Hängig unge...
Har en marsvinsunge på snart 4 veckor som har börjat bli hängig, äter inte mycket och sitter mest med uppburrad päls. Misstänker att det är förkylning men är inte säker. Hon studsar snabbt iväg när jag ska ta upp henne men sitter apatiskt i handen när jag håller henne. De 3 andra ungarna är pigga och friska och äter med god aptit. Nån som känner igen detta?
Dom bor i ett varmt rum utan drag får jag tillägga.
Dessutom börjar mamman att gå ner i vikt, är det normalt efter en förlossning? Tycker att hon känns mager, man känner benen i kroppen på vissa ställen… Börjar bli orolig för henne med. Dom har fri tillgång till hö, pellets och godis så jag tycker inte att dom borde svälta. Och hon äter gärna. Helst hela tiden.
Ja, det verkar ju som om ungen är sjuk. Får hon tillräckligt med mat (mjölk) från mamman? För att få sjuka marsvin att piggna till kan man ge de honung/honungsvatten. Du kan ju ge henne ljummet vatten (vanligt kallt kokat som har svalnat) blandat med honung och lite c-vitamin, eller samma ingredienser fast med Oatly havredyck. Ge inte för mycket honung, ca ½ tsk per dag kanske.
Ang. honan/mamman… Det är helt normalt att honan tappar i vikt när hon diar, det gjorde min hona när hon diade och jag blev orolig och frågade uppfödaren. Dessutom så ska man ju känna lite av revbenen, inte extremt tydligt, men de ska kännas (känn på dig själv så gör man det på dig med).
Jag tror absolut inte de får för lite mat. Vad för godis har de fri tillgång på? Se till att hon får mycket mat, de äter mer när de diar (+ ungarna kanske smakar lite). Grönsaker, 2 ggr dagligen skulle jag ge, (broccoli, kålsorter, stjälk-/bladselleri, morötter, persilja, persiljerot, palsternacka, rotseller), en bra pellets (Oxbow Pet Products pellets Cavy Cuisine är jättebra för digivande honor samt ungar) och hö är en bra kost för hona med ungar. Du kan dessutom ge havrekligröt om hon gillar det ;) Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ok, tack för tipsen! :) Ska prova detta så fort som möjligt!
Ja, ungarna diar för fullt. Iaf de 3 friskare. Dom ligger jämt å snuttar. He he! Den lilla sjuklingen vet jag inte, men jag får kolla oftare å se så att hon äter.
Godis blir grönsaker. Broccoli och vitkål! Funderar på om jag kan ge dom fortimel eller hur det nu stavas…
Gav ju mamman det när hon var dräktig.
#2 Okej ;) Ja, håll koll på om hon som är hängig diar eller inte.
Jaså, okej. Ge inte för mycket av bara broccoli och kål, de är ju lite gasbildande ;) Vad är fortimel?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Var precis inne hos dom och kollade läget. Hon sitter för sig själv oftast….
Gjorde en gegga av havregryn och fortimel och satte henne separat med tallriken. Hon åt inte så mycket men lite fick hon i sig. Det mesta hamnade på tassarna och magen! He he!
Fortimel är en näringsdryck som man köper på apoteket. Hittade detta på nätet: "Fortimel ges som kosttillägg till de patienter som äter dåligt av den proteingivande delen i maten, t ex kött och fisk, eller till de patienter som har extra högt proteinbehov, t ex vid sårläkning."
Tyvärr är det ganska dyrt… Kommer inte ihåg vad det kostar dock. Fick mina flaskor av min styvfar efter hans operation…