Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 3729 ggr
Maten-compani
0

Finns det någon smidig utebur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja få lite olika förslag på ute burar som är lätt flyttbara. Måste rymma 6 marsvin och en dvärg kanin.

mee_mee
0

Man ska helst inte ha marsvin och kanin tillsammans då de kaninen kan skada marsvinen + att dom inte pratar samma språk.

trocadero
0

Kompostgaller är ju lätta att sätta upp och plocka ner, men man måste nästan sätta nät en bit längst ner då marsvin kan klämma sej ut annars. Och gärna ett nät som tak.

FeliciaS
0

#1 Det handlade inte tråden om. Hon ville ha tips på burar och inte påpekanden om att kaniner och marsvin inte ska gå tillsammans.

Det finns en tråd om uteburar, sök upp den :) Men det beror på vad för utebur, betesbur?
När marsvinen är ute ska de ha gott om plats och det finns inte så många burar som är jättestora så att de får plats för 6 marsvin och en kanin, så två burar kanske vore rimlagare? Vissa burar kan man sätta ihop också :)
Ska det vara burar som har tak eller mer än hage som de är i under uppsyn?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

CamillaS
0

kompostgaller kan man ju göra hur stort som helst i princip. ;)
Med nät runt längst ner. så det tycker jag låter bra :)

mee_mee
0

#3 jo jag vet. Men tänkte bara säga det så att hon vet om hon inte visste. Så att inte nått att hennes marsvin blir skadat Glad.

Kompostgaller är ganska bra att använda som utebur bara man håller dom under uppsikt då för det är ganska så lätt för en hund eller katt att ta sig in i den hagen.

FeliciaS
0

#5 Okej, kanske ett Pm vore lämpligare? ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mee_mee
0

#6 Tänkte inte på det

parsley
0

http://www.tigerharen.org/tips.html

Djurhemmet Tigerharen har tips på djurhägn på sin hemsida. Kan det vara något?

En del använder pallkragar som betesburar till sina marsvin. En pallkrage är som en stor fyrkantig låda med gångjärn i hörnen så den går att fälla ihop. En pallkrage är för låg för en kanin, men man kan bygga stapla flera pallkragar på höjden. Fast jag tror att kaninen hellre vill sitta så den ser ordentligt omkring sig.

http://www.multico.se/?gclid=CMmcqofQ-5ECFQ1EMAodcxwnqg

är ett företag som tillverkar pallkragar om man vill se dem på bild. Lantmännen/Granngården säljer pallkragar eftersom det är populärt att odla växter i dem.

Om man vill kan man sätta nät i botten på pallkrage-buren, samt ordna ett tak av t ex kompostgaller.

Maten-compani
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 jag vet att det kanske inte går men att man skall testa först. Nu är det så att jag hade ständig övervakning i början och såg att det gick bra. Marsvinen söker gärna närhet hos kaninen. Titta på bild. Dom har bott tillsammans från början.

Maten-compani
0

Tack alla andra. Det låter som om det kunde vara en ide att andvända både pallkragar och kompostgaller så finns det både skyddat och öppet att välja på. Skall nog börja funder på hur jag skall fästa ihop så det blir stadigt.

Swea
0

Jag brukar ha gellerovandel till mina.