skillnaden på Guide och ost?
Från SMF's hemsida:
"Guidestandard, förkortas ibland guide - En separat klass där nya varianter som ännu bara har just en guidestandard tävlar. Poängskalor används, men inga Cert eller CK kan delas ut. Marsvinen måste vara registrerade i SMF."
"Ostandardiserade, förkortas ibland ost - En separat klass för alla varianter som ännu inte har ens en guidestandard. Bedömningen sker utan poäng, inga Cert/CK delas ut och bedömningen ska ses mer som en beskrivning då ingen standard finns att relatera till. Marsvinen måste vara registrerade i SMF."
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Skulle någon vilja säga mig vilka raser som tillhör Guide resp. ost?
- Lunkarya
- Curly
- Cuy (guide)
- Ridgeback (guide)
- CH-teddy (guide)
- Lakeland
Hittade på SMF's sida att 3 av ovanstående är Guide. Är de övriga två ost?
Mvh Felicia
Men vad är lekeland då? :D

#3 - Lakeland är med t.ex mamman skinny o pappan någon annan ras, har jag för mig. ;P
#3 Skriver till det på min lista :)
Mvh Felicia
#4 Ja, men hon undrade om Lakeland tillhör ost eller guide =P
Mvh Felicia
#2 Lunkarya(peruan) är godkänd som ras nu från och med 2008.
Lakeland är ost och Curly tror jag också är ost….
Var satinsheltiesar ost förut? :/
Är övriga satin-"blandningar" det?
Vill också veta vilka fler som är ost! :)
#2 Även crested rex är guide ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#3 Lakeland är skinnybärare
cuy har numera en guidestandard, lakeland (=skinnybärare) är ost

#4- Jo såg det efteråt, haha xD

Curly ställs som ost. Lunkarya är ställs i rasklass sedan något år tillbaka. CH-teddy är en ras med guidestandard.
Det finns info om vilka raser som hör vart på SMFs hemsida. De som finns med under vardera hårlaget har full standard eller går på dispens i rasklass. De som har guidestandard står under guidestandard (logiskt va? ;)) Och övriga raser, vvilka som helst som någon tycker att de finns, går som ost.