Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 431 ggr
Incognita
0

Sätta ihop vuxna hanar, hur?

Hej alla! :)

Jag har sökt och hittat två trådar där det står om att sätta ihop hanar, men det pratas mest om unga hanar tillsammans med vuxen. Några kommentarer finns om att det satts ihop vuxna med vuxna, men jag söker mer konkreta exempel på hur ni har gått tillväga.

Min fråga är alltså: Ni som har erfarenhet av att sätta ihop vuxna hanar, hur har ni gått tillväga?

:)

Magda
0

jag har badat båda marsvinen torkat dem med samma handduk för att ytterligare ge dem samma doft , satt dem på golvet i ett rum där inga honor eller hon-doft finns + helst där ingen av dem är van att vara. sett hur det går där, låtit dem umgås där ett par timmar om dagen om det går bra, som nästa steg har jag satt in underdelen på buren i det rummet där de nu är vana att umgås, & låtit dem träffas i underdelen ett par timmar, går allt bra så utökar man tiden & efterhand och sätter på galler delen… det här har funkat för mig med lite bråkiga vuxna hanar, det blir ju en del pip & kurr & lite slagsmål, med det har funkat på de flesta även avelshanar, med lite envishet.

vissa hanar är lättare och har funkat att bara bada & torka med samma handduk och sen sätta ihop..

trocadero
0

Se till att ge dom stor yta först också med många gömställen så att dom kan komma bort från varandra. Du kan också efter att ha badat dom ta och ta på lite tigerbalsam vid nosen och talgkörtelt på dom så att dom inte känner lukten om varandra så bra.

Incognita
0

Har du någon erfarenhet av att sätta ihop 2+1?

Drömmen är ju liksom att ha den där stora fina buren med alla grabbar i samma. Jag har två som redan går tillsammans och två som jag blev tvungen att sära på efter en del tillfällen med blodvite. De går just nu sida vid sida med glasvägg mellan så de ser varandra och kan prata om de känner för det.

En följdfråga till detta är också; låt säga att jag skulle testa att sammanföra 2+1. Vid tre stycken måste ny hierarki skapas mellan dem. Om det då inte skulle fungera, finns det risk för att relationen mellan de som redan gick tillsammans skulle förstöras så att de inte längre kan leva ihop om den tredje tas bort? (hm.. förklarade jag mig? *s*)

[findusen]
0

#3 ja hade 2 (en på 3 år o en på 5-6 månader) o satte till en lugn hane på 7 månader. resultatet blev efter några månader av sämja att dom två första ja hade började bråka så blodet stänkte o den yngsta bestämmer nu över alla o den äldsta går i en egen del av buren.
att d gick bra att tillsätta den 3e kan vara för att han är väldigt väldigt snäll o lugn och underlägsen. så det beror väldigt mkt på individerna……..
men berätta gärna hur d gått när o om du provar sätta ihop dom!