Hur gammalt blir ett marsvin?
hur gamla blir marsvin? alla som jag frågar elr om de står nån stans så är de alltid olika av alla säger
Bytte till en utförligare rubrik. Tänk på det. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
5-7år brukar jag säga men det är lite olika från djur till djur.

ok

håller med stormviskaren. kring 5-7 år kan bli 8 oxå. :) och kanske mera oxå men det har jag aldrig hört talas om. :)

Jag skulle säga så här. Ofta försöker man prata om någon slags medelålder, dvs inte hur gammalt det marsvinet som blir yngst eller äldst blir utan det som har lika många yngre som äldre. Det är inte ovanligt att marsvinsbebisar dör när de är nyfödda eller ett par dagar gamla. De drar ju ner snittet om man skulle räkna ut ett medelvärde, så det är ett rätt värdelöst sätt att räkna.
Visst, marsvin kan bli sju och åtta år gamla, men det är ovanligt. Jag tycker att det är att ta i att säga att standardmarsvinet blir uppemot sju år gammalt eftersom så många dör när de är yngre än så. Det rör sig trots allt om en väldigt liten grupp marsvin som blir sju år.
Det skulle vara intressant att göra en större studie av hur gamla marsvin har vart när de dött. Själv har jag haft flera marsvin som dött och det vid åldern t ex 4, 7, 1 ½, 1 ½ och 3 år.
Nu har jag gett ett väldigt krångligt svar… :) Vad jag egentligen vill säga är att du inte ska iskallt räkna med att dina marsvin blir sju år gamla. Det är troligare att de inte blir så gamla.
Envishet och drömmar