Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1012 ggr
Hatasallad
0

Missbildning och projektarbete

I min skola parade man en teddyhona med teddyhane. Båda med stamtavla.

Honan har fått två kullar. En i varje kull fanns det en PE white marsvin som var missbildad. Den ena hade inga tänder i underkäken och den andra var ljuskänslig.

Bambiina pratade om roan och dalmatiner att det orsakar missbildade marsvin. Minns inte riktigt.

Håller på med projektarbete, det handlar om hur marsvinens färger och päls ärvs.

Kan ni förklara varför det uppstår missbildning om man parar roan och dalmantiner?

Kan ni berätta också vilka olika färger och hår man har avlat fram?
Och ge en kort beskrivning hur man bör para de olika färgerna och pälsen för att bibehålla eller få nya nyanser.

Skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig! Skrattande

trocadero
0

vadå parade dom på din skola en dalmatin med en roan?

Hatasallad
0

#1 Jag vet inget om det, därför jag frågar, hanen har stamtavla men honan har också stamtavla. Men tack vare en peson så lär jag aldrig få stamtavlan. För jag skulle ha fått honans stamtavla för länge sen.

Caspia
0

#1. Jag har ingen aning, men det kan faktiskt vara svårt att se på en del individer om de är roan eller inte. Särskilt är det vanligt (har jag hört) att t ex skinny är p e w dalmatiner, fast man kan inte se om marsvinet är dalmatiner eller inte. Dock borde det ju synas i stamtavlan.

Envishet och drömmar

trocadero
0

#2 Hur ser föräldrarna ut i teckning och färg då? Vad står det i hanens stamtavla att han är för färg? Det låter ju som om dom är resultatet av en sånn parning. Sakna ögon kan dom också göra.

Hatasallad
0

#4 Jag ska fotografera dem sen. Så kan jag lägga upp bilderna här. Är inte så duktig när det gäller färger och teckningar på marsvin.

FeliciaS
0

Är oxå nyfiken på färgerna.. :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hatasallad
0

Jag frågade bambiina igen. Hon sa att det uppstår missbildade ungar om man parar roan med roan, dalmatiner med dalmatiner eller roan med dalmatiner

FeliciaS
0

#7 Ok, men är teddysarna i någon av de teckningarna?

Mvh Felicia

Hatasallad
0

#8 Vet inte, det är därför jag ska plåta dem ;P

parsley
0

Missbildningarna beror på något som kallas letalt anlag.

Hatasallad
0

#10 Letalt, betyder det dödlig missbildning?

idipidi
0

Det låter som såna missbildningar (microphthalmic white) som kommer från dalmatiner och roan. Att para dalm+dalm, roan+roan eller dalm+roan är förbjudet enligt djurskyddslagen. Alla som säljer roan och dalmatine rmåste iformera om hur anlagen fungerar, att de leder till missbildningar i dubbel uppsättning.

I nästa MM kommer (förhoppningsvis) en artikel om detta. :)

FeliciaS
0

#12 Mycket bra info! :) Har hört att man inte ska bara dalm+dalm/roan+roan men aldrig vetat något om dalm+roan eller någon lag. Jättebra att du tog upp det :)

Mvh Felicia

[starlights]
0

#13 Det står ju inte ordagrant att man inte får para dalm+dalm, roan+roan eller roan+dalm i lagen, utan det går under följande paragraf:

**Avel

**3 § De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel.

FeliciaS
0

#14 Men det betyder ju egentligen det isf ;)

Mvh Felicia

[starlights]
0

#14 Ja precis, men det var kanske därför som du missat att det var förbjudet=)

FeliciaS
0

#16 Ja :)

Mvh Felicia