Virvelmarsvin = Abbessinier??
Är virvelmarsvin det samma som Abbessinier?
Jag har hört en massa, och vet inte riktigt, så jag frågar er xD
Nej, abbessinier heter det om marsvinet är renrasigt.
men om den är en blandras med virvlar/rosetter så heter det virvelmarsvin.
så har iaf jag uppfattat det. :)
Abessinier är absolut inte samma sak som virvelmarsvin…
En abessinier är ett renrasigt marsvin med 8-10 rosetter (virvlar) utplacerade i ett visst rutmönster med åsar mellan. (Min användarbild är på min abbyhona)
Ett virvelmarsvin är en korsning eller blandras som kan se ut precis hur som helst, alltså ingen ras.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
en abessinier-"ritning"
Bilden är borttagen enligt copyright lagen. //CamillaS - Medarbetare på marsvin.ifokus
Helena
#3 måste vara lite petig med din bild. har du frågat om lov för att få visa den? annars måste vi ta bort den. Länka till bilden istället. (om så är fallet) :)
Trodde man fick lägga till om det stod tydligt vem som hade gjort den, som om man citerar en text t. ex.
Nej, jag har inte frågat, ta bort den du, kan tyvärr inte länka, var länge sen jag sparade bilden (för hemmabruk)
Helena
Ok. tror inte man får göra så heller, man måste ha frågat om lov från fotografen/tecknaren.
http://www.marsvin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8ac14556-41b8-486d-bd37-3ccee6336ec5

Det måste väl finnas en abbessinier i släkten för att det ska kunna bli ett virvelmarsvin?
#9 Det kan lika gärna vara peruaner eller helt enkelt vara "pettar" bakåt sedan urminnes tider. Det har ju bara funnits rasmarsvin i Sverige sedan mitten av 80-talet ungefär.

#10 jaha ^^ finns det någon möjlighet att se vilka raser föräldrarna till ett virvelmarsvin är?
#11 Nej, om man inte vet bakgrunden till dem så går det inte att säga med säkerhet. De är korsningar helt enkelt.

#12 Okej =)

#8 VAddå är det inte bra att ha höhäck?
#14 nej, det är inte bra att ha höhäck.
Marsvinen kan hoppa upp och fastna i dom, och deras munnar sitter ju på undersidan, marsvin är inte byggda för att äta uppifrån, dom gillar bättre att beta på marken.
Dessutom gillar dom ju att busa och mysa i höet på marken. :)
#14 Nej det är absolut inte bra, onaturligt för marsvinen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
15-16# men om det inte e bra med hö häck för det är dåligt för deras ryggar. Då vore ju in te vatten flaskor heller bra!! eller hur?
Jag har bara en höhäck och det är inte en sån man hänger på väggen utan det är sne typ nere på marken. svårt att förklara. men annars har jag inte höhäck. (men den jag har är till kaninen.)
#17 Det går inte att jämföra. Marsvin ska äta hö nästan hela tiden. De ska uppmuntras att äta så mycket hö som möjligt. Vatten dricker de ju bara korta stunder varje dag.
#18 Mitt marsvin dricker knappt alls -.- Jag tror det beror på att jag skämmer bort henne med gurka x)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#19 Troligen! :) Om de får mycket grönt så dricker de mindre.