Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 766 ggr
gulzebra
0

Introducering av vuxna hanar?

Har två hanar nu, den ena är 1½ år och den andra är 8 månader.
Har tänkt skaffa en hane till och har nu ramlat över en grabb som ska omplaceras. 4 år gammal, har tidigare gått med en hona tills de upptäckte att han visst var grabb och sedan dess suttit själv.

Hur fungerar det med introducering om jag skulle ta honom? Är det stor risk att det inte fungerar alls med introducering?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

*putt*

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Creation
0

Det borde fungera ;/ Eftersom att det är så stor åldersmässig skillnad mellan marsvinen så tror jag att introduceringen kommer gå mycket bättre. Fast jag vet inte riktigt… äldre marsvin som redan bor där och nya småttingar som kommer brukar ju gå bra, men jag vet inte om tvärtom :/ Nån annan får svara på just det.

Vad gäller hur du ska göra när du introducerar måste du först bada alla grisarna noggrant, så att de luktar likadant. Att ta någon tvål/parfym på händerna och sen klappa marsvinen borde funka extra bra(+bad då), har jag hört. Sen kan du sätta ut dem på en så kallad "neutral" plats, som inte luktar som någon av marsvinen heller. Genom att skura golvet och ha någon ren handduk som marsvinen kan sitta på så borde det bli bra ^^ Marsvinen kommer undersöka varandra, nosa och kanske smågnabba lite. Du behöver inte oroa dig, så länge de inte bits eller hoppar på varandra. Övervaka dem hela tiden.

När det känns som att marsvinen kommer bra överens och lärt känna varandra, så är det dags att sätta dem i den nystädade(gärna skrubbade) buren. Håll lite koll på dem i början, så att du ser om det skulle bli något bråk. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Det enda sättet du vet om det kommer fungera mellan marsvinen, är nog om du provar :/ Du kan ju fråga om du får "testa" och se hur marsvinen funkar ihop en vecka.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

gulzebra
0

Tackar :) Mja, får bur med så jag kan ju testa i den i början om det underlättar. Sen ska jag ju ändå köpa ny bur också om inte den man får med visar sig vara rätt stor, för den jag har nu är för liten för 3 :)