Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 746 ggr
Sandra-B
0

Grossister-tråd 3

Tredje gången gillt!
Försöker nu, ytterligare en gång, starta en ny tråd i detta, beviserligen känsliga ämne.
Därför ber jag ALLA som kommer att skriva i denna tråd att tänka efter först- försök hålla en god ton!Glad 

Har funderat på detta ett tag.
Hur kan man medvetet köpa djur som man vet är uppfödda av grossister?
Vet man inte om hur djuren hos grossister har det eller skiter man bara i det?
Har många gånger hört:
-"Han/hon var så söt, jag var bara tvungen att rädda honom/henne".
-"Att jag köper ett djur gör ingen skillnad, det får inte stopp på alla grossister".
Osv.

Visst, du räddar det djuret, men tänk på honorna som bor hos grossisterna, honor som inte får vila mellan dräktigheterna, som dödas (/ges som ormmat) när de inte producerar tillräckligt med ungar längre, inte får veterinärvård eller liknande om det skulle behövas.
Grossisterna har inte koll på när ungarna föds och vet därför inte när de har uppnåt lämplig ålder för försäljning utan de tas bort från flocken när "de ser lagom stora ut", kanske redan vid tre veckors ålder!
De bryr sig inte om inavel och sjukdomar som kan nedärvas, de har ingen koll på om för unga honor paras. Djuren från grossister löper en större risk att bli sjuka samt har de lägre medellivslängd. Ofta har de Ohyra. Inte alltför sällas så är honorna redan dräktiga eftersom de hålls med könsmogna hanar hos grossisten. De är inte uppfödda på näringsriktig mat osv.

Hur kan man acceptera detta?!
Jag kan inte förstå det hur mycket jag än försöker…………
Jag anser att om man medvetet köper ett djur man vet eller misstänker kommer från en grossist så accepterar man det.

Det stämmer att ett enda djur inte gör någon skillnad men om alla resonerar så kommer det aldrig bli någon förändring! Det är konsumenterna som bestämmer!

Det är i djuraffärerna man kommer i kontakt med grossistuppfödda djur, om man börjar bojkotta de djuraffärer som säljer djur från grossister, börjar ställa krav, kräva stamtavlor (från tex SMF-registrerade uppfödare, för det finns ganska många sådana som säljer till djuraffärer) så kan man komma långt!

Våga stå upp för djuren, våga ställ krav för som sagt så är det konsumenterna som bestämmer!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Hatasallad
0

Jag håller med dig i princip allt du skrev….

[starlights]
0

Tycker också att du har väldigt rätt i det du säger=)

CamillaS
0

jag håller också med om det! :)

FeliciaS
0

Håller med, tycker du har så rätt så i det du skriver ;)
Jag har också svårt att förstå det. Om man vet om hur det är, hur kan man strunta i det? Antingen tänker man inte på marsvinets bästa (alltså att man tänker att man vill så gärna ha marsvinet) eller så ja… bryr man sig verkligen inte. Tyvärr..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Mycket bra skrivet!

Sandra-B
0

Vad trevligt att det finns några här på MIF som inser problemet med grossister.

Jag anser att man måste få upp ögonen på konsumenterna så att de inser hur djuren hos grossister har det, få dem att inse att det är de som kan stoppa det genom att inte köpa "det där stackars marsvinet" (eller vilket djur det än handlar om, det spelar ju ingen roll) för att "rädda" det.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Hatasallad
0

#6 Skriv en insändare i en tidning eller flera tidningar? Skrattande

TRASAN
0

mycket bra skrivit! ;) bojkotta djuraffärer då. jag funderar dagligen hur man kunde stoppa detta men jag har inte kommit på någon lösning. kan VI inte prata lugnt o se om vi kan påverka det lite. sen är det kanske svårt att få tag i dom som avlar på marsvinen som har det olagligt. jag undrar oxå hur dom marsvinen bor? ;)) lider med dom marsvinen som far illa.

Sandra-B
0

Jag handlar aldrig i djuraffärer som säljer levande djur, jag vägrar södja det, jag hoppas att fler kommer att göra det.

Funderar lite om man ska ta och skicka en insändanre till tidningen, hade kanske gett något.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=charlize-theron-pupply-mill&Player=wm&speed=_med

Ni som tycker att det är okej att köpa djur i en djuraffär borde följa länken och se videon.

Denna videon handlar om en hundgrossist i USA som blivit filmad "under cover". Charlize Theron berättar, tyvärr är den på engelska utan text men alla kan iaf se hur dessa hundar har det och förmodligen kan alla även snappa upp några ord här och var.

Lika förfärligt som hundarna i filmen har det har smådjuren hos svenska smådjursgrossister det!

**SMF 237 Sweet Dream's 

CamillaS
0

usch hemsk film, förstår inte hur grossister och sånna människor som i filmen tänker… :(

[starlights]
0

Usch vad hemskt!!!

Tycker det var en bra liknelse med hur det kan se ut på grossitfarmerna med smådjur.

Förstår inte hur man vill stödja detta eller överhuvudtaget ha ungar efter dessa djur.

Yogi
0

Glad

Achatina
0

Jag tycker att det är dags för typ kalla fakta eller något liknande program att göra inslag om det hela. Typ Robert Aschberg som jagar folk och står utanför deras dörr och vill bli insläppt allt medan kamerorna rullar.

Sandra-B
0

**Ja, det hade nog inte varit helt fel.

För ett tag sen handlade ju Insider om "extremavel" på hund & katt:-P

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0
vidar_valkyria
0

#16 Håller  med dig i  allt du skriver.

Vad gör vi med våra pettar  om de ska kräva stamtavla på dem??

En tanke bara?

Sandra-B
0

Vad menar du?

**SMF 237 Sweet Dream's 

vidar_valkyria
0

#18 Som just nu är det i princip omöjligt att sälja korthårs hanar!

Alltså blir man i bland tvungen att sälja till djuraffär, och jag reggar endast utställningsdjur, efter som det i reglerna står att man endast skall regga sådana!

Så vad skall hända med pet djuren????? De som inte får reggas in??????????

vidar_valkyria
0

#18  Jag är inte emot  att det blir så!!! Men tänker ju inte behöva avyttra eller avliva friska djur för att de inte går att regga….

Skickar alltid med info till mina djur dock!

Sandra-B
0

Vadå bli tvungen att sälja till djuraffär?
Jag har aldrig någonsin lämnat nåt marsvin till djuraffär och kommer heller aldrig att göra!
De ungar jag inte får sålt behåller jag helt enkelt, inga konstigheter enligt mig. För tillfället har jag en hona samt en hane som är till salu. Honan är född 31/8-07 & hanen 14/11-07.

I vilka regler står det att man endast får regga utställningsdjur?
Det står att endast renrasiga djur får reggas samt att de måste vara reggade för att ställas i rasklass.

Petdjuren. Ja, man kan ju göra en hemmagjord stamtavla till dem tex, där man skriver kön, förg, födelsedata, föräldrar, mor-farförädrar syskon etc. Precis som ett registreringsbevis  förutom att man inte har reg.nummer.

Annars kanske det skulle vara på tiden att man även får regga pettisar inom SMF.:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Vad är det du inte är emot?

Vadå avliva eller avyttra?
Vem har sagt nåt om det:-/

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar…….

**SMF 237 Sweet Dream's 

vidar_valkyria
0

#22 Läs engång till!!

Du får ej  regga icke rasrena djur ………………………………….

vidar_valkyria
0

Du får heller inte regga djur med defekter

Sandra-B
0

Läs mitt inlägg (#21) igen. Där skriver jag just det, rasrena.

Var hittar du det?
Och vad menar du med defekter?

**SMF 237 Sweet Dream's 

trocadero
0

#23 Jo man får ju regga "blandisar" men dom bör ju vara rastypiska, men rasrena behöver dom ju inte vara. Flera av marsvinsraserna blandar men ju med varandra och får fram "rasrena" djur.