Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1830 ggr
Mari
0

Vad göra åt feber?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan man göra när ett marsvin får feber?

Antar att det är det som Bönan har nu för hon är varm och andast snabbt och lite ansträngt. Hostar till lite ibland också, så det kanske är förkylning? Det har runnit ut hennes ögon iaf. Men hon är hängig och lite klen.

Misstänker att det inte finns nått att göra då hon har en stor tumör i magen som hon haft ett längre tag nu. Hon har även de senaste veckorna magrat lite fast har ätit och vart lika pigg som vanligt.

Veterinären stängde kl 16 idag och de har inte öppet igen förens på torsdag så snabbt svar vore det bästa!

Har matat henne med vatten och ska snart ge henne lite gurka för att se om hon har nån aptit.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

parsley
0

Saffran om det är ett virus och inte en bakteriinflammation. Köp en påse saffran. Det brukar finnas i kassan i livsmedelsaffären. Blanda ut saffranen med ca 0,5 dl vatten och ge marsvinet ett par droppar antingen med en medicinspruta från apoteket eller på en tesked morgon och kväll. Saffran är giftigt i större doser, men så här mängder som det blir frågan om är inte farligt. Tänk på att saffranslösningen kan ge fläckar som inte går bort från kläder. Är det fråga om bakterier hjälper pencillin i form av t ex Bactrim. Bactrim måste skrivas ut av veterinär. Tumören kan ju göra att hon inte orkar längre :(

Mari
0

#1 Tack ska det avra någon speciell saffran? vi kanske har nått hemma sen vi bakade som man kanske kan ta?

ett par droppar? typ 1ml eller knappt det?

Stoppar detta febern också för hon är verkligen varm både på öron och tassar, ja hela hon är varm.

En sak till, märker man snabbt om det inte är ett virus?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hatasallad
0

Du kan ju svalka försiktigt på hennes tassar. Linda en handduk runtom en kylklamp som hon kan ligga brevid?

Mari
0

#3 Är det inte dumt att lägga en kylklamp bredvid henne? Hon blir väl mer nedkyld då??

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hatasallad
0

En liten stund tror jag de ska gå bra. Synd att man inte kan ge dem panodil eller liknande ^^

marsvinlover
0

jag tycker att du ska ta henne til vetrienären så det inte blir värre stakars henne

Mari
0

#5 Hon har blivit svalare nu

#6 Som jag skrev så har inte veterinären öppet förens på torsdag igen och jag tror ändå inte att det finns nått att göra för henne, hon är gammal och har en tumör i magen. kanske jag som inbillar mig att det inte finns nått att göra men det känns lättast så för det är ju hon på tur att dö nu..

Hon sitter i mitt knä nu :) lugn är hon, andas fortfarande snabbt och darrar till ibland, jag hoppas att om hon ska dö att hon gör det inatt så det går snabbt!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Emma-U
0

Usch, jag tänker på dig.
Det är tufft och svårt när man inte vet vad man ska eller kan göra - om det man försöker göra är rätt eller fel eller om sötnosen mår bra eller dåligt.
Hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Mari
1

#8 Tack :) jag vet iallafall att hon inte mår bra :(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

marsvinlover
1

#6 ojdå missade det där med vetrinären hoppas verkligen inte att hon dör det skulle vara jätte hemskt

Mari
0

#10 Hon dog i natt :/ Fast det var väntat och bara en lättnad så slipper hon ha ont mera :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Usch, stackarn. Synd att det inte löste sig…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus