Rinniga ögon.
Vad kan man göra åt rinniga ögon?
finns det något man kan göra själv eller är det vetten som gäller?
det finns en jättebra receptfi ögonsalva på apoteket. ska kolla va den heter.
Noviform heter den. jättebra har använt den när mina haft rinniga ögon dom blir bra direkt nästan. efter ett par dagar bara:)
oki va bra ska kolla upp det.
eftersom han ska ställas ut får han ju inte ha rinniga ögon ;)
men det är det enda symptomen han har, ingen rinnig nos eller nysningar eller så, och äter normalt verkar inte hängig eller så.
Det beror på varför de är rinniga. Om det är en lättare infektion så kan noviform hjälpa. Men det kan ha andra orsaker. Tilltäppta tårkanaler t.ex.
Ja Noviform har funkat både på marsvin,hamster å hund iaf. Och hunden hade inte så lätt infektion. Den har då funkat jättebra för mina djur.
#4 Vet du vilken behandling som krävs vid tilltäppta tårkanaler? är det spolning då eller?

Åh, då kanske man kan köpa de å ge elvis, hans ögon rinner ;/
#6 På kanin gör man ju det i alla fall så det borde väl gå att göra på marsvin också. Men troligen låter man det nog oftast vara.
#8 menar du att man inte ska behandla?
Hm. Om det är en infektion så bör man behandla.
Om det inte är en infektion eller man inte känner igen en infektion och ögonen är så pass rinniga att man tror att det är något som bör behandlas så är det väl veterinär som gäller.
Det jag menade med #8 är att man väl borde kunan spola tårkanaler på marsvin men jag aldrig hört om någon som gjort det. De flesta veterinärer ute i landet ger sig väl inte på såna grejer utan tycker att man ska låta det mesta vara…
#10 Ok. Hur kan man se om det är en infektion. finns det nåt typiskt för det?
Symptomen på honom är bara lite rinniga ögon vätskan ser lite grummlig ut. det kommer och går. han är inte rinnig hela tiden, utan det torkar och sen kan det börja igen. :/
vet att du inte frågade mig men ja svarar ändå:) är det en infektion så brukar det som rinnar vara gul/grön aktigt för då är det bakterier.
:/ Rinniga ögon kan vara ett tecken på att det är något annat fel i kroppen. Min lilla Emma(R.I.P.) hade först rinniga ögon och var lite snuvig, samtidigt som hon också verkade en aning hängigare, så vi tog henne till veten. Där fick vi reda på att hon hade en jättegasig mage :( Det problemet gick bort med medicin, men hon fick fler problem, tyvärr…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Är det din sheltie du menar?
#14 menar du #13?
#14 Ja… :( Hon hade alltid haft dåligt immunförsvar, sorgligt nog. En massa, ytliga och ofarliga, tumörer hade hon också.
Troligtvis resultatet av för mycket inavel(hon var köpt från djuraffär).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#12 oki. ne vad jag har sett så är vätskan lite grummlig men men endå genomskinlig inte grön eller gulfärgat iaf lite mer åt det grå hållet grummligt grå.. :/ :)
okey ja så hade min hamster å något marsvin ibland då brukar ja ge noviform 1gång sen behövs de inte mer. dagen efter är det borta.
#18 oki, måste prova. han måste få bort det där :)
ja gör det:)
^^,

Min ena hona fnyser när hon tvättar sig, då kommer det vitt ur ögonen. Sedan tvättar hon inte så noga utan det blir kvar i framkanten på ögat, torkar och blir till en liten klump.
Någon som har någon idé om detta?
Envishet och drömmar
Det vita är "smörjmedel" som marsvinen får fram när dom ska tvätta sig. En del kan få mycket en del lite!
Ta en bomulls tuss med ljummet vatten och torka av av henne.

# 23. Jotack, tvättar/torkar gör jag, men ibland har jag annat för mig än att sitta och titta på marsvinen för att se om de behagar tvätta sig. ;) Tack för svaret!
Envishet och drömmar
Ådi får också sånt där vitt i ögonen vid tvätten, men det får han bort lika fort. :)

# 25. Ådi verkar vara ett begåvat marsvin. :)
Envishet och drömmar
#26 Begåvat? vad tänker du då på? :)
Haha :P
Helena
att han får bort det vita själv?