Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 970 ggr
Mariaairam
0

Vad är hon för ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Undrar om någon som är mer kunnig på det här med marsvin än jag vet vad hon är för ras? Och om färgerna och teckningen kallas något speciellt?

Mariaairam
0

Här är en bild på henne när hon var liten!

FeliciaS
0

Är hon korthårig och krullig? Hrm… Vet inte vilken ras det är ;)
Färgen ser ut som White/Golden/Black eller White/Black/Golden. Svårt att se om hon är mest black eller golden.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mariaairam
0

Hon är krullig eller pälser är i alla fall vågig men hon har egentligen lite längre hår (tror att hon är ganska nyklippt på bilder)  :) Men när hon var liten var den väldigt krullig och stog liksom rakt upp.. :P

Mariaairam
0

Och hon är mest brun, på andra sidan är hon knappt något svart..

FeliciaS
0

Okej… Lite längre hår, menar du att hon är långhårig?

Då har hon färgen White/Golden/Black :)

Mvh Felicia

Creation
0

Kanske alpaca i blodet? :/ Vet inte. Det är svårt att veta exakt på djuraffärsmarsvin. (Vilket jag antar att hon är, eftersom du inte vet vilken ras det är)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#6 Alpaca, Merino och Texel är ju 3 lockiga långhårsraser, skulle ju lika gärna kunna vara Texel som Merino? :)
Håller med, kan vara en blandning av vad som helst om hon är från djuraffär.

Mvh Felicia

Creation
0

#7 Nej, se där har du fel ;) Hon har ju ingen rosett i pannan(ser det ut som), därför kan hon inte vara merino :P Men texel kan hon ju mycket väl vara :/ Fast det är svårt att veta, som sagt.

FeliciaS
0

#8 Men jag menade inte att hon var det, utan vad som kan ligga bakom… Jag tror att hon är någon blandning mellan Alpaca/Texel/Merino (som har gett lockanlag) och några fler raser. Inte att hon är något lockigt långhår eftersom att hon är såpass korthårig på bilden och Mariaairam har skrivit att hon har "lite längre hår"… :)

Mvh Felicia

Caspia
0

# 9. Det räcker ju inte med anlag för att vara lockig. Marsvinet borde i så fall ha lockigt långhår på både mammans och pappans sida. Te x så här. Mormor- alpaca, texel eller merino. Morfar - korthår, teddy eller virvel. Farmor - alpaca, texel eller merino. Farfar - korthår, teddy eller virvel (dock borde inte virvelanlaget finnas på två sidor, för då skulle det vara troligare att resultatet har virvlar). Av det borde man kunna få fram ett lockigt marsvin som inte är särskilt långhårigt, men längre päls än en ordinär rex. Fast egentligen svamlar jag bara. :)

Slutsats: Marsvinet i bild #0 och #1 är en blandras (i färgen white/golden/black som redan nämnts). Teckningen kallas inget särskilt.

Envishet och drömmar

idipidi
0

Varför måste det vara en blandras? Jag föder upp lockiga långhår och i mina ögon kan hon precis likagärna vara en rasren texel - eller merino. Många merinos har väldigt osynliga crestar om man inte kammar fram dem.

MalinMalin
0

Jag tycker hon ser ut som en nertuggad Texel som är Golden Agouti/Golden/White.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

FeliciaS
0

#10 #11 Okej, intressant.. ;) Tänkte bara att det kanske är en blandras eftersom att hon just skrev "lite längre hår"… Fast det beror ju på hur gammal hon är.

Mvh Felicia

Mariaairam
0

#8 och ni andra, jag tror att hon har en "rosett" i pannan. Var nere och tog några bilder på henne nu, på rosetten och så kan ni se hur långhårig hon är gör jag har inte klippt henne på väldigt länge nu. Och hon är 2 ½ år!

Blev visst lite konstigt ljus på bilderna.. :S

Mariaairam
0

Och ja, hon är köpt i djuraffären. Men det var någon som sa till mig att långhåriga marsvin aldrig blev blandningar, men hon hade kanske fel?

Mariaairam
0

Grejen i pannan! ;)

Mariaairam
0

#11# crestar, vad är det? "Rosetten" i pannan?

Creation
0

#15 Det kan bli långhåriga även om någon förälder har kort hår. Lite kortare hår än "riktiga" långhåriga har de nog, dock :/

#16 Att dömma av den bilden, kan hon nog vara merino med en liten rosett. Såg det bara inte på långt håll ;)

#17 Ja ^^ Det är vad rosetten även kallas :)

Caspia
0

Hon är en merino. Mitt yrande innan beror på att jag inte trodde att hon var SÅ långhårig. :)

Envishet och drömmar

Mariaairam
0

#18 Okej, då vet jag! ;)

#18#19 Så hon är alltså en merino?

Caspia
0

# 18. Oj, vi svarade visst samtidigt.

# 20. Ja.

Envishet och drömmar

idipidi
0

Japp, jag säger också merino. Och söööt! :)

FeliciaS
0

Jag trodde inte heller hon var långhårig! :) Jättefin är hon!

Mvh Felicia

Mariaairam
0

#22 Okej! Tack så mycket :D

#23 Tack så mycket!