Springer era marsvin mycket?
Hej hej!
Jag och min syster har två marsvin, ca 1 ½ är gamla. När mitt marsvin var mindre älskade hon att springa omkring i soffan, nu brukar hon mest sitta på axeln och mysa.. De jag undrar är om era marsvin brukar springa omkring mycket när de är lösa på golvet?? Och vad beror det på om de bara sitter stilla?
2 av 5 marsvin hemma hos mig springer mycket ^^ Det är den yngsta killen och den yngsta honan. Den äldsta hanen tycker inte att han behöver springa så mycket - maten kommer ju ändå och det är mycket varmare hos matte än ute på golvet ;P Min näst yngsta kille är aldeles för feg för att göra några större utflykter på golvet och den äldsta honan sitter helt i ett hörn där hon har uppsikt över saker och ting.
Om dom inte springer så kan det bero på att dom känner sig osäkra i den nya miljön, eller också är dom totalt förslappade ;P
Hanna

Mina mest energiska kan springa i timmar på golvet, med avbrott för ett och annat inbrottsförsök i någon foderpåse. Fast om de är normala, eller just överenergiska vet jag inte.
ja några dom gör det om dem trivs på golvet (där jag gjort i ordning så de kan få va) annars sitter dom bara och glor
Mina brukar springa som bara den men efter någon halvtimme blir dom trötta och lägger sig i något hörn och vilar. Men det beror också på vart dom är om dom känner sig trygga eller inte.
Mina gör så att först springer den äldsta killen Ådi ut och undersöker golvet, och efter lite tvek så springer lilla Tweeny efter Ådi, vart han än går, ser väldigt roligt ut när dom leker följa john^^) men jag blir jämt lika förvånad när katterna kommer fram och nosar ådi går rakt på dom som en ångvält och katterna sticker ;D han e inte rädd för dom minsann^^

Kålan och Wofflan har stor bur men d är typ alltid så att Wofflan (som är två år yngre än Kålan) springer efter Kålan som #5 :s marsvin gör , rätt kul att kolla på ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Mina kan springa hur mycket som helst! Riktiga löpar marsvin.
Har ju ett rum åt dom så dom kan springa runt mycket. Fast då och då så går dom och lägger sig helt platt i sov-hörnan. Sen efter en stund så är det dags att springa igen.
Mina marsvin är riktiga latoxar xD De sitter mest stilla. Maja brukar springa runt, runt, runt om buren ibland, men om man placerar henne någon annan stans så sitter hon och kurar och nosar. x| Egentligen är mina grisar lite otama, men det känns lite för sent för att göra något åt det nu. De är liksom 6 och 7 år gamla nu xP
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
mina kan ibland ha lite svårt att komma igång … då gör jag liten laburint med godasker här o där så är dom igång …det kan vara så att man tar o rastar dom vid helt fel tillfälle… det lkan ju vara så att dom kört ett hårt pass när man vart iväg ..o dom vilar just som man vill rasta dom …
jag har köpt blad persilja nu o det luktar mycket så dom kan vädra det på långt håll lite böcker o leksaker som hinder o lite persilja här o där gör susen !!!!
Lycka till hoppas det blir ändring !!
Mina marsvin springer omkring rætt mycket men de blir trøtta efter någon timme och vilar sig då. Ha mycket inredning, gømstællen osv. så tycker dem det ær roligare att springa omkring.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
:/ Upptäckte de senaste två dagarna att Maja gillar att springa omkring inne på badrummet. Där finns det rätt mycket saker att undersöka. Till min förvåning hoppar hon också över små hinder :o Något jag inte vetat förut!
De flesta av mina springer inte så mycket. De kutar runt en kvart, tjugo minuter och sen parkerar de sig i en hörna…
mitt ena (lata sheltien) ligger helst stilla. promenerar gärna upp i hundens korg ,(som e gjord av teddytyg :P mys!) o lägger sig till rätta där :) dom andra två springer lite grann…. mest runt buren o på mattan under bordet…. :P

Mina rör sig knappt .. De sitter bara och tittar .. haha
Ibland :P beroende på om dom har lust, inte lika kul i hagen som på öppet golv heller :P
Helena

Disel blir helt galen när han kommer ut på golvet.. Springer och springer.. Medan Elvis tar det lite mer lugnt.. Men han är ju lite smått sjuk, så han blir trött fort.
Som sist de var ute, la sig Elvis rakt över tunneln där Disel alltid springer igenom. Då blev han lite sur:P
#13 Så skoj! :)
Mvh Felicia

Idag har jag testat att ha Betty på golvet i mitt rum med några kuddar och gosedjur och det verkar hon faktiskt gilla.! Hon har aldrig sprungit omkring och nosat så mycket som hon gör nu! ;P
:D Vad kul att det funkar för dig med! ^^
Jag fick samma resultat när jag testade nåt liknande
för ett tag sen :)

Jaa, det är kul att hon springer lite nu! xD

#24 Okej, hehe :P
Föresten så börjar Betty att springa omkring mer och mer nu! Men mest i mitt rum och i köket! :) Hon verkar tycka att det är kul att vara lite mer på golvet, förut brukade hon nästan bara sitta i mitt knä.. igår när jag hade ute min systers marsvin samtidigt lekte de följa John i köket. Betty sprang först och Grynet tätt därefter.. :)

när jag tar ut mina marsvin så är det bara den ena som springer runt han försöker komma in i sin bur den andra står helt still men när jag tar ut de båda två så leker de med varandra och skuttar omkring
för att marsvinet står stilla har jag läst är att de ser om en fara hotar de man ska helst ta ut de fler så de kan leka

#26 ok, så kanske det är.. :)
Mina marsvin springer mycket när de är ute på golvet :) Men sedan så blir de trötta, poff, och lägger sig ner. Ibland sitter de mest stilla om de är otrygga, så gör ordning en inhängnad med mycket leksaker, gömmor osv. :) Man kan också lägga ut så godisbitar (gurka, morot etc.) så kan marsvinen springa runt och leta efter dem :)
Mvh Felicia

Betty har varit på golvet i mitt rum, och i början hade jag kuddar, filtar, tunnlar mm och hon började springa omkring massor! Nu gör hon det även när det inte är ngt på golvet! ;) Har testat det där med godisbitar och det tycker de är roligt! ^^ Men en inhängnad kanske skulle vara bra så att man inte behöver kolla dem hela tiden.. :)
#29 Åh så skoj! :D
Mvh Felicia

#30 Jo, det är kul! Mycket roligare än när hon bara satt stilla hela tiden.. :)
#31 Ja :)
Mvh Felicia