Vanskötta klor
Jag har precis fått ta över en fyraårig marsvinshona från en bekant vars familj har haft henne i några år. Nu när jag börjat titta närmare på henne ser jag att hennes klor ser otäcka ut, dom har liksom blivit utåtvända. Misstänker att dom som hade henne innan inte brydde sig om att klippa dom så ofta. Vi klippte klorna på henne häromdagen, men vi vågar ju inte klippa för långt in heller.
Är det någon som vet om det går att fixa dom så att dom blir raka igen? Vet inte om hon lider av det, men det ser tråkigt ut och verkar inte bekvämt… Annars är hon pigg och glad och jag läser tipsen här för att se till att hon får i sig bra mat och så :)
Tack på förhand!
Hur böjda är dem? När klorna är för långa böjer de sig utåt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tycker inte de ser sneda ut, lite långa kanske. Men bästa tipset för att hålla klorna i trim är att klippa lite men ofta :)
Mvh Felicia
#4 Jag tycker inte de ser så väldigt sneda ut, men alldeles för långa. Klipp av dem intill pulpan.
Mvh Felicia

Det syns nog inte så bra på bilden, böjer sig klorna neråt eller åt sidan? Men det borde nog som sagt funka att klippa ner dem. Du har ju tur att klorna är vita så att det är lättare att inte klippa i pulpan.
Lycka till och hoppas de blir raka igen ^^
#4 på din beskrivning så verkar det som att du tror att marsvins klor ska vara helt raka frammåt och ligga plant mot marken, eller? :)
Marsvins klor ska vara böjda sådär som du visar på din bild.
Däremot är dom lite långa så du behöver bara klippa ner dom en bit. Men dom ska vara lite böjda neråt. :)
#8 Jaså, vad smart du är Camilla, är det så hon menar! :) Ja, neråt ska ju klorna vara böjda.
Mvh Felicia
#9 jag tror det måste ju fråga hur hon menar, men jag tycker det låter så på hennes beskrivning :/?
#10 Ja, det är säkert så! :)
Mvh Felicia
Mja alltså jag håller inte med er andra för jag tror jag förstår vad du petrulus menar. Klorna pekar inte rakt fram utan är "vikta" 90 grader utåt, åt sidan. På bilden ser de rätt normala ut men ser man marsvinet framifrån ser man att det inte är normalt. Det brukar bero på att klorna är/varit för långa och vad jag vet går det inte att rätta till när de blivit så pass krökta. Även ifall klorna är så korta som de ska vara kommer de inte peka rakt fram igen.
#12 jo tänkte på den teorin med.
#12 Ja, precis… Dom ligger liksom på sidan :/ Det ser inte normalt ut! Hon går liksom inte på klornas spets, utan mer på sidan av dom. Tycker så synd om henne! Ska ta med henne till djuraffären tänkte jag! Så kanske dom kan trimma dom och ge ett utlåtande… tack ska ni ha!
#14 Jaså, okej. Jag tycker inte att du ska ta henne till djuraffären, alltför många djuraffärer är för okunniga gällande marsvin. Klipp dem själv istället med en klosax.
Mvh Felicia

#15 håller med (;
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg