Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 6705 ggr
Emelie-E
1

Tecken på lunginflammation?

Vad finns det för tecken på lunginflammation?
Misstänker att mina marsvin har fått det, då de knakar (?) väldigt när de andas. Sen nyser de fortfarande en hel del.
Men jag tycker ju att dem äter så som de alltid har gjort, och de är pigga och glada. 
Jag har dock inte varit hemma så mycket i ca två veckor, så jag vet inte hur länge de har låtit så här, och hur bra dem äter just nu.

Och om det är lunginflammation dem har, hur stor är chansen/risken att dem blir friska/dör? :/

trocadero
1

Tecken på lunginflamation är bl.a rossel från lungorna, snuva, hosta, nysningar. Har dom lunginflamation måste det behandlas. Är dom friska i övrigt och svarar på behandlingen så ska dom bli friska ganska fort. Viktigt är att man inte väntar för länge med att behandla.

Emelie-E
1

okej, jo, rossel, "hosta" och nysningar har dem ju.. eller iaf en av dem..
Så får ringa veterinären och boka tid:/
Hur mycket kan det kosta att behandla två st mot lunginflammation?

FeliciaS
1

Jag tror att det kan vara luftrörskatarr. Man kan lyssna på lungorna och hör man som ett tjut mellan in- och utandning så är det troligtvis luftrörskatarr. Min ena hona hade det i höstas. (fick veta att det var just det via en bok jag har - Piggy potions, natural remedies for guinea pigs av Peter Gurney). Det kan också vara en vanlig förkylning. Men se till att hålla det varmt (ej för torrt) och absolut inte dragigt. Man kan lägga lite Vicks (salva mot förkylning, köps på apoteket) under näsborrarna så blir det lättare att andas.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emelie-E
1

Jag åkte akut till veterinären igår.. Ringde för att boka tid, men den som svarade tyckte vi skulle åka in akut.. Så det gjorde vi..
Och vi fick sitta och vänta någon timme, för att sen komma in till en veterinär som jag tyckte var otroligt konstig!
Hon trodde det var spånet dem var allergiska emot. inget konstigt där, så har nu bytt ut mot handdukar.. Jag sa att jag gav dem exta askorbinsyra i maten, och det skulle jag inte ge, det var bättre med vitamintabletter eller c-vitamin brustabletter ;S..
Sen skulle jag INTE ge paprika och broccoli och såna grönsaker ;O
Tyckte hon var jättekonstig, och gjorde eller sa ingenting om att Elvis var både rinnig i ögonen och tät i näsan..

Det jag tyckte var mest konstigt var att jag inte skulle ge dem paprika och broccoli, utan istället ge dem extra c-vitamin vid sidan av.. :/

idipidi
1

Bullshit såklart… Motiveringen till att inte ge grönsaker var…?

Som sagt, väldigt få veterinärer i Sverige är utbildade på marsvin. Tyvärr.

Emelie-E
1

Att dem ändå bara kissade ut c-vitaminerna. så det var bättre att ge vid sidan av ;S

idipidi
1

Haha.. jag fattar inte. Det är ju ingen logik!

Emelie-E
1

Han verkar ha svårt att andas just nu:/ Finns det något man kan ge som man kanske har hemma, som kan släppa på täppan lite? Har ingen möjlighet att ta mig till apoteket imorgon :(

Dessutom har jag märkt att Elvis, eller Disel bajsar väldigt ljusa pluppar, vad kan det bero på?

Abico
1

#8 - De ljusare bajskorvarna är det något bra med, käkas alltid glatt upp här hemma ^^' Fast det är ju inte enbart ljusa bajsar då…

Hanna 

Emelie-E
1

#9 ah okej^^ så det är inget man behöver vara orolig för då?:P

FeliciaS
2

Mina marsvins avföring är ljusare när det är löst… 

Min hona har varit täppt i ena näsborren samt rinnig i ena ögat.  
Rengör försiktigt minst varje dag med en tops och köp salvan Vicks på apoteket och lägg lite under nosen varje dag så får han lättare att andas. Se också till att det inte är dragigt samt inte för torrt i rummet… :) Låter som någon typ av infektion/förkylning. Du kan också lägga honom mellan två flaskor fyllda med jättevarmt vatten (invirade i tyg) någon timma om dagen eller ha sådana flaskor i buren, om han lägger sig vid de självmant.

Mvh Felicia

Emelie-E
0

Vattenflaskor la jag om honom igår, men han ville inte ligga still, så la in i buren, ska göra det ikväll också..
Hur vet man om det är för torrt i rummet eller inte? Det är inget jag tänker på:P
Får åka till apoteket på måndag, söndag imorgon:/

Har dem ute i innhängnaden nu, och han bara ligger och verkar ha det jobbigt :/ Men ska ta upp honom och lägga honom varmt istället..
Får hoppas att han blir bra snart..

Abico
0

#10 - Nu vet ju inte jag hur det står till med dina marsvin. Men om dom är pigga och glada så skulle jag inte bekymmra mig över om bajset är ljust :) Sä är det iaf. här hos mig ^^

Hanna 

Emelie-E
0

#13, ne de är ju pigga och sånt, förutom att Elvis är tät och nysig.. Men annars är det inget fel med dem=) Men har aldrig sett att dem bajsar ljusa pluttar innan, så undrade bara^^

Emelie-E
0

Nu har det gått två veckor sen jag var med veterinären med dem, och Elvis har inte blivit bättre.. Han låter mer nu när han andas, än vad han gjorde då, och nu hostar han även oftare..
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra:/
Han både äter och dricker.. Men samtidigt verkar han vara lite slöare.. Åh jag vet inte :/ Så svårt :(

Creation
0

Ta honom till vet igen ;/ En annan den här gången! Det är nog bäst att du kollar upp det med någon kunnigare…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[findusen]
0

om du inte har nån bra vetrinär i närheten kan dú inte ringa o fråga nån annan, typ i en annan stad? kan ju va svårt o "behandla" marsvinet genom telefon, men om du förklarar läget att du tror att han har lunginflammation o att du inte har någon vettig vetrinär i närheten.. så kanske dom kan försöka hjälpa dig? har läst här att blå stjärnan i gbg ska ha nån bra vetrinär… o min vetrinär e oxå bra, tycker ja…

Emelie-E
0

#16 Jo, hon ville att vi skulle höra av oss igen kom jag på.. Så vi får väl göra det, men min pojkvän lär inte bli glad:(..
Vet dock inte om jag ska åka till blåstjärnan eller någon annan stans, någon som kan tipsa om bra veterinärer runt gbg?

Emelie-E
0

#17 det var på blåstjärnan vi var.. Men hon vi kom in till verkade inte kunna mycket, jag som bara haft marsvin i ca 2 månader visste att de hon pratade om inte stämde-.-
Men å andra sidan har de ju andra veterinärer..

Creation
0

:/ Sett någon tråd om bra vets i gbg nånstans… ska försöka leta upp den. Mer än blå stjärnan fanns det en klinik som hette *någots* Smådjursklinik eller nåt sånt, som också skulle vara bra :P Har du nån aning om vilken jag talar om, möjligen? ;P xD

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Emelie-E
0

#20 Nope, har ingen aning:P

[findusen]
0

skitstörigt när man får okunniga vetrinärer som bara gissar!! va hos en stor vetrinärklinik i malmö o dom kunde ingenting, mer än ta betalt…!! eftersom ja la ut typ 2000 kr där innan ja gick till en annan vetrinär (och fick den hjälp ja skulle haft från början) så fick ja faktiskt pengarna tillbaka efter ett litet klagomål…………
så gå tillbaka o säg att du inte är nöjd med vetrinären du hade och att du hört dig för och det hon sa  (om broccolin o spånet o allt) inte stämmer, så du skulle vilja träffa en annan vetrinär ist. (o helst inte betala nåt för d!)
lycka till!

Emelie-E
0

Jo, jag ska prata med min pojkvän.. Det är han som får sköta sånt snack, jag klarar det verkligen inte-.-
Men kom på nu att vi ändå inte kan åka till veterinären förrän om två veckor typ:/ Då min pojkvän jobbar natt och sover dag.. Så får verkligen hoppas att det inte är jätteallvarligt med lilla Elvisen.
Om man inte de två veterinärerna som ligger här i närheten är villiga att ta emot honom..Men knappast troligt-.-

[findusen]
0

om det är lunginflammation är det ganska allvarligt… dom flesta vetrinärer har öppet ti 18-19 så man kan boka tid på eftermiddan/kvällen me :)

Emelie-E
0

Jo, jag vet att det är allvarligt. :/
Jo, det enda dumma är att han jobbar hela veckan nu.. Brukar han aldrig göra, har alltid någon dag ledigt. Men inte i veckan. Så han kommer behöva sova så mycket som möjligt, så han kommer säkert sova till en 15-16 och börjar jobba vid 20. Och att hinna fram och tillbaka till gbg när det är 5 mil dit är nästan omöjligt:(
Åh, ibland skulle man ha haft körkort :(

[findusen]
0

ah jaha :S men ring o hör ifall d e nåt du kan göra sålänge som kan underlätta? antar att d behövs nån antibiotika eller va man nu tar för lunginflammation, men säkert nåt receptbelagt… men ifall d finns nåt som kan underlätta d hela……  :) kan man inte komma in så kan man ju inte……..

Emelie-E
0

Jo, jag får göra det=) tack för hjälpen! =)

FeliciaS
0

Blå Stjärnan på Hisingen och Smådjursakuten i Örgryte är två bra djurkliniker i Göteborg… :)

Mvh Felicia