Hel el. Krossad havre ?
Jag ska nu börja ge grisrana havre tsm med eplletsen för Kålan måste bli tjockre, och då är väl havre bra ?! Iaf ska dt vara hel eller krossad havre ?
//Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Oj, vad du verkar sluddra ;) grisrana och eplletsen och tjockre :P Nån verkar vara trött här ;P
Det spelar nog ingen roll om det är krossad eller okrossad. Vi brukade köra med lite blandat när vår gris behövde gå upp i vikt. Ibland krossad, ibland okrossad.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Det var inte en dum idé, min lille kille är, som sagt, lite liten :)
Menar ni vanliga havregryn då eller?
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Ja, vanliga lr krossade ;) Grisen tyckte det var lika gott ändå :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#3 Det ska jag ge honom med en gång :) Tack!
--------------

#1 mohaha jag var visst dt x)
#2 jag syftar på sån havre som man ger som foder till ex. hästar ! :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag tror helhavre är lite bättre, näringen försvinner inte så snabbt och lite mer arbete för tänderna. Men krossadhavre kanske är bättre till små marsvin då det är mer lättuggat.

#7 okej våra är 3 och 1 så dom får nog hel då ;)
Jenny

Hmm, inte vanliga havregryn alltså? :S
Jag har i alla fall gett mina grisar lite havregryn och de verkar gilla det :)
--------------

Jag har gett både och till mina och har inte märkt någon skillnad i vikt beroende på om havren är hel eller krossad. Hel havre ger som sagt lite mer sysselsättning. Något som är bra om man vill att marsvin ska gå upp i vikt är vetegroddar och vetekli. Både vetegroddar och vetekli finns i livsmedelsaffären, antingen bland mjöl eller hälsokost. Lucernstrå är också effektivt, men det köper man i en stor bal på t ex Granngården eller någon foderaffär. Det är drygt en näve per dag till två marsvin räcker.
Havre är jättebra ;) Spelar ingen roll om den är hel eller krossad. Men jag rekommenderar ändå hel. Mina marsvin får utan skal, de äter mer då ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#10 okej ska köpas in sånt ;)
Tack för alla svaren (:
Jenny