(C-) Vitaminrika grönsaker
Vilka grönsaker, rotfrukter, frukter mm är det som inehåller mest vitaminer? Alltså som marsvinen behöver för att täcka sitt vitaminbehov.
Tack på förhand!
de behövs ytterst lite för att täcka deras behov. ett kålhuvuds blad räcker till 4 marsvin. men Persilja, kålhuvud, Brocoli och morot (men inte för mycket) ja kan inte komma på mer just nu, men här är fler kunniga :P
Kål är bra, men det blir ju lite gasiga magar av det ;P
Sedan har vi persilja, broccoli och paprika som är riktigt bra. Men jag är ingen kost expert. Finns det inte en artikel om det?
Hanna

Här är en Topp-10 lista:
- Persilija
- Gul paprika
- Röd paprika
- Grönkål
- Broccoli
- Grön paprika
- Blomkål
- Jordgubbe
- Kålrabbi & Papaya
- Apelsin
Kmr inte ihåg vart jag har fått den här statistiken i från , men jag tror att den stämmer! Tänk bara på att alla saftiga grösaker/frukter får inte ges i för stor mängd, dt kan leda till svamp i munnen!
//Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Tack så mycket för svaren! :D

#3 I min hemkunskapsbok så står det tydligt att de e den röda paprikan som innehåller mest c-vitamin.

#5 hmm okej inte enligt den artikeln där jag läste den här statistiken (;
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#6 Tack!
#5 Fast det är den gula paprikan som innehåller mest c-vitamin, jag är 110% säker :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#10 okej menar du av paprikorna eller har dt mest över alla ? x)
Jenny

#10 Aha.. :)