Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 653 ggr
Cissilini
0

Behöver tips och råd ang vikt :-(

Jag behöver tips verkligen nu.

Jo det är såhär att när vi upptäckte att Asta var en Alf så fick han flytta in till sin bror Astor.

Men sen dess har han gått ner i vikt, vad kan detta bero på?

Dom har fri tillgång till både pellets och hö och dom får morötter/gurka/tomat varje dag.

Jag har kollat väldigt noga under flera dagar nu och jag ser honom både äta och dricka med bra aptit, vad är då fel?

Ska jag flytta honom till en egen bur kanske?

Alf väger bara 288g medans hans bror väger 650g.

Detta gör mig super orolig, han var så rund och go om magen när han bodde med sin mamma och väninnan innan vi fick veta att det var en hane då som sagt.. :-/

trocadero
0

Hur gammal är dom nu? Det är typ helt lönlöst att jämföra vikten med lakelandbrorsan för dom har en tendens till att växa väldigt snabbt =). Den buren är inte större eller så? eller att han jagas/springer runt mycket av sin bror?

Cissilini
0

Nej jag har aldrig sett dom bråka eller springa omkring, men däremot såg jag två små små sår på honom för någon vecka sen men dom försvann direkt nästan antagligen för dom var så pytte små.

Buren är mindre än den han bodde med mamman och Hibbie i, den är en 120 bur och det här är en 80 bur, ska skaffa en större, men dom ska ju säljas och från början var det bara en som bodde i buren :-)

Iofs, det har du sagt förut att lakeland gärna lägger på sig, men han borde väl ändå väga mer? Blir så orolig :-/

Dom är födda 22/11-07 så.. 11veckor på torsdag

idipidi
0

Det låter lite, ja.

Är det de enda sorters grönsaker de får? Det är inte spciellt bra fodergrönsaker. Skippa gurka och tomat. Morot kan du ge, men det innehåler inte tillräckligt med c-vitamin. Ge näringstätare grönsaker som kålsorter och broccoli istället. 

Till marsvin som behöver lägga på sig är kligröt utblandat med vetegroddar (innehåller mycket nyttigt fett) bra. havregryn kan du också ge som extra tillskott.

Cissilini
0

Å va bra, jasså är det dåligt med tomat och gurka? Det visste jag inte :-/

Ska jag ge rent havregryn eller ska jag göra något med det först? Har massor med havregryn hemma som tur är :-)

FeliciaS
0

Det ær inte bra att bara ge tomat och gurka. Det ær inte mycket energi eller vitaminer i det inte. Ge dem kål, broccoli, morøtter, persiljerøtter, rotselleri, persilja… Læs trådarna "Handla rætt till marsvinen" och "Alternativt kraftfoder" før lite ideer =) Havrekli kan du ge.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

CamillaS
0

#4 det är inte dåligt med tomat och gurka, men gurka innehåller bara vatten typ, så det kan man ge lite mer som godis. och för mycket tomat kan dom få munsvamp av, samma sak med paprika. men lite tomat nån gång i veckan eller så är inget problem. men vissa marsvin är känsligare än andra hur lätt dom får munsvamp. :)
Men sen ska dom ju ha det som dom andra ger förslag på. Vitkål, broccoli, selleri, kinakål, paprika, tomat, morot, blomkål m.m.. :)
äppel och päron kan dom också få som godis eftersom det är en syrlig frukt så kan dom få munsvamp av det med :)

dannebacken
0

Rödbetor (inte inlagda då, utan färska) fick min hane som gick ner sig rejält i vikt när han gick med honor att öka rejält i vikt. Viktigt att tänka på då är att urinen och även bajset samt läpparna blir rosafärgade. Börja som med allt försiktigt och ge sedan ca varannan var tredje dag, det var så jag gjorde.

/Sandra

Creation
0

Kanske han borde äta mat rikt på kolhydrater är bra att ge? :/ Äpple, päron, kiwi, apelsin och banan är ganska rika på kolhydrater. Men äpple, päron och apelsin är ju ganska syrligt… banan kanske borde fungera, om han nu gillar det? Tyvärr verkar de flesta marsvin hata det. x(

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Cissilini
0

Provar mig fram :-) Men nu väger han 278g så han är på väg uppåt iaf nu! Ger havregryn nu och det älskar han så det är ju kanon!

Creation
0

#9 Havre är jättebra! ^^ Mycket fett ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fiona
0

solrosfrön och linfrön gör dom tjockare D)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Cissilini
0

Nu har han gått upp lite till :-D  286g väger lillen nu och han börjar äntligen se normal ut i kroppen, gud så lättad man känner sig kan jag lova nu när man vet att han ökar i vikt igen! :-)   Var så rädd att han blivit sjuk eller något, men han kanske längtade efter mamma :-P

CamillaS
0

Va bra att han går uppåt igen :)

Fiona
0

bra grattis :D

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

paronskrutten
0

bra :)

Helena

FeliciaS
0

#10 Nje, mycket energi =P
#11 Inte tjockare av linfrön, det hjälper bara magen i trim, sa någon på marsvin ifokus…

Skönt att han blir bättre! :)

Mvh Felicia

Cissilini
0

Hur mkt ska en skinny i hans ålder väga ca?

Han är född 22/11-07

Tänkte så att han är normalvikt innan han får flytta iväg :-)

trocadero
0

#17 Om jag kollar på vad mina skinnysar vägt ungefär så har dom ju vägt över 500 g iaf vid ca 12 v ålder. Din hane ligger på samma vikt som vad mina vägt vid ca 4-6 veckors ålder. Så det blir nog svårt att "hinna" få upp honom i normalvikt, viktigast är att han kommer upp i en bra vikt för sin kropp innan han flyttar.

Fiona
0

#16 ojj ursäkta Generad jag trodde dt, sry mitt fel !

Jenny

FeliciaS
0

#17 Det beror väldigt mycket på hur stor han är, som med människor - vissa har kraftig kroppsbygnad, andra smalare - vissa är korta och vissa långa osv osv. "Samma" sak med marsvin, det varierar från individ till individ. Men han är ju över 8 veckor så åldern är ju inga problem :) Men 288 gram låter väldigt lite för hans ålder oavsett hur "stor" han är, tycker jag. Du borde inte sälja honom innan han har kommit upp i normalvikti alla fall, men ha inte överdrivet bråttom med det heller för det är inte bra för hans hälsa. Ge honom mycket energi- och fettrik mat och mycket (inte överdrivet mycket) mat så ska det nog gå bra :)

#19 Inte är det någons fel heller :) Och inte behöver du be om ursäkt heller :-D

Mvh Felicia

Fiona
0

#20 haha bäst att vara på den säkra sidan ;)

Jenny

Cissilini
0

Okej, men då vet jag vad jag ska ha för mål iaf :-)