Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 5978 ggr
Bella-R
0

Hur ofta kan marsvin äta isbergssallad ?

Vet en som bara ger riktigt stora mängder isbergssallad till sina marsvin varenda dag och tror att dom då har fått deras näringsbehov. Att bara ge isberg är ju ingen varierad elr c-vitaminrik kost, så jag har flera gånger försökt o hjälpa dom med matlistor på vad marsvin kan äta, vad som innehåller mest c-vitamin, vilken mat man ska se upp med så inte marsvinen får munsvamp osv..

När jag är där försöker jag att ge så varierat till marsvinen som möjligt - blomkål, broccoli, vitkål, morötter, paprika, tomat o gurka (som godis) osv.. allt det dom har hemma i princip. Men sedan får dom isberg varenda dag igen.. Jag personligen blir väldigt irriterad att dom inte tar åt sig av min info till dom för deras marsvins bästa. Allt hänger ju på marsvinens kost för att dom ska hålla sig friska ?!

Vad anser ni om detta ? Tänker jag rätt elr e det inte så allvarligt som jag tycker ? E de verkligen ok att bara ge marsvinen isberg varje dag ?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

Jag anser att detta är helt fel. Skulle de själva bara vilja äta isbergssallad? Knappast. Det resulterar inte att marsvinen får bästa möjliga hälsa heller direkt. Rätt kost är ju grunden till bra marsvinsliv. Isbergssallad är som du säger näringsfattigt och ingen bra marsvinskost. Det bör bara ges som godis ibland. Mina marsvin får aldrig isbergssallad men någon annan sallad lite då och då som godis.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Maten-compani
0

Håller fullständigt med Xtanlover. Dom kan dessutom bli väldigt dåliga i magen av fattig kost. Fortsätt att påpeka åt dom om koste bara.

Swea
0

Man kan vell inte gå o rota i andras kylskop o ufodra derass djurCool

Bella-R
0

#3 Jag rotar absolut inte, jag frågar om jag får öppna kylskåpet och ge marsvinen grönsaker och det får jag såklart, jag behöver inte ens fråga dom om de, de e som ett andra hem för mig, men jag frågar självklart alltid för artighets skull. Så jag rotar verkligen inte !

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Swea
0

okeyCool

CamillaS
0

Har för mig att dom kan få diarre ut av för mycket isbergs sallad.

Abico
0

Isbergssallad är ju inte värst nyttigt - mest vatten kan jag tro.
Men om dom har allt det där andra hemma så kan jag inte förstå varför marsvinen inte kan få lite av det så dom får ihop till sina få mg med C-vitamin om dagen :/ Jag brukar ge mina isbergssallad en gång var - varannan vecka då det blir över salladsester när vi ätit sallad här hemma - det är mums säger grisarna men det är ju inget jag skulle bygga deras kost på..

Hanna 

FeliciaS
0

#6 #7 Ja, precis. Trumsjuka kan de också få p.g.a fiberfattig kost.

Mvh Felicia

Hatasallad
0

#8 Det gör nog ont på dem om de får trumsjuka…

trocadero
0

Man ska väl inte ge sallad eller gurka istället för den vanliga c-vitaminrika maten, men som komplement nångång ibland ska ju inte vara nån fara. #9 trumsjuka är en oerhört plågsam sjukdom.

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

Gurka är i princip lika dåligt som sallad, de kan få trumsjuka av det också. Det innehåller 80 % vatten och inget marsvinen ska få varje dag. Däremot broccoli, paprika, persilja, kål, morötter, rotselleri, selleri, persiljerötter och palsternackor är jättebra att ge.

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Alla OT inlägg är borttagna eftersom att trådskaparen önskade detta. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

Mvh Felicia