Vikt när man parar stor hane med hona?
Är det någon som vet om det gör hemskt mycket om hannen väger 400 gram mer än honan när man parar, det står ju 300 överallt så jag kanske ska banta honom lite först då, han är inte heller fullvuxen utan ca 8 mån.?
Ändrade till utförigare rubrik. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
Öhh, var har du läst det?
Oftast skiljer det ju inte så mycket som 300g mellan hanen och honan. Men det kan göra det om det är en väldigt stor hane eller en lite mindre hona.
Förstår inte varför viktskildnaden skulle ha någon större betydelse….?

Dom behöver inte ha samma vikt…?
Varför skulle vikten spela roll? De behöver inte väga liknande, om hanen är större gör det inget - ungarna anpassar sig efter honans storlek.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kanske ska tillägga att man inte ska banta sina marsvin om det inte är absolut nödvändigt (hälsorisker), och då sker det lämpligast genom att ta bort onyttig kost och ökad motion.
Har väldigt svårt att se en 8mån gammal hane som överviktig…
Vad väger marsvinen i fråga?
#3 Om det inte gäller cuy. Man ska inte para en vanlig marsvinshona med en cuyhane.
#5 Nej, det klart, tänkte jag inte på ;)
Mvh Felicia
hanen väger 1055, honan 665!
Han är lunkarya, hon slähårig, jag ska alltså ta en blandiskull.
Honan ägs av grannar som jag får para för, de vill ha unge/ungar sen från dem.
Tänkte jag kunde dra ner eller helt ta bort pelletsen på honom ett tag bara, han är rätt tjock men fin!
Jag har många så alla får ej motion utanför buren varje dag. Honan är född i sep-07 hanen i aug-07
Ojj, bara 665g! Då tycker jag inte du borde para med henne över huvud taget! Det låter ju fasligt lite! :o Din hane väger ju helt normalt, men honan väger ju jättelite! Hon borde åtminstone väga 800g när hon paras med, tycker jag, annars är det ju farligt! Som att en anorektiker skulle bli gravid o.O
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#7 665g för en hona är jätte lite, och personligen så skulle jag aldrig avla på en hona som väger under ca 800g!
Oftast väger mina honor runt kilot när jag sätter dem med hane, vilket jag tycker är en lagom vikt.=)
Så jag avråder dig verkligen för att avla på denna hona.
Jag skulle inte bidragit till avel på den honan. Hon är ju minimal! 665 gram är ju ingenting, hon kan inte vara redo/må bra av en kull då…
Mvh Felicia
Vänta tills honan är 8 månader istället, då hon kanske växt till sig, och säg till din granne att hon måste gå upp i vikt till närmare kilot! En 6 månader gammal hona som är så liten skulle i alla fall jag inte avla på. :/
Är det HÄR du har fått informationen? Där står det så mkt felaktig information i ett stycke att det inte är sant: Att honan ska väga 700g, hanen ska väga som mest 300g över och att bäckenbenet växer ihop vid ett års ålder :S Helt fel!
#12 m.fl Tack, då gör jag som ni säger, ja det var där jag läste det, tack för infon!
#12 Ja, väldigt skumt… Det är fel.
Mvh Felicia