Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: bilderfilmer
Läst 2283 ggr
Speedy
0

Marsvin säljes på blocket för en tia.

Jag har haft djur hela mitt liv och jag tycker det är så onödigt att folk köper djur och sen ger bort dom för en tia, de är ju lika mkt som en choklad kaka.

Men men.. Skulle gärna vilja se lite bilder på hur era marsvin bor =)

Tezza
0

Det finns en långtråd med massor med marsvinsboenden. Jag ska putta upp den åt dig:)

CamillaS
0

Är det marsvinen på blocket eller visning av burar du vill få fram i denna tråd?Fundersam

Som #1 sa, iaf så finns det en lång burtråd redan.
Är det nån specifik annons du pratar om?

Speedy
0

Eh, jag menar bla denna: http://www.blocket.se/vi/15041578.htm?ca=16_s

Ähh jag ville bara få fram, (som du själv säger), att folk borde tänka lite mer på djurens värde, kanske inte skaffa djur om de vet att de lessnar. Sen var jag helt enkelt för lat för att skriva två inlägg men om de e de du vill så självklart kan jag väl göra det.

Speedy
0

Tack Tezza för att du puttade upp tråden, visste inte att den fanns =)

CamillaS
0

Ja, det är verkligen hemskt med sånna annonser, det håller jag med om. :(

Speedy
0

Just nu har jag bara två gerbiler, har haft marsvin sen tidigare,.. så såg jag en annons på blocket att dom skänker bort två marsvin med bur o allt, de ligger 3 mil ifrån mig.. Jag vet inte om jag har råd med dem, de e problemet.. antar att om ingen köper dem så avlivas dom, för man ger ju inte bort ett djur om de inte är akut..

Kostar marsvin mkt? Spån, halm o sånt kan jag ordna för jag går naturbruk men maten, är den dyr? Vill så gärna ha dom där gullegrisarna:=)

CamillaS
0

Hmm asså det beror helt på vart du handlar , vissa affärer är ju dyrare en andra.
Jag kan tyvärr inte säga hur mycket pengar jag lägger på mat, då jag inte riktigt vet. men grönsaker i affär brukar vara ganska dyrt. Sen finns det ju billiga affärer med. Man ska ju köpa varierade grönsaker, så att dom slipper äta samma sak varje dag.
Men hoppas verkligen att du kan ta dom små grisarna, speciellt om det föreligger avlivningshot på dom, men det kan vi bara anta eller? står det i annonsen?
Lycka till med dom iaf om du tar dig an dom. =)

Caspia
0

Hö är det som kostar (mig) mest. Kan du få det gratis är det i stort sett grönsaker, pellets om du ska ge det och ev veterinärvård som kostar.

Envishet och drömmar

Tezza
0

Det som kostar mest här är hö och spån och får du det gratis så då blir inte kostnaderna stora. Det är framförallt grönsaker som du måste köpa. Pellets är inte nödvändigt, bara de har fri tillgång till hö (beror ju på ålder och ev dräktig oxå). Mina får 1 msk pellets per marsvin och dag, ingen kostnad alls nästan. Men blir marsvinet sjuk så måste man veta att man har råd att ta den till veterinären.

FeliciaS
0

När man vill skänka bort djuren så brukar man sätta en väldigt låg summa bara som en symbolisk summa.

Säger som Camilla, **vad vill du få fram med tråden?
**En tråd om boende finns redan. Och nu börjar det dyka upp massa andra frågor om marsvin i en tråd som handlar om en annons - eller boende? Den borde handla om annonsen eftersom att rubriken handlar om det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#10 Se inlägg #3 ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

paronskrutten
0

Jo, det är ganska hemskt att dom säljs så billigt, men jag har faktiskt "tagit hem" två marsvin gratis, fick bur och allt. Tycker att hemmet är viktigast, inte priset.

Helena

CamillaS
0

Du har en poäng där#12 men det är just det också som kan göra att dom kommer till dåliga hem, pga. att dom skänks bort eller för en väldigt liten slant.

paronskrutten
0

Jo, men som ägare tycker jag att man måste försäkra sig om att det nya hemmet är det rätta, oberoende på vad man sålde för.

Helena

Creation
0

#12 Om man är mån om sina djur, så kan man väl betala en slant för att låta dem tas omhand av ett omplaceringshem tills nya, bra ägare dyker upp. Ifall det är akut, menar jag.

Hur mkt kostar det att avliva förresten? Det måste väl också kosta en del? :/

CamillaS
0

mm, jo självklart. så tänker ju vi serösa marsvins ägare men tyvärr långt ifrån alla. eller så kan köparen verka väldigt trovärdig och prata på om allt, ja dom kommer få det så bra här och bla bla bla… men sen får dom inte det iaf :(

Speedy
0

Jag tycker iaf att man MINST kan ta en hundralapp för marsvin o bur. Risken finns ju att köparen är en sadistisk människa om man går ner i priset så långt som till 10 kr. Jag vet en som bodde i gbg som hade en massa kaninburar och katter som fick "jaga, o leka" med kaninerna, till döds.. det stod iaf i tidningen.. hemskt :(

Skulle ni kunna ge bort marsvin som ni äger, om så var fallet att det var akut?

Tog bort svärordet i inlägget.. //CamillaS - Medarbetare på marsvin.ifokus

Abico
0

#17 - Jag skulle kunna ge bort mina marsvin om det var akut, men det gäller ju att det är rätt hem då.

Hanna 

CamillaS
0

#17 hitta gärna andra ord istället för svärord tack. :)
Annars går du emot iFokus Skrivregler.
//CamillaS - Medarbetare på marsvin.ifokus

Wiizy
0

#17 - Ja, faktiskt skulle jag kunna det, om det var rätt hem. (och akut)

Speedy
0

ursäkta men vart är svärordet? Nä ni kan ta bort den här tråden, usch ni är verkligen inte trevliga att prata med.

Wiizy
0

#21 - Vad var det för snack? är vi inte trevliga för att du ska hålla dig till reglerna?

Stj3rnfallet
0

#21 Jag tycker att de flesta här är trevliga =) Finns bara en som jag tycker är otrevlig och elak.. Men man måste ju försöka hålla sig till reglerna. Det är dessutom så lätt att missuppfatta folk här, då vi inte kan se eller höra dem. Ta det inte så personligt. Alla gör ju fel ibland ;)

Speedy
0

men vart var svärordet i det inlägget?

Speedy
0

Jo det är klart, men man känner sig inte speciellt välkommen direkt.

Emelie-E
0
CamillaS
0

#24 Min mening var inte att vara otrevlig, därför försökte jag säga det på ett snällt sätt :)
Men som Medarbetare så måste jag se till att iFokus reglerna följs!

Du hade skrivit sadistisk jä*el är inte det ett svärord? Jag ändrade så att det stod människa istället. :)
Här är iFokus Skrivregler.
Läs gärna dom :)
http://www.marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=2d693c9a-39fa-43e3-9896-0d6c9eeced27 :)

Stj3rnfallet
0

#25 Nä, jag förstår dig, ibland kan man känna så. Har också känt så ibland, men jag försöker att inte ta åt mig så mkt, utan istället tänka på annat =) Finns ju viktigare saker i livet än att haka upp sig på såna som klankar på en ;)

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

Jag hade också kunnat ge bort dem ifall det var till rätt hem, om jag blev tvungen. Fast jag skulle aldrig göra mig av med dem ändå så… :)

Mvh Felicia

CamillaS
0

#30 samma här, fast jag skulle bara ge bort dom om det verkligen skulle vara akut att få bort dom. annars hade jag nog tagit betalt oc självklart till rätt hem. :)

FeliciaS
0

#31 Ja, precis!

Mvh Felicia

Creation
0

Jag skulle nog ge bort dem till en släkting eller en vän i nödfall ^^ Min mormor gillar djur, hon skulle säkert ta emot ;)

Speedy
0

Det är en annan sak om man ger bort dem o det är till en släkting eller ngn man känner.. Ber om ursäkt för svärordet, men jag tycker inte att de förtjänar att bli snällt kallade.. :=)

CamillaS
0

Det är ok #34 ^^,

Creation
0

Förstår precis vad du menar nu… :(
Blir så ledsen av sådana här annonser:
http://www.blocket.se/vi/14597505.htm?ca=11_s

Hittade en till, ännu billigare );
http://www.blocket.se/vi/15116687.htm?ca=11_s

FeliciaS
0

#13 Usch vad lite bottenmaterial! Stackars marsvin..

Mvh Felicia

Speedy
0

usch.. titta på den längst ner, vilken svinstia! Där skulle inte jag vilja bo! fy, hoppas någon snäll människa tar hand om dom där marsvinen.. fyy så arg man blir!

FeliciaS
0

#38 Jag vet, det är den jag menar.

Mvh Felicia

bambiina
0

jag ser inget fel i sälja djur för 10 kr.. jag själv skänkt bort hanar som jag inte kunnat ha kvar eller som inte blivit sålda från kullen.. skänker häldre bort ett djur än lämna till djuraffär för då ha rjag ingen anning om var dom hamnar eller hur dom får de skänker jag bort dom träffar jag nya ägaren kan prata med den och se deras syn på djur och liknade så känns mycket tryggare för mej.. och hemmet är viktigare än priset.. och skulle själv aldrig avliva ett djur för jag inte får sålte utan hade försökt skänka bort de och går inte de så behåller jag den själv värre än så är de inte..