c vitamin behov...
På Eragons finns nu bilder på hur mycket grönsaker ett marsvin behöver för att täcka c vitaminbehovet. Nu är det bara Broccoli men fler bilder ska komma på andra sorts grönsaker. Jag blev förvånad att marsvinen inte behövde mer. Min två marsvin får garanterat lika mycket c vitamin som är dagsbehovet för 16……
Jo, och det är ju det här som är så löjligt ^^ Trots att det är så extremt små mängder grönsaker som behövs så envisas folk med att sälja och köpa c-vitamin tillskott.
Hanna
Haha.. vad roligt. Det är en sån sak som jag tänkt göra länge men det inte blivit av. Sen ska man såklart inte ge dem mängder som är på gränsen, tänka på att näringsvärdet varierar och också tänka på att djur som växer, dräktiga och digivande behöver mer. Men ändå. :)

Nu har hon kompleterat med vitkål:) Jag behöver inte längre oroa mig för mina marsvins c vitaminbehov, utan kan vara säker på att de får i sig det dem behöver och rätt mycket till:)

höm jag fattade inte vart man läste dt på deras hemsida ? 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#4 Under aktuellt:)
Ojj! Det lilla räcker för FYRA marsvin(c-vitaminsmässigt)?? :O Mina grisar var definitivt c-vitaminsbortskämda(:P)!
Förstår dock inte vad en tändare gör på vitkålsbladet ;S Tänkte hon bränna upp det eller? xP
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#5 okej tack (:
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#6 Haha nä det tror jag inte är någo fara, att hon ska bränna upp det alltså. Tändaren är ju där för att du ska ha något storleksmässigt att relatera till, då vet du på ett ungefär hur stort hennes vitkålsblad är:P
Jaha xP Dumma jag ;)

men dt står ju inte hur mkt i vikt dom ska ha per dag utav vitkålen ? :P Annars toppen då vet man vad men behöver ge dom ;)
Jenny

#10 Nä men du ser ju utifrån bilderna. Så exakt är det ju inte:)
Du kan ju ge grisarna två vitkålsblad om du är osäker ;)
#10 Om du vill veta det kan du titta i min artikel som hennes bilder är baserade på:

#13 Jaha så det är du som har skrivit artikeln som bilderna är baserade på, kul! Väldigt bra artikel dessutom;) Har läst den förr men visste inte att det var du som skrivit den:)

#13 aha så du har du mass grössaker där då ? Hehe ska kolla nu ;)
Jenny
Hihi ;) Mina marsvin får också mer än vad de egentligen lär behöva enligt artikeln ^^, Men de gillar det och de måste få tillräckligt med mat. Fast så väldigt supermycket gönsaker kan jag inte påstå att jag ger, men väldigt varierande. Drygt 100g morgon och 100g på kvällen ungefär :) Morötter, persilja, broccoli, kålsorter, seller, rotselleri, kålrot, paprika, persiljerot, palsternacka…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#13 har kollat in nu super (Y)
Jenny