Ha marsvinen ute! *tips?*
jag är ute i god tid. *fniss*
förra året sprang mina marsvin helt lösa på gräsmattorna, men i år vill jag inte det… känns så riskabelt. även om dom aldrig rymde…
så nu har jag lite frågor. jag bor i lägenhet(lgh) och har alltså ingen "egen gård" utan en gård med MASSA småbarn. ^^
jag tycker det är för litet med att bara ja burgallret ute som "hage" till dem… så det vill jag helst slippa.
1. ska jag ha dom i sele/koppel? är nämligen inte så jätte pigg på att springa runt med dom. -.-'
2. ska jag ha kompost galler?
3. om jag har kompost galler, vad ska jag ha som skydd ovanför fr t.ex katter?

Jag har köpt en lagerhylla och satt nät längs sidorna. Har satt några spikar längst överkanten och har mjukt kompostgaller över. Är mycket nöjd. Tyvärr har jag ingen gräsmatta längre.
Envishet och drömmar
Det är alltid bra att vara för tidig än för sen, då har man missat allt :)
Jag tycker inte du ska ha de i sele/koppel. Hitta någon lugn gräsplätt och köp 2-3 annordningar kompostgaller (finns ju för bara 79:-/st) och sätt ihop, även på så blir det tak. Perfekt rasthage ju :) Så kan du sitta och vakta också.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#1 - men hallå, jag bor ju i lgh, jag kan ju inte bära ut en hel hylla varje dag… funkad säkert för dig , men det är ingen idé med mig. :)
#2 - tack för svaret. :) ja jag ska vakta… -.-'

mer tips?
#2 - Men snälla, mitt i stan kan jag inte hitta en "lugn gräsplätt".

Om det finns så lite plats så tycker jag att det är bäst med galler som hage. Skulle inte rekommendera sele…
Galler är superbra, lätt att fälla ihop :) Jag har mitt mellan sängen och gaderoben under hela höst/vinter året. Funkar super !
Hanna
#4 Jag visste väl inte att du bodde mitt i stan :) Men på gräsmattor osv. Med lugn plats menar jag inte 100% fritt från folk men ett ställe precis bredvid en stor lekplats kanske inte är det mest optimala ;)
Mvh Felicia

#7 - hehe, jag skrev ju att jag bodde i lägenhet… ;)
hehe det funkar inte för mig. mina marsvin stressas inte av att vara med barn. dom är vana vid det. och ungarna är knappt o kollar på dom.
#5 - Eh?! "Om det finns så lite plats så tycker jag att det är bäst med galler som hage. Skulle inte rekommendera sele…"
Okej VAR skrev jag att jag inte fick "plats" med att ha dom utomhus? :S :o)

Hm, vad otrevlig jag lät där uppe *S* dålig dag tydligen. *S* =P
Men jag ska iallafall ha burgallret iallafall nu, så får dom springa där hela dagarna, under uppsyn. :) dock mycket småbarn där men dom får ju ha hus och sånt (och skugga) så det går säkert bra. ^^
#9 - Ja det låter ju bra :)
Hanna
#9 Du kan ju säga till småbarnen att inte vara i närheten ifall de kommer fram.
Mvh Felicia
#11: hmm, min Vitamin blev trampad rakt över ryggen när jag sa så till en unge, ignorans på hög nivå.
Helena

Men asså, mina grannar är noga med barnen faktiskt, dom springer genast dit och stoppar ungarna och marsvinen är ibland med småbarnen på sommaren, dom går till mig om dom får nog, ungarna springer inte heller efter + att dom MÅSTE sitta ner hela tiden… det var inga problem alls, och jag är förbaskat snabb med sånt också. :)
Men självklart får dom inte springa runt och leka med dom, då säger jag till dom - även om dom blir alldeles för jobbiga, så marsvinen inte hinner bli rädda alltså.
#11 - Mja. :) Många har egna djur i familjen också så…
#12 Va? Usch… Herregud så sjukt och hemskt!
Mvh Felicia
jo, jag sa att dom skulle inte springa just där jag hade marsvinen, vad gör han? jo, springer precis framför mina fötter där hon sitter och betar. som tur var hade han mjuka sommarskor och det var ingen fara med henne.
Helena

du måste ha kaninnät fast satt på kompostgallret annars springer dom ut väldigt lätt ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#16 - Men hallo? jag ska ju inte ha det… läs gärna #9.
#15 - Fy f**!
#15 Okej, skönt att hon inte blev skadad då, men ändå… usch.. =/
Mvh Felicia