Hur mkt ska marsvinen väga`?
Jag har 1 rex, 1 teddy o en abby-korsning.. Jag undar hur mkt de kommer väga vid vuxen ålder? Jag vägde dem för några veckor sen, då var;
abbykorsningen 6-7 månader o vägde ca 900 g (jag vägde först mig själv o sen mig själv med henne på en vanlig stor våg)
Rexen o teddyn va ca 5-6 månader o vägde ungefär 800 g styck..
Är detta en bra vikt? Måste säga innan bara att både rexen o teddyn var extremt småfödda, rexen tex vägde endast 64 g o förväntades inte ens överleva.. Teddyn vägde något liknande tror jag…
Såå, om man ser till att dom ändå är små i väcxten, är det en bra vikt? De är fina i hullet tycker jag..
Flyttade tråden till rätt kategori. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
Det finns jättemånga trådar om detta ämnet, hur mycket ett marsvin ska väga. Använd sökfunktionen lite flitigare :)
Det finns ingen "regel" för hur mycket ett marsvin ska väga. Det beror helt på kroppsform osv. precis som för människor.
Jag tycker inte det låter lite alls, utan som en bra vikt. Min coronethane var ensam i kullen och vägde 58g när han föddes. Nu (drygt 4 år gammal) väger han ca 850 g, han är väldigt liten men inte smal.
Sedan så tycker inte jag att man ska haka upp sig på vikten så mycket, utan man känner ju om marsvinet är tunt/tjockt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

okej :P bara tänkte lite just på olika raser..o det har jag inte hittat nåt om tidigare.. har hört att rexen o teddyn ska vara större i kroppen än abbysarna..
#2 Okej, kan tillägga att jag har 1 Coronethane, 1 Sheltiehona, 1 Abbyhona. Abbyhonan är klart störst :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

vad jag har hört är den vanligaste vikten för ett marsvin 1 kg

jo, det var vad jag trodde men våran största hona är ju bara ett halvår ung o väger redan 900 g. de små vägde 800 g st o de ser inte alls fullvuxna ut..iofs var de väldigt små vid födseln.. kan ju vara det..