Hjälp! Mina marsvin bråkar!
Alldeles precis så släppte jag ut mina marsvin, som jag gör varje kväll, för att de ska få springa av sig.
Jag lämnade dem bara för en kort stund och när jag kommer tillbaka så hackar de tänder väldigt högt.
Jag tittar på dem och ser att den ena av dem blöder från munnen.
Då har, antar jag eftersom de hackade tänder, Douglas bitit Enzo i överläppen så att där nu är ett stort jack.
Just nu har jag de åtskilda, vad ska jag göra? Jag har bara en bur - bör jag hålla dem isär eller ska jag låta naturen ha sin gång i mitt hem - ska mina bäbisar bråka så att de biter varandra tills de blöder?
Detta är första gången det hänt, de har hackat tänder mot varandra innan men aldrig bitit varandra såhär. Förr har de "bara" markerat mot varandra.
Vad ska jag göra?
Tacksam för väldigt snabbt svar.
Ändrade lite på din rubrik. //CamillaS - Medarbetare på marsvin.ifokus
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Att de biter varandra tills de blöder är aldrig bra enligt mig.
Jag har faktiskt inge bra tips på hur du kan göra, testa att släppa ihop dem igen? De kanske bra irriterade sig på varandra en kort stund så bägaren hann rinna över?
Bråkar de när du släpper ihop dem så måste du nog sära dem på nått sätt, du har ingen transportbur som den ena kan bo i under natten eller nått annat om de inte skulle fungera ihop?
Jag är nog inte rätt person att svara då mina hanar aldrig bråkade tills nån blödde, de bara hackade tänder och smånaffsade efter varandra och två sekunder efteråt var de som bästa vänner igen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#1 Nej, det kan ju inte vara ett bra tecken att de bits.
Jag testade att släppa ihop dem igen, men då började de hacka tänder högt igen och cirkulerade runt varandra.
Sen höll jag dem isär i kanske 20 minuter och försökte igen. Till en böerjan verkade det gå bra - de sprang till varandra och sprang med varandra runt på filten. Men det varade i kanske 20 sekunder - sen började de hacka tänder igen och cirkulerade runt varandra ännu en gång.
Jo, jag har ju en liten transportbur, men det känns så fel att sätta en av dem där. Men om det inte finns något annat att göra så.
De är inte särskilt gamla heller, Douglas är 3½ månad och Enzo är 3 månader. De har inte varit i kontakt med någon hona eller så, så det handlar inte om det heller.
Tack för hjälpen.
--------------
#2 Du har ingen möjlighet att avgränsa buren så de kan gå i varsin halva?
Jag tror att det är bättre att en av dem får sitta lite trångt i natt i buren än att bli mer biten :/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#3 Jo, jag ska se vad jag kan göra. Det får väl bli så att en av dem får sova i transportburen inatt - även om den är i närheten av minimal :/
Tack för rådet.
Jag tar gärna emot fler tips - kanske är det någon som varit med om samma sak?
--------------
Mina har oxå haft sina duster ….
jag har haft dom särade då o då … o jag har haft den ene boendes i en låda över natten .. nu har dom 2 burar så jag ska kunna sära på dom ….
tips är att ha en kissepall med ett hål så den som är där inne kan hålla sig för sig själv det är ok att klippa till en vanlig fling låda eller nått liknande ……
tyvärr kan dom vara sura o långsinta o dom kan ha bråkat om vad som helst .. mina har ofta duster om vart dom ska ligga o sova typ …..
hoppas det redersig snart !!!
Hade dom stort utrymme att vara på när dom var ute?
När dom går runt varandra kurrar dom då och kanske försöker rida på varandra?
Mina marsvin har ju hackat tänder högt, men dom har adlrig bitit sin kompis. hur stor bur har du till dom?

#5 Det känns så klart dumt att säga det, men det känns ändå skönt att höra att någon känner igen detta tråkiga scenario.
Bet de varandra så att det blödde då?
Har du dina tillsammans nu igen eller sitter de fortfarande i varsin bur?
Tack, jag hoppas såklart också att de löser det snart.
#6 Ja, de sprang runt på en yta som är kanske 1,5x3 meter. Ute i köket, på en filt - där de alltid är. Varje kväll. Så det var inget nytt, samma grönsaker som alltid.
Däremot har jag varit och köpt ett nytt hus - så att de har varsit hus när de är i buren. Därmed har jag fått möblera om i buren för att få plats med allting. Kan det ha något med det nya huset att göra?
Ja precis, Douglas kurrade och Enzo såg sin chans att få rida på honom. Så brukar de göra - väldigt ofta faktiskt - så det är därför som det är så förvånande att det blev såhär.
Buren är 55 bred, 100 lång och 40 hög.
Nu har jag placerat Douglas, han som bet, i reseburen och Enzo får bo i deras vanliga bur. Enzo äter och dricker så han har inte tagit någon större skada. Douglas försöker prata med Enzo men Enzo ignorerar honom och bara fortsätter äta.
Förhoppningsvis säger Douglas förlåt och Enzo har kommit över det imorgon.
Är det en bra eller dålig idé att låta dem träffas redan imorgon? Bör det gå längre tid?
--------------
Hmm… ok. funderar på kan det ha varit rangbråk. att dom testar vilken rang respektive marsvin har, och att det gick lite överstyrt. Kanske vill båda vara högst i rang och ingen vill ge sig? dom kanske är för lika i sin rangordning så att dom inte passar ihop. Kan inte komma på så mycket annat då måtten som du skrev verkar ju vara bra storleksyta. du kan ju prova att sätta ihop dom igen i morgon. går det inte då så.. jao det kanske blir att du måste hålla dom åtskilda.. hoppas det löser sig för dig iaf. lycka till :)

#8 Ja, jag har varit runt och läst lite på olika hemsidor sedan detta hände och det verkar som att de försöker bestämma rangordningen. Båda är väl i det stadiet nu att det är dags att bestämma sig. Vi har tidigare varit övertygade om att det redan var klart - att det var Enzo som var högsta rang. Men det ville väl Douglas inte finna sig i ikväll och visade detta på ett naturligt men otäckt sätt.. Det är lite svårt att förstå dem ibland, men det är ju också det som gör dem så speciella :)
Tack så mycket för hjälpen.
Jag är så förbaskat glad att jag funnit denna sida. Har redan lärt mig väldigt mycket och har fått stor hjälp. Tack än en gång.
--------------
#5 Vad är en kissepall?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag kan passa på att be om ursäkt till administratörer och Medarbetare för att jag använde versaler i rubriken - men jag var verkligen desperat igår kväll.
Ni får givetvis ändra det om ni vill, jag förstår. Hoppas att ni har förstående för att jag gjorde så.
Tack.
--------------
#8 varsågod, meningen med detta forum är ju att man ska lära sig saker och få hjälp med det man undrar över ;)
Har själv lärt mig massor härifrån med. :)
#11 ingen fara vi ändrar sånt om vi tycker att det inte passar in.
Helst vill ju också att man ska skriva en så utförlig rubrik som möjligt om vad tråden handlar om. Det blir då lättare för sökmotorerna att hitta trådar när man söker efter dom. :)
//CamillaS - Medarbetare på marsvin.ifokus
Låter som rangbråk tycker jag. Att de hackar tänder intensivt betyder att de hotar varandra t.ex. när de bråkar ;) Hanar (och även honor) kan ju göra det ibland. Det kan ju vara så att Douglas satte Enzo på plats. Jag tycker inte att det är något du ska bry dig så mycket om, speciellt inte om det bara har skett en till ett par få gånger. Det är naturligt beteende helt enkelt :) Jag tycker att du ska låta de hållas, se bara till att de har en tillräckligt stor bur med tillräckligt många gömställen. Om de har något att göra hela tiden så går tankarna lite åt annat än att bara fokusera på det andra marsvinet, t.ex. saker att krypa under, hoppa över, gnaga på, putta på osv. :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#13 Jo, det verkar osm att det är rangbråk.. Men ska det verkligen bråkas så att det spills blod?!?
Frågan är ju nu ocm jag gör det värre eller bättre genom att hålla dem åtskilda?
Jag var hos veterinären, visade upp några foton på Enzos skada och pratade lite om det som hänt. Hon menade på att det kommer läka (såklart) men att jag bör hålla dem åtskilda genom helgen - mest för att såret ska få tid att läka. Skulle Douglas få in ett bett på samma ställe så kommer skadan att bli mycket värre och bli infekterat.
Jag gillar hennes råd, det låter onekligen vettigt.
Så nu har jag placerat deras burar bredvid varandra och de pratar med varann. De försöker äta sig igenom gallret för att komma till den andra.
Men vad tycker ni?
--------------
#7 Det är klart att man vill känna igen sin situation .. så det är bara sunt tycker jag !! mina bets o vart rätt luggslitna .det var en del skrpa sår .. det blev särade o fick vara tillsammans men blev det bråk fick dom vara var för sig …. nu har dom vars en bur som dom kan vara tillsammans o var för sig …. jag ser med en gång att dom vill umgås men dom kan bli lacka på varanndra ….o tyvärr är det som syskonkärlek ….
# 10 kisse pallar det är helt vanliga kissepallar som barn använder för att nå upp på toa.. det är super bra hus till dom det är Ikeas o det är så lätt att skära ur ett hål så dom kan komma in o ut !!
#15 Vi hade förut en kissepall till våra marsvin ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag glömde skriva att jag märkte skillnad på dom när man har 2 av allt så dom inte behöver dusta om allt dom byter o så men man kan hänvisa att dom kan vara var för sig o äta vad det nu är .. + att man måste läsa av dom lite när man myser .. jag vill tro att det är Gröna Lycktan som är högst i rang o att Facklan försöker hävda sig o då måste man hjälpa o poängtera det …(det är lite som med hästar jag gör )
Så det är alltid GLycktan som får mat o blir myst med … o då går det som smort men här om dagen kom en tjej på besök o vi bar mest Facklan för den liknade hennes marsvin o då vart det en massa bråk efter detta o jag tog upp GLycktan o ville mysa med honom ohan vart ordentligt förnärmad o super sur ….
jag tolka att jag tog o mös i fel ordning … men vad vet jag !!!!jag är ingen jätte höjdare på att läsa dom än men lite tror jag jag fattar *ler
Lycka till!!

#17 Det har jag inte ens tänkt på - självklart borde de ha varsin matskål, varsin vattenflaska occh så vidare..
Det ska jag införskaffa first thing tomorrow :)
Nu har jag hållt dem åtskilda sedan i torsdags och jag ska försöka sätta ihop dem imorgon (söndag).
Bör jag bada dem först? Så att de är helt nollställda eller är det bara när man introducerar marsvinen för första gången?
--------------
Ja, att bada dem är kanske bäst, men vad vet jag? :/ Har aldrig haft marsvin som bråkat så mkt, de har bara hackat tänder åt varandra ibland.

Oj oj, det går så många tankar i mitt huvud nu att det är sanslöst.
Funderar på att sticka ner och köpa en jättestor bur åt dem - kanske kan det hjälpa?!?
Fler matskålar och vattenflaskor och nu ska jag väl ge det ett försök att bada dem. De tycker inte om att bada nämnvärt mycket, men måste man så måste man.
Hur har ni gjort när ni introducerat marsvinen för varandra igen efter ett slagsmål?
--------------

Jag gjorde som jag tänkte - jag har köpt en ännu större bur åt dem idag. 120x60 som dessutom är 60 hög.
Jag köpte även ett tak som de kan krypa in under, ytterligare en vattenflaska samt två nya matskålar. Jag har två hus sedan innan, det finns rör att krypa igenom, tuggpinnar, pinglande leksaker, massor av hö annat gott.
Med allt detta trodde jag att det skulle gå bra - men ack så fel jag hade.
Jag släppte först ut dem på ett ställe i lägenheten där de inte varit så ofta - neutral mark tänkte jag. Och de började kurra och försöka bestiga varandra direkt. De doftmarkerade hela mattan, varandra och allting som kom i deras väg.
Efter bara en liten stund började de, som väntat, hacka tänder väldigt högljutt mot varandra.
Jag lät både mig och dem hållas och lät dem fortsätta - vilket de gjorde. De kuttrade och hackade tändder i en timme men fick inga direkta utspel mot varandra.
Sen satte jag in dem i den nya buren, där fortsatte de att kuttra och hacka tänder i ungefär en timme - sen flög det spån åt alla håll och kanter så då särade jag på dem igen.
Jag har försökt sätta samman dem två gånger under kvällen, men de har fortsatt i samma stil som innan. Men när de sitter i separata buren, som står bredvid varandra, så skriker de efter varann och gnager på gallret och pratar. Inga hackande tänder - bara hur vänliga som helst.
Bör jag fortsätta föra samman dem varje dag - jag tänkte att det kanske är bäst att göra det när jag hör att båda skriker efter varandra? Eller ska jag låta stormen lägga sig och ha dem åtskilda i någon vecka och sedan försöka igen?
--------------

Bild på nya buren samt den gamla - nu får de ju bo var för sig :(
--------------

Bild på taket - eller vad ska man kalla det? Ställning?!?
--------------

Jag tror att jag förstår vad *putt* innebär nu så jag gör ett försök ^^
--------------
Jag tror att jag skulle försöka sätta ihop dem igen..
Du kan inte försöka vara iskall och låta de bråka en stund så de får göra upp vem de är som bestämmer? Blir det allt för blodigt så måste ju du sära på dem. Men jag kanske har fel?
Att de jagar varandra ingår väl i ranguppordningen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tack :)
Det var precis det jag behövde höra - att det bara är att fortsätta försöka..
Jag har ju försökt att ha så mycket grejer och godsaker framme som möjligt - för att de inte ska fokusera på varandra - men självklart är det så att när de väl träffar varandra och inte har gjort det på ett tag så har de bara ögon för varann.. Lite som när vi frågar vad som är nytt i någons liv över en fika så gör väl marsvin på detta sätt kanske ^^
Jag ska ge det några helhjärtade försök till ikväll när det är dags att ta ut dem på filten.
Det känns ju som att de borde veta vad som är bäst för dem själva - de är ändå väldigt självständiga djur så att säga. Så kanske är det några urladdningar de behöver få nu och sedan kanske det är över?!?
Äsch, jag får helt enkelt sluta vara så blödig och bli en stencool marsvinsmamma med stålhjärta ;)
--------------
Precis lycka till ikväll!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

lycka till ikväll :)

#27 och 28
Tack så mycket :)
--------------
Hur gick det ??
mina busar är märkliga dom har ju vars en bur som dom kan springa in o ut till varandra …o det gör dom o dom det blir ändå muck o jätte höga pip..
min teori är att Facklan är en riktigt retsticka …o Gröna Lycktan är en lätt retad pipsill *ler Dom är ju som dom är så då o då är det bara för dom att vara var för sig … i natt tex då är dom destu gladare när dom kan vara tillsammans…..
Ja jag hoppas på en redogörelse sä *så nyfiken !!!
jag måste säga att 2 burar är så trevligt o smidigt att möblera med o det går ju att sätta ihop dom på olika sätt en stor bur är bara stor o rätt meckig !!! här ser du mina burar o dom kan lätt skutta från ena till andra buren .. jag har två tegelstenar som dom kan skutta över mest för att dom ska slipa ner sina klor + att tyngden gör att inte burarna flyttar sig en tumm där dom är !!!!
Jag är också nyfiken på hur det gick? :)
* sorry jag hade missat att läsa den delen med dom nya burarna ….
men jag hade oxå satt ihop dom för jag märker på mina att dom är lite ombytliga …dom vill o inte vill vara tillsammans …
det är klart värrst när dom börjar bli könsmogna o jag kan fatta att det känns svårt att dom blir arga … jag tycker att det är superbra att dom får ses o att dom får vara för sig själva !! det är väl så att dom är lite egna helt enkelt
LYCKA TILL !!! o berätta mera !!!!

Efter en minst sagt händelsefull vecka så sitter de fortfarande i separata burar. En kväll när jag var iväg så försökte min sambo att sätta sig med dem, bägge två, i köket på den berömda filten som de brukar springa runt på.
Hör och häpna - det gick bra! Inga attacker mot varandra men en hel del markerande, bajsande och kuttrande.
Detta var igår så vi är väldigt hoppfulla. Hade bägge två ute i soffan idag och det gick också över förväntan. Inte alls så som de har hållt på innan.
Dessutom har Enzos sår läkt i princip helt nu, det blev ett ärr på läppen av det hela, men såhär i efterhand tycker jag att det ser häftigt ut :) Det ser liksom ut som om han ler lite ^^
Tack för all er omtanke - det var väldigt välbehövligt i stundens hetta, och även nu, att läsa att ni undrar och bryr er så :D
Vi fortsätter kämpa och fortsätter med att försöka sätta ihop dem varje dag.
--------------
Hoppas att dom funkar tillsammans tillslut, nu när nni har jobbat så hårt för det. :)
Lycka till :)
Det ser ljust ut ^^ Vad kul!
Man får verkligen hoppas att det håller i sig, då.