Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2553 ggr
Emmaln
0

mina marsvin äter inte

Nu har jag köpt 2 marsvin en är bara 7v o den andra 4 mån jag köpte dom i fredags o nu undrar jag hur lång tid det tar för dom att anpassa sig i sitt nya hem. dom äter inte sin pellets o inte frukten o grönsakerna jag lägger in t dom, ligger mest i höet o verkar rädda. ska jag låta dom vara el ska jag fortsätta ta upp dom små korta stunder??

FeliciaS
0

Oj, bara 7 veckor! Stackarn… Inte konstigt om den lilla är rädd.
Låt de ta mycket tid på sig och försök, varje dag, att mata de ut handen. Gurka brukar vara lockande och gräs/maskrosblad (fast det finns det ju inte uta nu). Ge de inte för mycket äpple, tomat, andra frukter och kålsorter när de är så små. Vad ger du för pelletssort, de kanske inte gillar den?

Ha dem uppe i ditt knä tillsammans och var för sig, i en handduk och mys med dem, någon timme om dagen. Gör inga hastiga rörelser eller höga ljud vid marsvinen och se till att de har gömställen (hus, rör osv.) i buren. Det blir bättre med tiden :)
Tänk dig själv om du vid några månaders ålder blev tagen från din mamma och placerad med din kompis i en spjälsäng, då skulle du också varit rädd :) Så ge dem tid.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

trocadero
0

Det kan ta ett tag innan marsvinen anpassar sej till sin nya miljö. Det är ju massor av nya lukter. Du kan ju hänga en handduk eller liknanade över halva buren så kanske dom känner sej lite tryggare och vågar röra sej mer i buren.

#1 Bara 7 veckor? Väldigt många marsvin flyttar vid 5 veckor utan några problem för att dom är små.

FeliciaS
0

#2 Det är ju i princip ingen djurart som ska flytta innan 8 veckors ålder. Speciellt inte om man tänker på djuren då.

Se bara på katter och hundar, där är det strikta regler som gäller. Kattungar vid 12 veckor och hundvalpar vid 8 (?) veckor…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jag köpte min Cuy hane när han var 5 veckor och dom flesta uppfödare säljer sina ungar när dom är 5-6 veckor så jag ser inga problem i det. Hanarna separeras ju ändå från mamma vid 3-4 veckors ålder?

Jag tror inte du behöver oroa dig för när dom väl blir hungriga så kommer dom äta. Du kanske redan ätit lite grann fast när du inte sett. :)

trocadero
0

#3 Anledninget till att marsvin kan flytta betydligt tidigare än många andra djurarter är nog pga att dom redan kan äta själva redan när dom är några timmar gammla. Dom är ju så otroligt mycket mer utvecklade när dom föds än tex kaniner. Så det är inte så konstigt egentligen att dom kan flytta tidigare då också. Och eftersom man inte kan märka på marsvinen att dom mår sämmre av att flytta vid 5 veckors ålder än vid 8, så har det nog ingen betydelse.

[starlights]
0

#3 Marsvin och hundar är helt skilda arter, har helt olika beteende mönster och lever helt olika i sina flockar, och bör därför inte jämnföras alls!

Skulle vara intressant att veta vad du anser det gör för nytta för ungarna att stanna tills 8v ålder hos uppfödaren?

Sen hanar måste ju endå flytta från mamma & syskon vid 4v och få nya burkompisar… Så varför inte flytta till nya hem då direkt istället för att de ska behöva flyttas igen sen vid 8v…?

Mamman bryr sig ju inte om ungarna dessutom efter 4-5v ålder utan blir istället mer eller mindre irriterade på ungarna, och jagar iväg dem. Är inte det täcken på att de är dags att flytta?

_"Det är ju i princip ingen djurart som ska flytta innan 8 veckors ålder. Speciellt inte om man tänker på djuren då."
_
Blir faktiskt irriterad på folk som kastar ur sig sådana här saker!
Men menar du att man som uppfödare inte tänker på ungarna bara för att man inte håller kvar leveransklara ungar tills de är 8v, bara för sakens skull?

Sen som #5 säger, så är marsvin mer utvecklade vid födslen än de flesta andra djurarter, och behöver därmed inte tillbringa så många veckor tillsammans med mamma/flock innan de är redo att flytta.

lomsen
0

Jag brukar sälja mina vid 6-7 veckor för att de då hunnit få lite (flock) social träning och hanarna brukar ha fått gå med en vuxen hane några veckor, jag säljer inte tidigare än 5 veckor! Lag på det nu ju!

trocadero
0

#7 Vart kan man läsa denna nya lag då? Jag kan bara hitta att man bör ha marsvinsungarna med mamman eller lämplig ersättare tills dom är 4 veckor minst.

Marsvinsungarna får inget fel på deras flockbeteende om dom flyttar vid 4-5 veckors ålder. Dom flyttar ju ändå ihop med andra marsvin. Får dom det handlar det snarare om en beteende störning som beror på andra saker.

Emmaln
0

ok tack för tipsen dom hade ätit lite päron när jag kollade nu på kvällen. Köpte samma pellets som dom hade fått innan jag köpte dom men va iväg o köpte lite "godisfoder" tänkte muta dom lite kanske fel men så blev det iaf..

[starlights]
0

#8 Det är ingen ny lag på att de ska vara 5v, utan det är 4v som det alltid varit.

Hon tänker nog på att ungar nu från och med 2008-01-01 måste vara minst 5v för att säljas på SMF:s utställningar…..

marsvinlover
0

#3 man får faktist ta ifrån ungen från sin mamma när det 4 veckor