite orolig för det eftersom han verkar tycka att de gör ont. Eftersom det var min pappa som hämtade honom hos vetrinären då jag var på begraving så kunnde jag inte fråga något men pappa berättade självklart allt de sa, men det hade varit lättare om jag hade kunat hämta honom själv.
Jag vet inte riktigt om det går att spruta ner i hålet. Jag har tvättat runt men det rinner även ner så jag hoppas det inte är farligt men det tycker inte jag det borde vara.
Ne d ska inte va farligt. hade en hona på jobb som hade fått ett bett o d va liksom ett djupt hål in som ja antar d e på din kille nu? o vi rengjorde d utan vetrinärhjälp oxå o eftersom d va så djupt o varet liksom inte precis rinnande använde vi en sån spruta fylld me jodopax (tror ja d va?) o sprutade in d. o höll d rent så tills d växte igen inifrån. gick oxå bra. hon mår bra nu!
så ja tror att d värsta i din killes fall va själva sövningen… mår han bättre nu? min kille har vatt jättepigg ida iaf (han sövdes i torsdes) o har ätit mkt bättre ida. men man blir ju så orolig……….
var bor du nånstans? bor du i skåne? isf vilken vetrinär..? jobbit när man inte kan ställa alla sina 1000 frågor ti vetrinären när nån annan hämtar ens djur ju :P

Jag har hittat vätseersättningen nu. Jag åkte till ett annat apotek och där hittade jag det. Hur mycket ger du och hur ofta?
Jag har bara en spruta o den matar jag honom med då han fortfarande vägrar äta mer än ett par tuggor själv. Om jag tvättar den med bakteriedödande går det att använda till mat om jag spolat såret med den. Känns ju asäckligt.
Min sövdes också i torsdag. Jag hoppas han mår bättre när han slutar med antibiotikan på tisdag. Jag tycker han blir piggare såfort jag tar upp honom och han får sitta i mitt knä. I buren ligger han bara på samma plats i timmtal. I knät så tvättar han sig och pratar lite.
Jag bor inte i Skåne utan i Södermanland. Hade det varit något annat än en begravning så hade jag ställt in för att kunna hämta själv.
ah va bra! ja tog nog en hel påse o 2 dl (?) vatten första gången. men d dricker dom ju aldrig upp. så ja delar upp d me lite vatten o lite pulver ett par ggr om dan ist. mest så han får nåt i sig…..
har du provat me massa gott? vill han inte ha d heller? min e inte heller riktigt sig själv me maten.. men bättre än innan iaf.
ja tvättar du sprutan ska du kunna använda den till både och. annars har apoteket sprutor för typ 10:- :P men den ja köpte va värdelös^^ den va jättetrög sen kom allt på en gång. men ti såret kanske d e lugnt….. men fråga din vet va hon tycker om du ska spola i såret?
men va har du fått för dos? ja ska ge phille 1/3 tablett om dan i 10 dagar……. ger du högre dos eftersom du bara ska ge tills på tisdag? kanske därför han mår sämre då?
phille verkar oxå må bättre när han e uppe hos mig… annars ligger han mest oxå stilla i buren. får ryck ibland o går fram ti matskålen o höet.. men ja…. inte som dom andra 2… :S
kan ju bero på att han bor ensam i sin del av buren (pga bråk) men din har ju sina kompisar? hmm…

Benjamin äter Baytril 15 mg och han ska han 1/3 tablett 2 gånger dagligen i 5 dagar. Om din äter något annat så kanske det är olika långa behandlingstider.
Han äter i prencip inget själv. Just nu försöker jag med gurka men han har inte tagit en bit. Han har ätit lite, lite morot, persilja och hö själv idag. Han har minskatt lite i vikt, har din gjort det? Äter han några grönskaer?
Benjamin sitter också stilla i buren(kan ligga på samma fläck i timmar om jag inte tar upp honom). Han var i lekhagen ett tag med kompisarna och då blev han lite piggare en stund men det gick fort över. Han ser lite mysko ut. De andra två la sig tätt ihop på sidan och myste men han står liksom helt stilla(samma sätt i buren) och stirrar rakt framförsig och verkar inte vilja ligga ner. Jag undrar om det är bölden som verker om han ligger på den. Enda gången han ligger ner är när han är inbäddad i en handuk i mitt knä.
När jag gjorde rent såret nyss så dränkte jag en pappersnäsduk i väteperoxid och så droppade jag ner det i såret. Hans böld har stora delar där huden är lilasvart, jag hoppas att det är som det ska.
okej ja d e samma sort som min phillis får. men han får halva dosen o så i 10 dagar ist..
asså d e svårt o avgöra om han gått ner i vikt eller ej. han blev dålig i början-mitten av december o blitt sövd 3 ggr sen dess. första gången va han jättedålig (d berodde på kindtänderna dom 2 första gångerna) o andra gången va han hur pigg som helst (jämförelsevis) o nu denna gången va han sövd längre o har inte varit fullt så pigg. dessutom drog dom ut en tand på honom o bölden satt under hakan så han känner nog av d när han äter……. vet inte om d beror på det, baytrilen eller vad? svårt o säga…… :S
men ger ja grönsaker kommer han fram o vill ha men sen går han därifrån. kan ju va att han har svårt att tugga d eller så har han ingen aptit. ja vet inte :S men som sagt e han piggare nu o ja har sett honom äta hö ett par ggr…..
o d me vikten, så trodde ja han gått upp i vikt nu i torsdes sen förra besöket i början av januari men d hade han inte :S så d va nog mest "hömage" (tycker magen blir lite fluffig o ballongaktig av hö) men nu e han mager känns d som :S
kan ju va som han har ont o inte vill röra sig… o inte lägga sig. eftersom den sitter där den sitter. som sagt kanske du skulle haft smärtstillande till honom oxå…. kan ju inte göra nåt annat än ont när man klämmer o så?
färgen kan ju bero på klämmandet, dvs blåmärke? kan väl djur oxå få? hoppas inte det är som d e infekterat eller så bara. kanske ska ringa o höra me vetrinären imorron?
luktar d var eller luktar d nåt annat?

Ja jag funderar på att ringa o fråga om han är tänkt att vara så här dålig. Kanske de kan sätta in smärstillande. Å andra sidan så ska han bara äta tre doser till av antibiotikan och är det den han blir dålig av så borde han bli bättre på onsdag.
Jag tycker det luktar var men är ingen expert på exakt hur det luktar. Idag när jag klämde så vart det som en explotion och det flög ut var(såg ut som snorig pasta) och blev hängande på väggen. Förhoppningsvis så var det de mesta av varet som fanns i.
Såg att han satt och åt hö nyss. Jag har köpt nytt och det verkade fånga hans intresse. Det var det slöaste jag har sätt någon äta hö. Ha la sig mitt i och tog en tugga och sedan så tuggade han i evigheter. I den takten så tar det timmar bara att äta litegran.
Jag tycker att du ska gå till ett apotek och be att få köpa 1 ml sprutor. De kommer bli lite ställda först och säga att de inte vet om de får sälja såna, men säg att det är för handmatning av sjukt smådjur och se lite lidande ut så brukar det gå bra. ;) Antingen får man gratis eller får betala en femma eller så.
Dels är det bra att byta ut dem då och då när man handmatar då det är svårt att få dem helt rena. Dels kan du använda en separat sån för att spola ur bölden.
Critcal care är verkligen det bästa för att handmata marsvin. Jag vet flera som blivit överraskade över hur bra det är. Men om du inte kan få tag på det så är det ju så.
Det är inte bra att han äter så dåligt. Marsvin är känsligare än man tror. Det är inte som när vi är sjuka och äter lite dåligt under en period utan för marsvin som normalt äter nästan hela tiden är det faktiskt livsfarligt. Risken är dessutom att kindtänderna förväxer sig om de inte äter ordentligt under en period. Det kan gå fort!
Så länge han inte äter bör du försöka mata så ofta du kan.
Hur bajsar han nu?

# 58. Menar du en spruta med eller utan nål?
Envishet och drömmar
#59 Oh! Utan nål, som jag skrev tidigare i tråden. :)

Han var bättre i magen i går men nu så rinner de ur honom. Kan jag ha matat honom för mycket. Jag började med vätseersättning igår, nestlé resorb. Kan det vara det som han reagerar på? Han vägrar fortfarande att äta!
Ring din veterinär tycker jag.
Jag skulle plockat bort Baytrilen, men jag vågar inte råda någon annan att göra det. Det är dock relativt vanligt att marsvin blir dåliga av Baytril, trots att det är ett "marsvinssäkert" antibiotika.
Ingen aning om din vätskeersättning är ok eller inte. Känne rinte till den.
Om jag fick helt fria händer skulle jag ge zoolac och Critical Care. Vätska. Hövatten är inte helt dumt. Potatismjöl på gurka eller risavkok brukar stoppa upp om de är väldigt lösa i magen. Men han behöver rätt bakterier för att få ordning på det. Zoolac är det bästa. Och så behöver han energi för att orka. Fortimel brukar jag mata med.
Det vore intressant att veta vad din vet. tycker att du ska göra.

Jag har ringt och hon sa att jag ska komma och köpa något som skuller vara bra för magen. Hon trodde också att de var antibiotikan.
Jag ger honom hövatten. Hur gör man risavkok? Häller man bort riset och ger vattnet? Var säljs Zoolac?
Du tror inte att jag ger honom för mycket? Jag matar varje timme.
Jag tror absolut inte att du matar för mycket. Det lär vara svårt. Men det är viktigt att försöka truga ofta med extra goda saker som han kanske nappar på att tugga i sig själv.
Risavkok gör du på lite ris i vatten som du kokar och låter svalna. Det ska bli lite "simmigt". Det är stärkelsen som av någon anledning stoppar. Det är samma princip som potatismjöl. Ca 1/4 dl ris i 2 dl vatten brukar jag nog ta.
Det kanske är zoolac eller något liknande som din vet tycker att du ska köpa..? Det säljs hos vissa veterinärer och zoobutiker. Vet inte om det finns på vissa apotek också?

Riset ska alltså inte silas bort? Jag har fått tag på Critical Care. Jag ringde vetten och de hade tydligen det och hon i kassan var förvånad att jag inte fick det med från början. Det var svårt att göra i ordning tycker jag. Sprutan jag fick till är på 5 ml och det gick inte att få i något så jag försökte göra hållet större men då gick pipen sönder. Så jag var tvungen att använda typ dubbelt så mycket vatten för att få upp det i sprutan.
Joo. bort med riset. :) Eller ja, jag brukar dra upp vätskan i spruta.
Jättebra med Critical Care!
#33 Jo, man lägger en liten sträng gel på ögat, sedan drar man ihop ögonlocken så att gelen sprids ut över hela ögat. Har både sett och gjort det själv (kastrationer på råttor, samt även praktik på en veterinärstation).
Jag brukar rengöra med jodopax, men alla gör ju olika. Dock skulle jag inte rengöra med bara vatten. På råttor läker en varböld på två-tre, max fyra dagar om man rengör ordentligt med jodopax 2-3 ggr om dagen.
Har du frågat veterinären om det verkligen är nödvändigt med baytril?
Jag hoppas att ditt marsvin blir friskt!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#67 Nu rengör jag med väteperoxid. Jag har inte frågat om det är nödvändigt men de vet om att han är dålig i magen och jag har fått Critcal Care. Han ska bara äta två doser till av Baytril så jag hoppas att han mår bättre sedan!
Efter att han ätit Critical Care två gånger så har han nu börjat äta själv, ååå vilken lätnad. Han äter inga mängder men tidigare åt han inget alls så det är ju en förbättring. Han har fortfarande kraftig diaré men han har fått risavkok och han ska få mer snart.
Han sitter själv i lekhagen för annars så skulle han bajsa ner flisen i buren(det är lättare att tvätta golvet). Så går inte diarén över så får väl han sitta själv i extra buren över natten. Jag kan ju lägga i vaxduk i botten.
#68 va bra att han börjat äta! om din vetrinär har Bio-lapis så prova d om han inte blir bättre av Critical Care. tycker den e kanon faktisktl. värd sina 158(?):-
va hos vetrinären o tog bort dräneringsslangen ida o passa på o fråga lite om varför din mådde sämre än phille. hon sa att du kanske skulle sänka dosen me baytrilen o förlänga den ist. men du får prata me din vetrinär om d. fråga om varför han va svartblå ifall d va blåmärke eller ifall d va som d hade ruttnat eller vad? men hon kunde inte svara på d utan att ha sett d..
lägg lite tidningspapper till honom (inte dagsfärsk) eller nån handduk som du inte e så rädd om alt ett lakan el nåt. ifall han nu har ont o inte vill ligga direkt på golvet?
hoppas han blir bättre i magen snart…

#69 Benjamin tackar så mycket för omtänksamheten. Han har nu bara en gång kvar med Baytrilen, så efter imorgonbitti så ska han slippa den. Det ser snarare ut som om det är något som hänt med huden. Den känns liksom annarlunda där, lite sträv. Jag sa det när jag var och köpte Critical Care och hon frågade hur det gick med bölden, men verkade inte tycka det var konstigt utan tog ingen notis om det utan var fokuserad på att han ska börja äta.
Nu har jag satt honom i en egen bur med flisfiltar och en vaxduk över. Jag har inte sätt att han har bajsat nu på någon timme, så det verkar ha lugnat ner sig. Förut var han som en vattenkran som inte går att stänga av. Han får sitta där nu tills jag sett att diarén har gått över. Han har fått gamla handukar att ligga på som jag byter i mellanåt i fall han tycker det gör ont att ligga ner.
Han har fortsatt att äta lite. Det är väldigt lite men han försöker. Hö och sallad går bäst. Jag hoppas på att han mår bättre i morgon.
okej men d va ju bra. min vetrinär sa att ja skulle använda baytrilen längre för att philles böld satt vid munnen…… därav skillnaden på tiden antagligen.
om inte vetrinären reagerar på att huden ser ut så är det förmodligen inget farligt…. dom brukar va snabba me att vilja man ska komma in me djuren… :P
låter bra me underlaget för då ser du ju bättre oxå om han bajsar löst.. lägger han sig ner o så nu eller sitter han fortfarande hellre upp på samma ställe?
hö e d allra viktigaste o sallad e bra me vätska så d e bra! äter han critical caren självmant eller du måste tvinga i honom d?
min gillar d inte o spottar ut d om ja inte lägger d längst bak i munnen. har kommit på att d e lättast att göra en riktig gröt av d o använda mat-sprutan att ta upp en klick på o sen stoppa den i munnen, lagom storlek! ..skitsvårt o dra upp lös Critical Care i sprutan..har förstört hur många som helst så :S
hoppas oxå han mår bättre imorron.. e där lika mkt var som kommer ut fortf?

Han sitter fortfarande upp. När han blir tillräckligt trött lägger han ner framkroppen men baken står fortfarande rakt upp. Han har rumpan uppskjuten hela tiden.
Det kommer i prencip inte ut någonting längre, bara lite blodblandad vätska men det är väldigt lite. Därimot är den fortfarande hårt på vissa ställen så man kan tro att det skulle vara mycket kvar i. Det känns som att huden är väldigt tjock på viss ställen. Antar att det är ärvävnad.
Han äter inte Critical Care själv utan jag matar honom med spruta. Det har gjort honom mycket bättre i magen. Han är lite mer intresserad av mat och jag har sett honom äta hö flera gånger idag. Diarén har också gått över.

Hur länge tror ni jag ska spola bölden? Det kommer som sagt inget mer var. Han har ju så ont och den blir bara mer och mer svart/röd och jag vill inte hålla på i onödan. Jag har pratat med pappa som hämtade honom hos vetrinären men de sa inte någon speciel tid eller så.
#73 ja vågar inte ge nåt expertråd men den måste läka inifrån o ut, så försök håll d öppet o kanske spola rent me destilerat vatten o se så d inte varar mer tills d läks ihop fint, som sagt inifrån o ut… :) (behöver ju inte klämma o greja så mkt då kanske om han har ont) ska du på återbesök?

Nej de sa att de skulle läka själv så jag behöver inte komma på återbesök. Om jag spolar dagligen kommer det läka ändå? Om det läker ihop innifrån betyder det att hålet är det sista som växer ihop.?
#72 då måste d ju va som han har ont stackarn =/
luktar såret fortfarande varigt/äckligt? försök som sagt hålla d öppet iaf… att d e tjockt i kan bero på ärrvävnad ja,, bara d inte bildats en ficka me var eller så som liksom läkt ihop? vet inte om d kan va så.. men håll lite kik..
va sköönt att han e bra i magen! o att han äter hö! d e ju d viktigaste :)
phille har vatt superpigg ida o visslat efter grönsaker :)
skönt dom e på bättringsvägen båda två :)

Ja såret luktar fortfarande ganska äckligt. Det känns som att att botten på bölden, alltså delen närmast kroppen är hård och så utsidan in mot hans högra ben, jag hoppas det bara är ärvävnad.
troligtvis är det så! men eftersom d luktar illa fortfarande så kan d finnas mer… men ibland blir d så hårt o liksom sitter fast på "väggarna". philles e så…. kommer liksom ingen klump eller stråle utan man får pilla bort d me en tops eller så……… har du så du kan "kika in" i bölden?

Hålet är ju ganska litet men jag kan ju prova. Det går precis att få in pipen på en 2 ml spruta. Är dins hål större eftersom du får in en tops? Det har inte kommit någon klum eller stråle på ett par dagar. Vet du vad som händer om det sitter kvar på väggarna när det växer ihop? Kan han få problem igen då?
ah okej. men fortsätt spruta in koksaltlösning el destilerat vatten/kokt vatten..
philles hål e liksom avlångt för där va dränering som hon plockade bort inkl stygnen som höll d. så nu e d liksom som en skåra som ska hållas ren. lättare så då har man lite koll på va där finns i… men iofs hade d kanske vatt svårt me ett så pass öppet sår där dins böld satt…..
d ska ju inte växa ihop så d stannar där inne om där e nåt på väggarna.. därför ska du försöka hålla d öppet vid öppningen så att d läker inifrån. har haft 2 sånna sår på phille o ett på en hona på jobb som har vuxit igen fint bara man hållt öppningen öppen så d vuxit ihop rätt :) så d ska nog inte va nån fara!

Jag tittade in under en stark lampa och tyckte det såg ut som det satt något gulaktigt på väggarna men är jag försökte ta bort det med pipen på sprutan så satt det fast. Jag tog då en pinset som jag först tvättat i bakteriedödande och drog bort det som gick. Efter ett tag så sjönk bölden ihop lite. Jag tog då pipen på sprutan och drog utefter väggarna på bölden ett tag och när jag sedan spolade kom det ut något lång och slemigt. Det sitter dock kvar något på väggarna, kan det inte vara att det håller på att växa ihop?
Nu är jag lite nervös!!! Jag har väll inte gjort saken värre genom att "rota" omkring där inne. Tänk om jag förstört något eller gjort saken värre!!!!! Det är väll inte farligt att pilla lite i bölden?
Kan du inte ta nya kort så man får se hur det ser ut nu? :)

Benjamin blev sämre i natt och skriker för att han har så ont. Bölden ser ut att vara större. Jag ringde vetten och de sa att jag skulle komma så fort som möjligt. Å vad nervös jag blir!!!
Åh,nej. Hoppas det blir bra igen. tröstkramar
Usch…, hoppas på det bæsta!
Mvh Felicia
usch d¨låter inte bra :( har rotat i philles böldhål me o vatt noga me att tvätta ur d sen precis som du. d ska nog inte va nån fara att pilla i d??? o du rengjorde ju "redskapen" så d borde inte va nåt problem…. va sa vetrinären? hur har d gått?
min vetrinär rotade i philles böld när vi va där o tog bort dränet……

Jag kan tyvär inte se ner i bölden på det sättet, hålet är för litet.
Vetrinären sa att allt var är borta och att det såg rent och fint ut. Jag behöver inte hålla på mer utan det ska bara få vara. Det tjocka på väggarna är inte var utan det är svullet. Svulnaden har också blivit större och går nu upp på magen och ut mot ljumsken/benet vilket gör det svårt för honom att röra högra benet ordentligt. Det blåsvarta är död hud som har uppkommit pga att huden fått för dålig näring när den var uttöjd och det kommer att losna. Jag fick smärtstillande att ge i tre dagar och antibiotikan ska han äta i två dagar till. Jag ska också mata honom ÄNNU mer än vad jag gör för han fortsätter gå ner i vikt. Hon vill att han ska komma på återbesök när den döda huden har lossnat. Det sista hon sa var att hon var tveksam att han skulle klara av det här.
Igår matade jag honom en gång i timmen så på kvällen var han så mätt. Ger ni Critical Care enligt doseringen på påsen eller ger ni bara så mycket ni får i dem? Nu på morgonen har han legat i ett hus hela tiden och han ville inte ha någon mat utan det mesta spottade han ut. Det tog väll någon timme innan jag fått i honom något men sedan när jag gav dem hö som kom han fram ur huset för att äta med de andra. De är så tålmodiga med honom och låter han vara i fred.
Jag hoppas att om han får mindre ont nu kanske han kan äta lite mer. Han kommer ge mig magsår!
Så ser knölen ut nu

usch d såg inte trevligt ut! :S men va skönt att det gått ner….
o att d kommer ramla av av sig själv..
tråkit att han inte äter.. men ja tror visst han kan klara d, d e ju upp till honom (och dig?) min phille har varit sjuk sen den 9e december o gått ner i vikt ganska mkt sen dess. till en början åt han inte alls så ja har kämpat me Critical Care o alla andra sånna saker man kan komma på! men han e på bättringsvägen nu o han vill inte ge upp. så vill din kille, så kan han nog! :)
eftersom dom inte äter så mkt åt gången har ja bara blandat ut d så d blir lagom för gången. sen har ja gjort mer nästa gång osv. bättre att ge ofta o lite…. men om ja gett exakt angivet på burken vet ja inte….. men tills han e mätt.
skönt att han åt lite hö själv oxå.
vill han äta grönsaker? han e fortf bra i magen? hur mkt hade han gått ner i vikt?
hoppas nu han fixar detta! men d värsta e väl över?

Jag har mätt upp dagsdosen och delat upp det under dagen. Fast jag brukar få hälla på mycket mer vatten än vad det står att det ska vara för han tycker inte om det annars. Så jag gör det väldigt löst. Han gillar det mesta flytande som jag ger honom utom hövatten. Han äter lite hö och idag kom han faktiskt springande i hagen med de andra två när jag kom med grönsaker. Han åt inte mycket men det var kul att se att han var lite sugen och intresserad i alla fall! Annars äter han i princip inga grönsaker, kanske ett par tuggor per dag.
Han mår bättre nu när han fått smärtstillande. Det var nog det som var det största problemet. Han fick bara ondare och ondare. Nu ska han bara ha smärtstillande en dag till så jag är lite orolig för att han ska få så ont igen. Det är så hemskt att se han han så ont så att han står helt stilla på samma ställe i timmar, hela tiden med rumpan lyft, skakandes och skrikandes.
Han är bra i magen nu tom fast han har ätit antibiotika igen. Det beror nog på att han får Critical Care. Jag fick också tillsägelse att ge honom Dofilus. Jag tycker ock att det känns lite konstigt att ge mjölkprodukter till ett marsvin! Nån som vet hur mycket man kan ge av det? Risavkoken har också gjort susen. Han blir lösare i mellanåt men det stabiliseras ganska fort.
Vetrinären var orolig för att inte svulanden går ner och att den är så stor. Sen också att han har så ont. Han har gått ner 65-75 gram ungerfär.
jaha okej. ger du d genom spruta då? förstörde ett par sånna sprutor tack vare ciritcal care så ja gav upp d sättet^^. ja blandar d tjockt som gröt sen tar ja d på pipen av sprutan o lägger in d ilångt in i munnen på honom.. men om din inte tuggar e d ju lättare me flytande!
men va bra! så länge matintresset finns där e d iaf på +! :) nu e d ju svårt att jämföra min o din eftersom min fick en tand utdragen o så, men han gjorde likadant innan,… o nu mår han bättre o äter :)
har du gett gröt nån gång? brukar ge mina vetekli me c-vitaminbrus en gång i veckan typ. d åt phille när han inte ville äta nåt annat. d e väl lättätet… men om din inte ätit d innan kanske han inte e så intresserad förstås….. vetegroddar har han oxå ätit me god aptit (jämförelsevis) så d skulle du oxå kunna prova…..
va e d för smärtstillande? metacam? sköterskan hos min vet sa att man kan ge d hur länge som helst ti hundar o katter (trodde hon iaf) så hon trodde inte att d skulle va nåt problem o ge längre ti marsvin heller…………….. men du får höra me din vet va hon har för tankar om d…
men om han ätit smärtstillande nu 4 dagar(?) kanske smärtan har gått ner så d inte blir så farligt när han väl ska va utan…..?
varför ble d så svullet efter bölden?
kan du inte ringa någon annan vetrinär (behöver inte va där du bor?) o höra va dom säger. ifall d e nåt dom hört talas om (svulnaden)? även fast din vetrinär verkar bra så e d sällan dom e sååå bra på marsvin tyvärr :S känns ju som om d borde gå att göra nåt mer för honom?
phille ble oxå dålig i magen till och från. men nu e han bra (peppar peppar…..) vet inte va d beror på men ja tror critical caren e bra mot d…. har iaf inte gett risavkok el annat..
vet inget om dofilus. varför skulle du ge d? för magen eller vikten?
håller tummarna för din lille gris!

Jag ger mina gröt på kruskakli varje dag men det har han varit helt ointersserad av.
Ja han äter Metacam. Han har ätit det i två dagar och ska ha de imorgon också. Se det blir tre dagar allt som allt. Om han skulle få ont igen får jag väl ringa upp och fråga om han kan fortsätta.
Hon förklarde svullnaden. Nu har jag svårt att komma ihåg vad hon sa men det var något om att det kan bli så när det är ett ställe är infekerat och irriterat och att området runt blir påverkat och hon sa att det borde gå över.Vetrinären är högst på hela kliniken och tyvär så är alla andra vetrinärer runt där jag bor ganska okunniga. Det är i alla fall vad jag har hört och min egen uppfattning. Jag ska ju upp igen och jag tänkte frågan igen och försöka memorera exakt. Förhoppningsvis är jag inte lika orolig då och har lättare att komma ihåg allt. Nu var jag mest fokuserad av vad jag skulle göra för att han ska må bättre att de andtra försvann lite. Jag blir så när jag är orolig.
Dofilus är för magen.
ah okej. ja du får ge honom critical caren iaf. d e ju allt va dom behöver i d för magens skull. ha bara koll på hans tänder så att dom inte förväxer när han inte äter så mkt…….
hur stor dos (hur många droppar) metacam ger du? ja har gett ganska mkt av d. 3 omgångar faktiskt. på ungefär en o en halv månad… senast va d torsd-månd 2 droppar om dan….. o då hade ja ändå gett honom 2 ggr innan…
jaha okej… mest ba ifall d va nåt som gått snett me sårtvätt o så? men d va d inte alltså…
ne tänkte du kunde ringa o höra me nån annan vetrinär utanför där du bor… kan ju iofs va svårt o ta allt via telefon…..
har du honom försäkrad?

Ne han är inte försäkrad.
Han får 0,4 mg en gång om dagen. Hur många droppar det är vet jag inte.
Jag har varit lite orolig för tänderna eftersom det enda han äter någon mängd av är flyttande. Hur ser man att de är för långa. Kan man märka de på något sätt?
ne okej.. dyrt… =/
okej nehe. ja bara droppade ut d så d va lätt o räkna :P men va d blir i mg har ja ingen aning om :P
om du håller ihop hans haka me nosen liksom så ser du om undertänderna går ända upp i tandköttet bakom framtänderna där uppe…….. men dom tänderna e lätta att klippa. värre me kindtänderna… men skulle tänderna bli snea (framtänderna både uppe o nere) o han skulle börja sagla o så så e d säkert kindtänderna. men dom växer väl inte såååå snabbt. men äter han bara hö så….. provat sånna hökuber? d e typ packat hö o fyrkantiga kuber…. d verkar smaka lite mer… phille va mer intresserad av d än d vanliga höet när han va dålig….
lägger upp en bild på melvins tänder (ett av dom friska marsvinen) o visar hur d bör se ut på ett ungefär :) mkt längre ska dom inte va..

Ok tack jag ska hålla utkik!
hur e d me honom nu? mår han bättre? va tänderna ok?

Jag hoppas att det löser sig för er Zella, och hoppas att han är på bättringsvägen nu.
#88 Det står ju på påsen hur mycket man max får ge (g/kroppsvikt).
Mvh Felicia

Han mår mycket bättre nu!!! I lördags så lossnade den döda huden och det blev ett ganska stort hål, såg lite obehagligt ut i början. Svulnaden försvann dock nästan på en gång efter att huden lossnat.
Så i tisdags var jag hos vetten igen men vetrinären jag har haft tidigare var sjuk så det var en helt ny. Hon klämde ut ganska mycket var(det gick mycket lättare när öppningen var större) men sa sedan att det satt kvar var som fastnat. Hon var också osäker på vart testikeln var och om varet satt fast i den. Testikeln var synlig i början men "försvann" för ett tag sedan. Hon ville söva honom igen så de kunde titta ordentligt och ta bort återstående var. Så vi fick komma tillbaka på torsdag, då skulle den vetrinären som han har haft tidigare va tillbaka.
Så på torsdagen hade det runnit ut ganska mycket var sedan sist och hålet börjat läka så han slapp sövas igen och hon tyckte att det såg så bra ut att nu borde kroppen klara resten själv. Hon trodde ocskå att han bara tragit in testikeln.
Han äter bra själv och verkar ganska pigg om man tar i beräkning att han äter antibiotika igen. Han är lite dålig i magen men jag ger honom Critical Care dagligen(det vägrar han att äta själv). Jag hoppas nu att det var sista gången han var hos vetten på ett bra tag.
Findusen, hur mår din pojke då?
#102 Himla skönt o höra att han mår bättre! va jätteorolig att han inte hade klarat sig eftersom du inte skrivit på länge! :S
lät väldigt otrevligt allt d där me döda huden o varet o hålet o allt d.. men skönt han slapp bli sövd o så igen.
har han gått upp nåt i vikt?
d e bättre me phille :) men efter vi tatt stygnen växte hans böldsår ihop väldigt snabbt så ja va rädd att där va mer var kvar…. o d va d. den sprack o d kom ut tjock äckligt var. va hos vetrinären som röntga honom ida för att se så d inte satt nåt mer på käkbenet o d gjorde d inte så ja ska fortsätta me antibiotika o rengöra!

#103 Benjamins sår växer också ihop väldigt fort. Är lite orolig att de ska bli nått kvar men vetrinären sa att bölden i så fall kommer växa igen så det bode jag märka.
Ja han har gått upp i vikt. Om man räknar bort extravikten han hade med bölden så väger han nu ungefär som han gjorde innan. Han väger just nu 900 gram.
#104 okej men försök att håll d lite öppet om du tvättar d? så att d inte växer ihop, yttersta juden i öppningen liksom… för d kommer ändå spricka eller få göras ett hål o d känns som onödigt merjobb :S
riktigt skönt o höra att han mår så mkt bättre :) har hört så mkt om att marsvin e så himla känsliga för narkoser mediciner o allt… men ja tycker att benjamin o phille visat att d visst e värt o testa :) phille hade gått upp 600g sen sist :) o väger nu 1,1 :)