Lunkors ljudvolym och hårömhet?
Jag har två lunkaryakillar, helt underbara så klart. Jag har också två släta korthår. Jag har märkt två skillnader mellan lunkorna och de korthåriga:
- det är väldigt sällan som lunkaryorna ropar och skriker… de är faktiskt allmänt tystlåtna! Till och med när ena killen tar i och ropar ordentligt är det ändå med längre volym än de korthåriga.
-lunkorna är dessutom väldigt hårömma! Jag har lagt ned det där med borstning, det känns bara plågsamt för dem. Jag har inga andra långår som jag kan jämföra ömheten med, men..
…vad har ni för erfarenhet av era lunkor, jämfört med era andra marsvin? Skulle vara intressant att veta!
:)

Jag har ju inga lunkor men en abby och två långhår (coronet resp. sheltie). Nu räknar vi inte med abbyn i "statistiken" för hon är som hon är dvs. helt egen med jättepersonlighet som inte går att beskriva ;)
Nå, åter till saken. Mina långhår är och har alltid varit hårömma. Varför vet jag inte, men så är det ;) Jag har haft 2 virvelpojkar förutom och de var inte lika hårömma. Iofs har de inte lika lång päls och den trasslar sig inte ett dugg, hade de haft lång päls hade det säkert varit samma sak. Varför vet jag inte. Söt bild iaf :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
ja jag tycker mina lunkor är både tystare o hårömmare så det kanske stämmer…

#2 Har du skillnader mellan dem också? Att vissa knappt säger någonting alls/knappt hörs? Min ene grabb är extremt tyst. Men ändå pratar han liksom, dock nästan utan volym…
Jo så är det det har jag märkt!

Har aldrig tänkt på att lunkor skulle vara hårömma, däremot är de rädda om sin päls och har någon slags "rör-inte-min-päls-attityd". Klippte av släpet på en lunkahanne vid tillfälle och han blev faktiskt arg på mig, klapprade tänder och hade säkert anfallit mig om han kunnat och vågat. Efteråt kröp han in i sitt hus och tyckte synd om sig själv. Han var sur på mig i flera dagar efteråt.
Det stämmer att lunkorna är ganska tystlåtna av sig.

Tycker att det har gått bra att klippa som tur är.
Mina gnäller speciellt om att jag pillar los spån och råkar få med mig nåt hårstrå, eller om jag försöker sära på någon "tight" lock. Det är klart, det är mest pälsen kring baken de tjorvar om. Pälsen vid frambenen och uppe på främre halvan av ryggen går desto bättre. Kan ju ha fått för mig att de är ömmare på bakdelen (ingen är ju direkt överlycklig att bli pillad där). Har försökt borsta någon gång och det lade jag ned fort… tyckte att det blev plågsamt.