Finns det något annat sätt?
Jag har 4 marsvin o så fort jag lägger in hö till dem så äter alla. Men efter en liten stund är höt "slut", men de som har hänt är att marsvinen har plattat o trampat ner det i spånet o kissat o bajsat på det. Det går alltså åt massor med hö för de äter ju inte höt som dom har bajsat på. Finns det nåt sätt tt undvika detta? självklart kan de ju ha lite på golvet att gosa o sova i men skulle okcså vilja ha något ställe där jag kan lägga deras "ät-hö". Hur gör ni? Mina marisar är hopplösa.
Hur mycket är det som blir dåligt och inte används? Du kan ju lägga in tillräckligt mycket så att de äter upp och sedan fylla på med nytt igen? Annars kanske du kan ha höet på ett speciellt ställe i buren?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hmm, säger ng samma som #1..
Har samma problem, men jag är inte hemma hela dagarna och kan ge små portioner i taget, så dom får ett lass morgon och kväll, ev eftermiddag.
Helena

Jag har faktiskt en häst hö nät som jag delat på så den blir mindre. den hänger så den nuddar golvet. Jag har märkt att dom tycker det är kul med den för den rör sig och dom kan putta på den , smyga bakom och sticka in huvudena i den. Eftersom det är så stora maskor i den är det ingen risk att dom fastnar. Jag lägger ut löst hö och fyller hö påsen så då har dom fräsht hö hela dagen.

jag lägger det alltid på ett speciellt ställe men marsvinen liksom fördelar ut det till en härlig bäddd..som de kissar o bajsar på. ja, det är svårt att säga hur mkt men varje gång jag städar ur så det kanske 3-5 cm packat lager över hela buren (120)

ja, just dt, d har jag sett. men greje e att from nästa burstädning så har mina marisar en stor bokhyllebur o jag har alltså inget att hänga i… vi har förresten en höboll, (stor i stål) MEN SAKEN ÄR Att nu när vi har 4 marsvin så räcker den inte.. den töms direkt..o iochmed att dde ska ha fri tillgång hela tiden sp måste jag lägga in ordentligt n'r jag går hemifrån på morgonen..
fäst gummiband eller liknande runt en stoooor tuss hö, fäst den i gallret långt ner. dom äter på markhöjd, drar ut lite och bäddar med och det mest höet hålls rent och fräscht. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com

funkar det då? o äter dom inte upp gummibanden?
Jag har hö i höhäckar åt mina och det fungerar bra.. Hanen har börjat dra ut hö för att ligga på så det får han väl göra :) Går ju åt mer hö men det är de värt.
Innan jag hade höhäckar så fick de hö morgon och kväll och när jag kom hem från skolan om det var slut.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

men det funnkar inte för mina hoppas direkt upp i dem o de har nsästan fastnat så det vågar ja inte ha..
Det är klart att de äter höet även om de trampat på det, men de äter hellre det nya höet om du ger dem den möjligheten. :) Lite spill måste det få bli. Marsvinen måste få välja och vraka lite i höet och en del av det blir bottenmaterial. Men 3-5 cm över hela buren är ju lite väl mycket. Om de har så mycket hö kvar är det ju bara att låta bli att lägga in nytt.
Höhäck gör att det går åt mindre hö eftersom att det blir mindre spill men också eftersom att de äter mindre hö då det inte är lika lätttillgängligt. Marsvinen ska alltid stimuleras att äta så mycket hö som möjligt för att mage och tarmar ska må bäst så höhäck är inte att rekommendera…

okej, men om jag llåter det vara så äter dom inte så mkt, menom jag lägger in nytt så kastar dom sig över det.. är bara rädd attt dom får för lite då när dom verkar så sugna när jag lägger in nytt.. så jag ska alltså låta det vara ett tag innan jag lägger inn nytt?
Marsvin älskar nytt hö. Även om du har höhäck med hö som de inte trampat på så kastar de sig över det nya höet. De funkar så helt enkelt. ;)
Så länge höet inte är blött (nerkissat) så kan de gott äta av det gamla. De får inte för lite så länge hö finns. :)

ok, vad bra,, då skaa jag göra så :)
Jag brukade ha typ 2 dm hö täckt över hela buren x) De tyckte om att mysa i det(tog bort huset för att det luktade illa) och trampade inte ner det förrän veckan var slut och det ändå var dags för städning. Tur för mig ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#10 Man har väl höhäcken på utsidan? det ha jag i en bur och i den andra är hela väggen upp till gallret höhäck så de ej kan hopp i den
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

jag har haft både på ut o insidan men tycker att de äter mkt mindre med höhäck o det känns taskigt att bara ha det. Dessutom, som jag skrev så är detta inte ens ett alternativ längre då vi hädan efter kommer ha bokhyllebur.. o de hoppar inte i ovanifrn utan klämmer sig i från sidan, gerom gallret.
#17 du måste ha smala marsvin som kan tränga sig mellan gallret *skämt*
Ursäkta men såg inte att det stod nått om burskåp i första inlägget och har bar askummat igenom de andra inläggen :)
Men hönät kan man ju ha, gummisnodd runt höet, fylla på lite men ofta så de äter.. Eller bara att du testar köpa ett annat hö som de kanske äter mer av?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#17 Ja, höhäck ska du nog inte ha, finns så många fler nackdelar än fördelar om man tänker på de små svinen :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kom på en sak till som jag testade i somras och fungerade fint!
Fast det var med gräs men kan fungera med hö också.
Jag hade en liten trälåda ca 15cm hög och 20cm bred (uppskattar måtten) så tryckte jag enr så mkt gräs det bara gick i den och då åt de upp allt utan att kissa och skita ner det som de gjorde när jag la direkt på spånet i buren.
se till att ha en låda som de lätta når och kan komma ur om de får för sig att hoppa ner i den, är du händig kanske du kan göra nått sånt själv och borra mindre hål på sidorna som man kan trycka ut lite hö ur så de fattar att de är hö i den
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

de är inte fullvuxna.. :)
det lutar åt gummisnodd i höt.. om ni inte har fler tips? även om jag fyller på lite men ofta så tröttnar som liksom på höt o äter annan mat ett tag o sen är det nerrtrampat.. dom älskar dethär höt
Tror ni inte att man skulle kunna sätta fast höhäckern mot marken liksom… så att den ligger ner med hö i?

#20 haha, det har ajg testat men de små svinen la sig i lådan o gosehosade..
#21 Ja så kanske man kan göra men de kommer väl ändå kunna gå på den och kissa och om de har otur fastna med fötterna på nå sätt?
Har du långt hö eller är de korta strån? Jag har långt och brukar fläta ihop en del ibland till en längre fläta och lägga in i buren så att de har lite att pyssla med om jag ska vara borta hela dagen. Man behöver ej gummisnoddar eller snören för det är bara att lnyta ihop så den håller sig med lite annat hö :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

nää, snarare krypa i endå men då är de ju på marken o kan ta sig ut samma väg. Hmm, har rätt långa strån.. lät ju fiffigt men samtidgt lite jobbigt,
Alltså, hur gör alla andra?

Jag har en hökorg på utsidan av buren som det alltid finns hö i och så lägger jag in några nävar på spånet i ett av hörnen. Givetvis är det höet som ligger i hörnet på spånet som går åt allra snabbast, med tanke på att det är deras natur att äta från marken, och då har de back-up i hökorgen om de skulle bli jättesugna :)
Jag tycker att det funkar bäst för mina killar, det finns nog lika många sätt att göra det på som det finns marsvin i världen - prova dig fram bara.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

jo, men jag är slut på idéer.. o som sagt har jag inte mölighet att hänga nåt på utsidan eftersom jag int ehar en gallerbur..
Jag fyller på hö morgon och kväll - rejält. Skulle det ligga en massa kvar på burgolvet, så mycket som du beskriver så skulle jag inte fylla på - bara ge någon liten tuss. Så smutsigt kan itne höet vara, inte alltihop, så dom dör inte av att käka det ^^
Hanna

men om man lyfter på det o liksom fluffar upp det så är det blött ibland för att de kissat p¨å det-- hmm, jag ha rnog varit för snäll o gett dom för mkt. ska minska..