Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 6895 ggr
NikitaOMichellin
4

Hur högt kan marsvin hoppa?

Hur högt kan marsvin hoppa?

Fiona
0

Hmm inte alls högt .. Dt är väldigt påfrestande för deras ben och framdel. Fast dom brukar mellanlanda på hindret. Men jag skulle inte rekomendera ng att hoppa med sina marsvin :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

NikitaOMichellin
0

Men jag undrade för att jag har en hylla i buren, hihi.

någon som vet hur högt dom kan hopppa?

Mariaairam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har våran ca 20 cm upp, kanske lite mindre.. Här är en bild på vår hylla.. :) Och de hoppar upp på den! Men de kan också ta "bron" upp om de vill.. :P

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=417cdd5a-c09a-4fb2-83f2-f44ed90c6e0b&Filename=Bur träpellets nr 2.jpg)

[Liinda]
0

Marsvin är väl inga speciella hoppare utan dom hoppar väl upp på saker som inte är allt för höga , men när ett marsvin är skrämt eller verkligen vill så kan dom hoppa vill jag lova, min ena hona hoppade över min badkarskant när hon inte ville bada längre hade hon bestämt :P

Creation
0

Man säger väl att kanten ska vara minst 20cm på en gallerlös bur, för att de inte ska kunna hoppa över den? Det är nog inte många marsvin som kan hoppa över det :/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

När mina grisar var 1-4år gamla så hade de ett tvåvåningshus vi gjort åt dem ^^ Till en början hade vi trappa, men de ville aldrig gå på den, utan hoppade alltid upp bredvid, så vi tog bort den ;) 

Min ena lilla tjockis orkade inte alltid hoppa upp där, medan den andra satt där uppe nästan hela tiden x) De fick som två små hus på mkt mindre plats, så tvåvåningshuset var faktiskt riktigt bra. Tyvärr blev övervåningen ganska kissig så efter ett antal tvättar gick lukten inte bort längre. Vi var tvunga att ta bort det.

Peppe
1

min hane hoppade ett språng på dryga 50 cm mellan två soffor när han ville in till brudarna :P

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

#7 var för övrigt ett längdhopp, inte höjdhopp

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

parsley
0

Det svenska marsvinet Puckel-Martin hoppade 20 cm den 16 mars 2003 (källa Guiness-rekordbok 2004). Sen är du ju lite skillnad att hoppa upp på eller kräla sig över och att hoppa över hinder som en häst. Tror att ett par av mina kan kräla sig över ca 30 cm. Sen finns det marsvin som kan klättra ur en gallerbur om den är öppen upptill.

Creation
0

Ett marsvin som kan klättra på gallret?? :o Det var minsann något nytt! Jag trodde inte marsvin kunde klättra alls :S

[Liinda]
0

Va är 20 cm rekordet bara? Men då borde ju min lilla teguila få stå med i guiness rekord bok tycker jag :D Hennes hopp över badkarskanten var ju bra mycket högre än 20 cm och då krälade hon inte hon hoppade rakt upp och hade jag inte stått där och hunnit reagera så hade hon dimpit rätt ner i golvet på andra sidan. Så nog var det ett hopp alltid :P

FeliciaS
0

Mina marsvin hoppar gärna upp på saker men inte över t.ex. hinder. Men som #1 säger så är marsvin inte alls gjorda för att hoppa.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Om det inte är klippmarsvin ;) De hoppade runt va?

Abico
0

Vill dom så kan dom nog hoppa en hel del tror jag ;P Vincent har ju skuttat ur buren som har kant på 20 cm. Och då är han bara liten plutt :P

Hanna 

FeliciaS
0

#14 Ja, vill de så kan de ;)

Mvh Felicia

Caspia
1

Jag hade en marsvinsunge som vid 3,5 månaders ålder hoppade ur en öppen Duna-bur. Han var fruktansvärt pigg och studsig som liten. När han blev stor blev han dock tämligen fet men det är ju en annan historia.

Envishet och drömmar

FeliciaS
1

#16 Oj!

Mvh Felicia

Maten-compani
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utan minsta ansträngning hoppas det upp och ner på hyllorna. Det både hoppas och gås över ramp. Har inte mätt höjden på hyllorna men bilden visar ganska bra.

Jappeloup
0

mitt marsvin har hoppat 24,5 cm.