Sjunger för fulla muggar.
Melwin sitter i stugöppningen och sjunger för fulla muggar. Först hör man inget men sen blir det bara högre och högre. De andra marsvinen ser helt förvånade ut, Melwin ser minst lika förvånad ut själv. :P
Vet nån eller har nån en aning om varför de gör detta? Låter som om man har ett gäng kanariefåglar i buren xD
dom ropar väll på godis ^^
kvitter, brandvarnärläte eller chirping som dom i usa kallar det är inget jättevanligt ljud marsvin gör. Inte alla marsvin kvittrar på det viset varför vissa gör det vet man inte, man har bara olika teorier. Av alla mina marsvin har jag bara två eller tre som ibland börjar kvittra…
#3 - Oh, det var det gulligaste jag hört ^^ Sitter här och bara ler med hela ansiktet ;P Jag vill också ha kvittrande marsvin *S*
Hanna
Jag har hört det en gång här hemma, tippar på att det var Vilma
Helena
Det är MYCKET ovanligt att dom sjunger så har jag läst.
VARFÖR dom sjunger vet visst ingen eller vad det betyder.
Skulle vara kul att veta!
Någon som har någon teori?….
// Shintaida
Uppmärksamhet?
Helena
#6 Ingen aning faktiskt, skulle hemskt gärna vilja veta då mina kvittrar rätt mycket i perioder verkar det som.. Jag hörde att det var nån som kvittra ifrån burarna för bara ett tag sedan, kort innan hade jag suttit och lyssnat på en inspelning jag gjort när en hane kvittrade för ett tag sen.. Så ni kan ju testa att spela upp ljudet för era marsvin och se ifall dom reagerar eller om det bara var en ren tillfällighet här hemma hos mej.
#8 trocadero!
Vilken tur Du har!
Vi har spelat upp för våra grisar, men dom bara lyfter lite på huvudet och sen struntar dom i det. *suck*
// Shintaida

Vad gulligt det låter :)
Inatt väcktes jag av att ett marsvin kvittra väldigt högt och gällt. Jag smög för att kolla vem det var och upptäckte då att det var min högdräktiga skinnyhona som stog på hustaket och kvittrade förfullt, så verkligen jättesött ut, men aj vad ont det gör i öronen… Se såg hon att jag stog och stirra på henne så då hoppade hon ner och satte sej o mumsa hö.. hehe…
Pappan till kullen är den som brukar kvittra mest här hemma så om mamman också kvittrar så kanske det blir kvittrande små ungar också haha..
Kanske ljudet (oljudet) kan vara en uppmaning för rovdjur att hålla sej borta? Eller kanske hon kallar på någon av dom andra marsvinen, hon kanske vill att nån annan än den hon går med hjälper henne att uppfostra ungarna? och när hanarna kvittrar kanske det är för att locka till sej en hona, vem vet….
Man undrar ju ifall lätet finns och används oftare hos vilda marsvin, för använder dom det oftare så skulle man nog kunna efter ett tag se i vilka situationer dom avger ljudet, kanske det är ett ljud som våra tama marsvin inte har så mycket användning av och de allra flesta "glömt bort"?
Inatt sjöng mina honor, alla mina marsvin (har haft5st) har kvittrat någon gång.
Jag har läst någonstans på nätet att de låter sådär för att de är rädda och eller tycker att nått är farligt. Som ett varningsrop!
De brukar sluta om jag pallrar mig upp ur sängen och sätter mig och pratar och klappar på dem tills de lugnat sig :) Men oftast börjar de igen precis när jag nästan har somnat ;)
Honan jag hade först hon sjöng väldigt ofta! Jag vet inte om det var fär att jag hade henne själv de första åren men hon slutade inte att sjunga när hon fick sällskap heller, de var bara att hon inte sjöng lika ofta
och de är nästan alltid på natten man hör dem :S
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
mina marsvin kvittrar så typ hela tiden.. kanske inte men ofta ^^
# 3 Ja det är precis så :P Han är så söt, för det verkar som om han tycker att det låter illa också.. öronen flaxar på honom ^^
Det är tre av mina pojkar som har sjungit sådär. Det låter verkligen jättehögt.. Har också tänkt på om det har att göra med om de varnar för faror eller nånting, men om det är något de blir rädda för så brukar de bli helt stilla och så hör man ett dovt "brrrp".
Godisrop är det nog inte, då låter de på ett annat sätt. Och då skriker alla fem efter mig, eller katten eller kaninen, eller vem som nu råkar passera buren :P
Jag har hört det lätet en gång och det var ca 1 vecka efter att jag hade köpt en ny liten hane och satt ner till hanarna , det var på kvällen konrad började kvittra och jag trodde det var ett billarm först fast långt bort så jag brydde mig inte men efter typ 15-20 min så går jag in till marsvinen och då är det konrad! Fast på nära håll lät det mer som en fågel. men så fort han fick syn på mig så slutade han. Jag lyckades spela in ljudet också :D
( #3 ) så låter mina marsvin så gott som dagligen :)
Måste bara få berätta, nu ikväll hörde jag Ådi börja kvittra i sin bur^^, hi hi så gulligt det låter när dom gör det.
Ha ha trodde först det var mina råttor som putsade varandra för hårt. men sen kom vi underfund med att det var Ådi som låg i buren och kvittrade för fulla muggar :D
#3 Jodå .. så har dom låtit. Men jag har ingen aning vem det var xD Själv så trodde vi att det var nåt allvarligt så vi sprang ner och tittade. ..

Så sött är det inte när de gör det mitt i natten och man försöker sova… :p Har hört ljudet flera gånger och alltid då på natten. Visst går det att gå upp och tända lampan och avbryta men oftast så börjar de igen efter ett litet tag. Det kan verkligen bli ett helt öronbedövande ljud!
:( Min Maja har aldrig kvittrat, vad jag vet… fast jag fick ju henne när jag var 6 år och tänkte säkert inte på det då. :/ Nuförtiden pratar hon knappt alls ändå. Tror att det är för att hon ju inte har nån att prata med… så fort jag kommer hem från min afrika-resa ska jag börja kolla efter kompisar åt henne ^^ Resan är tyvärr inget man kan skjuta på och det är ju till afrika. Men som sagt, så fort jag kommer hem så :D
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag tror jag var galen i morse när jag hörde kvittrande, men det var ett av mina marsvin satt och sjöng! Hon höll på säkert i 5-10 min, stackars matte som försökte sova… Hyssjade åt dem några gånger, men näää, hon skulle bara sjunga vidare.
Jag tror att det var Bella som sjöng…

En länk om marsvin som sjunger eller visslar….