Att få marsvin tama
Jag har köpt två marsvin från en uppfödare.
En mamma och en dotter. Mamman är 2år och dottern är 10månader. Har läst mycket om marsvin och så innan jag fick hem dom, men jag vet inte hur jag ska göra för att få dem att lita på mig. En del internet sidor säger att jag ska ta upp dem då och då, och andra säger att jag ska locka dem med en godisbit (gurka i mitt fall) och vänja dom vid min lukt, få dem att äta ur handen osv. Jag håller just nu på med att vänja dom vid min lukt eftersom jag inte vill skrämma dem. Jag har mailat uppfödaren för att höra vad hon anser men jag tänkte att jag skule höra här också så att jag får fler åsikter.
Tack på förhand
Matilda
Oops jag så just att det redan fanns ett liknande inlägg från december. Jag ber om usrsäkt.
Klappa dem mycket i buren :/ Stå gärna inte över buren då, då marsvinen kan tro att det är ett rovdjur som ska ta dem och blir rädda.
Ta inte upp dem på några dagar. När du kan sätta fingrarna under marsvinens mage utan att de springer, så är det ganska säkert att ta upp dem. Var lugn och rör dig långsamt. :) Om marsvinet inte vill att du ska ta upp det och springer undan, fortsätt inte "jaga" det, utan klappa det bara.
Det fungerade med min lilla vilde här hemma :) Men det uppfödaren råder dig, borde vara det bästa sättet, då h*n troligtvis är mycket mer erfarnare än mig ;) ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

när jag fick mina två marvinen så bodde de hos min mormor i en stor utebur så de var först ganska vilda men jag har läst att man ska klappa och kela med de mycket och man ska prata med de lugnt och man får inte ha för mycket skrik hemma men ta upp den varje dag och kela med det