Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 3472 ggr
TRASAN
0

Raka ett marsvin?

Hejsan på er alla glada! Nu har jag en konstig fråga. Kan man raka sitt marsvin om det har static i pälsen? jag har en kompis som har ett långhår som har fått static men hon får inte bort det i pälsen ? tack för snälla svar. ;)) JAG sa nej. tycker det är sund om marsvinet. :)

TRASAN
0

o en fråga till om hon kan raka sitt marsvin växer pälsen ut igen ?

TRASAN
0

okej inget svar jag får leta vidare ser många har varit här o läst men inte svarat mig. men det kanske ingen som kan ge mig ett svar. jag får ringa till djursjukhuset o fråga då. Glad

TRASAN
0

jag vet inte hur man får bort denna tråg nu här ifrån för den behöver ju inte ta plats här nu.  ;))))

Spartas
0

INTE RAKA, EX utan anntingen ger du en dusch med frontline (finns och köpa på apoteket) och efter det ett bad i dermocan ohyres shampoo för hund och katt.

Man rakar absolut inte sitt marsvin då d lätt kan skära sig och det luggas.

MvH Jenny

TRASAN
1

tack det var detta jag ville veta. jag tycker heller inte detta är det rätta lösningen. marsvinet har varit hos vetrinören o fått ivomec tror jag det heter men det sitter ju kvar i pälsen jag har en sådan lusskam men det hjälper inte att få bort dom på hennes marsvin. :)))) jag är emot rakning på marsvin!

FeliciaS
0

Visst kan man raka ett marsvin men jag anser inte att det är snällt om man gör det bara för skojs skull. Du behöver inte raka ditt marsvin om de har static… En rakapparat drar ju liksom i hårstråna så det känns nog ganska plågsamt, om det inte är en sådan som är avsedd för hästar och hundar etc.
Sera rakades (på nedre delen av baken) av medicinska själ hos veterinären för 2,5 år sedan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

TRASAN
0

ja jag vill inte raka hennes marsvin jag vågar inte dess utom. jag får lösa det på annat sett. marsvinet har fått spruta mot static men det jag undra var hur jag får bort dom jag har badat henne o nu sitter jag med en lusskam men det hjälper inte. lite kommer av men inte alla prickar. ;)) jg hoppades att ingen skulle ge mig rådet att raka för då vet jag inte hur jag skulle ha gjort. ;))

Tezza
0

Men man måste väll kunna klippa ner pälsen så att det lättare går att kamma……?

trocadero
0

#7 så dom är alltså döda? det går ju att klippa marsvinet kort eller använda en trimmer så länge man är försiktig, pälsen växer ju ut igen.

parsley
0

En fungerande huskur mot static är att olja in pälsen med matolja och låta det sitta ett par dagar eller upp till en vecka. Sedan tvättar man marsvinet med YES diskmedel för att få bort oljan. Det går att använda olivolja eller någon billig matolja. Oljan kväver staticen.

[starlights]
0

Det är verkligen inte konstigt att hon inte fått bort staticen. Ivomec har ingen som helst inverkan på static då det har blivit resistent mot det, pga. att många använde ivomec i förebyggande syfte.

Sitter staticen kvar i pälsen så är de inte döda.

Man ska absolut inte raka ett marsvin om det inte finns någon väldigt god anledning. Ohyra är inte det enligt mig.

Man kan få sebacil utskrivet av vetrinären, som man doppar marsvinet i 2-3 gånger med 1v mellan rum, sen är all static borta=)
Använder mig själv av det när mina fått static.

hasten
0

jag tycker inte att man ska raka ett marsvin

TRASAN
0

#11 förlåt förlåt jag har kanske blandat ihopa static med sellnic då ? eller nått annat. jag har klippt ner henne nu så gott jag har kunnat o vågat. hon har varit hos vetrinären o JAG vet inte vad som hände merän jag får ju lita på vad min kompis säger ju. hon sa att marsvinet hade fått en spruta o skulle återkomma o några dagar igen o få en till. jag vet ju inte.

jag har nu gjort så här med marsvinet:

*tvättat det i ohyrechampoo. * kammat henne med lusskam. * klippt henne så gått jag har vågat. 

Så nu vet jag inte mera jag ska göra för marsvinet. jag är helt fundersam om detta stackars marsvin har fått rätt behandling av mig. nu blir jag ju orolig jag vill ju bara det bästa för marsvinet.

#12 nää jag är emot o raka marsvin om det inte är sjukdomsfall! 

jag får avvakta o se vad som händer nu. är lite orolig att jag har gjort fel nu för marsvinet. :(

parsley
0

Sellnic är ett slags skabb. Marsvinet tappar päls, kliar sig mycket, får kala fläckar och magrar. Sellnic är dödligt och måste behandlas av veterinär, som t ex ger marsvinet medicinen ivomec. Static är en mjälliknande Ohyra som sitter fast på marsvinets hårstrån. Mjäll försvinner om man blåser på dem. Static sitter fast. Det är inte farligt för marsvinet att ha static, men det är diskvalificerande på utställning.

TRASAN
0

då är det static den har om jag har fattat rätt nu på #14 för jag får inte bort prickarna . ;))

[starlights]
0

#13 Var det en spruta marsvinet fick, så är det med all säkerhet ivomec, det är ju inte säkert att vetrinären vet om att det inte tar static.

Vilket ohyre medel har du använt? Tror att dermocan brukar kunna fungera…..
Sen med static så måste bahandligen upprepas 2-3 gånger, så allt dör.

Om staticen inte försvinner, så tycker jag att du ska kontakta en vetrinär och be att få sebacil utskivet.

TRASAN
0

det är det ohyreshampoo som du namnger jag har hat. jag ska ringa vetrinärem igen o be om sebasil. tack så mycket kämpar så gott jag kan. det är lite jobbigt för jag har ju oxå marsvin så jag är ju jätterädd att det är nått som smittar till mina. men jag bytar kläder o tvättar händerna o jag har mina i källaren o denna uppe i huset. men jag ska prova sebasil. tack änengång för hjälpen. ;))

TRASAN
0

nu har jag fått sebacill så nu ska jag se om detta fumkar på hennes marsvin. ;))

TRASAN
0

jag har fått ordning på marsvinet så nu är hon hemma igen hos sin ägare. badade henne i sebacil i tre veckor nu helt borta. :))

CamillaS
0

va bra att du fick bort det till slut :)

En fråga bara, eftersom du nu har sett hur static ser ut.
Kan du förklara hur det ser ut? syns dom bra i pälsen? vad har dom för färg?

idipidi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär kan det se ut om det är mycket static.

Stj3rnfallet
0

#19 Du betalade väl inget för din väns marsvin? Det skulle jag aldrig gjort oavsett hur bra vän det än var.. Skönt att marsvinet blev bra iaf =)

FeliciaS
0

Bra att marsvinet mår bra nu :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

En liten fråga bara, varför tycker alla att det är så hemskt att raka sitt marsvin? :S

Jag rakar mina långhåriga honor med en rakapparat avsedd för päls. Jag tycker inte det är synd om dom snarare tvärt om, ni skulle bara se på dom efteråt dom blir som bebisar och springer runt och tycker det är jätteskönt att bli av med all päls :) Inte tycker dom det är obehagligt att bli rakade heller Curry sitter still och tittar runt och bryr sig inte ens. När djuren själva tycker det är skönare att bli av med all päls varför inte göra det då. Så tycker iallafall jag :)

[findusen]
0

#20 staticen sitter främst runt hakan o bringan(?) vid frambenen typ o på rumpan. på mörka marsvin e d vitt/ljust (som på bilden #21) o på ljusa marsvin e d mörka/svarta streck i pälsen..

TRASAN
0

#20 titta på #21 och tack för bilden #21. och #22 jo jag betala för marsvinet för annars hade det inte fått vård. ett djur ska inte lida för att det finns dumma djurägare som inte ska ha djur igentligen. så jag tyckte jag gjorde rätt för marsvinets skull. nu lider det inte mera. jag gjorde det för marsvinet inte för min väns skull. jag ska nog ta henne på pengar senare men nu var det viktigigaste att marsvinet blev bra. o att jag oxå kunnde hjälpa det. känner mig faktigt stolt. kram på er alla. :))

hasten
0

#13, om det är ett sjukdomsfall så tycker jag att det är en annan sak, enligt min synvinkel.