Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2902 ggr
[Liinda]
0

Min lilla Konrad :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag åkte till min mormor igår och idag när jag kom hem så hittade jag min Konrad helt sönderbiten i buren :( Jag hörde hur han skrek ett väldigt konstigt skrik och när jag går och kollar står han i ett hörn helt paralyserad och när jag lyfter upp honom så väger han nästan ingenting kändes det som. Och jag har aldrig och jag menar det aldrig sett nå värre sår :( Dom har tillomed bitit honom vid ögonen. Gurra och Hugo har bitit sönder hela hans rygg och huvud så det är stora sår ner i köttet endel sår är alltså 2 cm stora.

Ringde veterinär och dom sa att dom inte kunde göra någonting bara vänta och se. Få han varm för han är nämligen väldigt kall. och pressa ut var och sårvätskor och få i honom mat och vatten. Blir han inte bättre så var det bara avlivning som gällde imorgon sa dom :( Fan jag klarar inte det här :( Så nu ligger han där helt stilla och knaprar på lite gurka ibland stackarn är väl i chock :( Jag är så j*vla rädd just nu och behövde bara skriva av mig.

Någon som har varit med om något liknande som det gick bra för kanske? Behöver verkligen positiva tankar just nu :(

CamillaS
0

Nej! usch så hemskt! :O stackars Konrad.

Har tyvärr inte varit med om nåt liknande.
Ger dig iaf många tröstkramar och håller verkligen tummar och tassar här hemma att han ska bli bra igenGråter
Vill inte behöva se "R.I.P Konrad!" Ne kämpa på nu killen du blir bra igen!Cool

Creation
0

Åh! Herregud, så hemskt!! :(
*Tröstkram*

Jag hoppas innerligt att han blir bra igen!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[starlights]
0

Usch, låter inte alls kul!=(

Håller tummarna för att han blir bra!=)

[Liinda]
0

Tack så mycket alla! <3 Han blev ju handmatad när han var liten och inte fick mjölk av sin mamma och klarade sig så han är en kämpe och jag hoppas han är en kämpe nu med!

Hatasallad
0

Fy vad elaka Gurra och Hugo är!

[Liinda]
0

Ja jag vet ju inte om det var hugo eller gurra eller om det var båda men jag tror det var både för det brukar det vara när dom har småtjaffsat. Hugo hade 2 rejäla sår han med och gurra hade bara en liten mini skråma.

Wiizy
0

Usch… vad tråkigt… lider med dig. :(

Men Kondrad klarar detta. :)

[findusen]
0

har inte vatt me om så många sår men min ena hane har haft två rejäla me massa var o grejer. d gäller bara att hålla d rent o tvätta me destilerat vatten o hålla såren öppna så d växer igen inifrån annars stannar varet kvar i såret o d vill man inte!!
vet inte om du kanske ska be vetrinären om anitibiotika eller nåt för inflammationsrisken o så?

avlivning känns lite drastiskt.. vet ju iofs inte hur illa d e me den lille men äter han o så själv så borde d inte va ett alternativ.. d läker ju.. d sägs att marsvin ska ha så dåligt läkkött men d kan ja inte hålla med om!

[Liinda]
0

#7 Tack :)

#8 Ja vi tvättar så ofta vi kan så det inte blir infekterat. Veterinären sa att det var stor infektionsrisk ja för att han är så liten, han är ju tillomed i minsta laget för att vara ett marsvin med sina ynka 800 gram. Så vi ska hålla koll och blir det infekterat så åker vi in på en gång och hämtar antibiotika till honom.

Ja avlivning gör jag inte i första taget inte andra heller. Men det var vad veterinären sa för ja det var väldigt illa med honom igår och lite svårt att döma hur pass illa det var eftersom han var chokad och man inte visste om det var choken eller om han höll på att dö. För han var helt apatisk. Men igår vid 12 verkade choken släppa för om jag satt och pratade med honom så började han äta och så fort jag gick därifrån slutade han äta. Så jag satt där en halvtimme med honom så han åt ordentligt. Så det verkar bli bättre nu är det bara infektionen vi måste akta oss för.

Jag ska ta kort på såren idag så ni får se hur dom ser ut.

[Liinda]
0

Hans avföring har blivit annorlunda, mycket mindre kluttar som är väldigt ljusa och dom har inte samma form som dom ska. Någon som vet varför dom blir ljusare något han behöver äta mer av?

[Liinda]
0

Nej föressten är det den där avföringen som dom ska äta upp? Det kom jag precis på att han kan inte böja sig ner för att tvätta sig och då kan han ju knappast böja sig för att äta den avföringen.

Abico
0

Stackars liten :/
Jag har som tur var bara haft småsår på mina grisar - så jag har inte mycket hjälp att komma med. Men han sitter i en egen bur nu va?

Hanna 

[Liinda]
0

#12 Ja han sitter i en transport bur för han får inte sitta på spån eller något sådant och min gallerbur som jag har som reserv sitter min kanin i just nu eftersom han har kvalster. Så det var ju typiskt :/

[Liinda]
0

Nu har jag tagit lite bilder samtidigt som vi gjorde rent såren. Ni som tycker det är läskigt med sår eller sånt bör inte kolla på bilderna då dom ser lite otäcka ut!

Varning för känsliga bilder!

Här ser man såren längs ryggen

[Liinda]
0

Ett av såren på sidan tror jag

[Liinda]
0

Såren bakom örona , dom har dragit ett sår längs hela öron kanten

[Liinda]
0

Såren på ryggen och huvudet alla syns inte eftersom dom flesta är täckta med hår

[Liinda]
0

Syns väldigt dåligt men dom har bitit eller rivit honom runt ögonen

lomsen
0

www.tahorseware.se/default.aspx

är en bra länk, de säljer prob. produkter, salvan är helt suverän på sår!

Lycka till!

lomsen
0

salvan ovan kanske när de läkt lite mer efter att sett bilderna, stackars konrad o dig!

Tezza
0

Men oj det var inte dåliga sår stackarn fått. Hoppas allt går bra, håller tummarna för din sötnos!

[Liinda]
0

#19 Tack så mycket för länken och tipset! Det ska jag kolla in :)

#21 Tack så mycket :)

idipidi
0

Oj jösses vad han ser ut! Har aldrig varit med om, nej. Man brukar normat få förvarningar om att de inte går ihop. Att de biter så att det blir småsår. Det här ser ju illa ut.

Vet. tyckte inte att du skulle ge antibiotika eller antibiotikasalva? Jag tror ändå att du har goda chanser att klara honom. Om han inte äter själv eller äter dåligt så mata med Critical Care. Troligen är han framför allt chockad och då kan de sluta äta. Lycka till!

[Liinda]
0

#23 Dom har ju småtjaffsat förut speciellt när honorna brunstar men aldrig så att dom bitit varann. Det värsta som hänt när dom tjaffsat förut var att hugo slog av tänderna men då var det nog ändå han som sprang in i en vägg. Så jag kunde aldrig tro att det här skulle hända.  Så typiskt också jag åkte bort på torsdagsmorgonen och när jag kommer hem fredags eftermiddag så har det hänt, alltid när man inte är hemma. Hugo och Konrad har ju gått tillsammans 2 år och Gurra flyttade in dit för ett halvår sen ungefär.

Veterinären tyckte vi skulle vänta och se , alltså göra rent såren och ifall det blev irriterat i såren åka in till dom då. Jodå han har ätit inatt och på morgonen men nu har han bara legat i 2 timmar och vägrat röra på sig och jag vet inte om jag vågar tvinga honom att gå lite. Critical Care finns det att köpa i djuraffär eller hos vet? Tack så mycket :) Ojdå nu blev det ett långt svar :P

CamillaS
0

Critical Care finns att köpa hos vissa veterinärer.
Tror man kunde beställa det också från en hemsida minns inte adressen bara. :/ chalimat.. eller vad det hette..

[Liinda]
0

#25 Okej :) Jag provade att stoppa in tomat till honom nyss och det ville han inte ha och då gav jag honom lottie pellets vilket han tyckte om så jag behöver nog inte köpa Critical Care iallafall. Men som vanligt var jag tvungen att sitta och titta på honom för att han skulle äta hehe :)

FeliciaS
0

Usch så hemskt! Har aldrig hört något liknande. Mådde illa av första bilden så mamma fick komma och stänga ner. Hoppas han blir bättre, tusenmiljoners kramar och klappar <3

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

#27 Ja hans sår är väldigt otäcka därav andledningen till att jag varnade för känsliga bilder. Jag fixar knappt att göra rent såren det är det mamma som får göra jag blev alldeles yr imorse när hon gjorde rent, tur man har en mamma som är sjuksköterksa. :) Tack så mycket <3<3

FeliciaS
0

#28 Oj vilken tur ja :) Hoppas att blir bra med honom, lilla stackarn.. <3

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Han ser ut att må bättre nu :) Han sitter och äter pellets nu och har käkat lite hö och massa gurka. För han vill inte dricka ur vattenflaska verkar det som, så tror ni att han får i sig tillräckligt med vätska genom gurka? Han har alltså inte druckit från vattenflaskan på 3 dar nu. Han är pigg en stund sen lägger han sig ner och är helt slut ett bra tag sen är han pigg en stund sen blir han trött igen så håller han på nu. Men man får inte ta i honom får då skriker han rätt ut stackarn. Men jag har ändå lyckats göra rent såren alldeles själv dessutom utan att svimma. :P

[Liinda]
0

Han får sitta i transportburen i köket där vi är nästan hela tiden. Jag tog bort överdelen så att han får titta litegrann och han är allt lite nyfiken :) Det är ingen risk att han rymmer iallafall för han kan inte ens ta fram bakbenet för såren på ryggen så jag tror inte han vågar sig på att hoppa över.

Creation
0

#14 Vad hemskt! Han har verkligen blivit misshandlad av sina kamrater! :O Tråkigt att allt ska hända just när man inte är närvarande… :(

#31 Vad kul att han mår bättre. ^^ *puh* Blev riktigt rädd efter att ha sett de där bilderna!

Ska du skaffa nån ny kompis åt Konrad sen? :/ Jag antar att du inte skulle vilja ta risken att försöka sätta ihop marsvinen igen. ;/ Det skulle i alla fall inte jag våga.

[Liinda]
0

Ja det är riktigt skönt att se att han har piggat på sig så snabbt. :) Jag ska inte sätta ihop honom med varken gurra eller hugo igen eftersom jag inte vet vem av dom som gjorde det mot honom eller om det var båda. Jag har ingen aning om hur jag ska göra faktiskt allt känns väldigt krångligt just nu. Konrad är väldigt envis och ettrig och jag tror att det var det som gjorde att han fick spö, hans kamrater orkade inte med honom längre och bestämde sig för att säga ifrån ordentligt. Och därför är jag inte så säker på att han skulle fungera tillsammans med någon annan hane heller, jag vet inte om jag vågar det. har funderingar på att kastrera honom och sätta ihop med mina honor men dom kanske också ger honom däng och dom letar ju ju dessutom fodervärd till och då måste ju Konrad följa med också. Ja du ser vad jag krånglar till det jag vet inte alls hur jag ska göra längre :/

Creation
0

#33 Du får prova att sätta honom med olika marsvinskillar först :) Man kan säkert be uppfödare att få testa med nån gris och se om de fungerar ihop. ^^ Om han varken fungerar med ungar eller vuxna(eller kastrerade hanar för den delen), så kan du ju alltid kastrera honom och sätta med honor. Man tror ju att det borde fungera :/ Om inte ens det fungerar, så får du lov att ha honom ensam… men kanske med en delad bur så att han kan se andra marsvin hela tiden? ^^

Tja, det gäller i alla fall att prova sig fram ;)

[Liinda]
0

#34 Jo fast problemet är ju att jag letar fodervärd åt mina djur eftersom jag inte är hemma i veckorna och jag bor på internat på skolan och man fick inte ha med sig sina djur dit. Så att gå och skaffa fler marsvin är inte en speciellt smart lösning och så skulle morsan gå i taket. Jag får iallafall komma på nåt smart, det måste ju finnas någon bra lösning det gör det ju alltid bara man får klura ett tag :P

FeliciaS
0

Skönt att han mår bättre! :) Hoppas du hittar någon bra lösning på problemet.

Mvh Felicia

Sandra-B
0

Stackars lille Konrad:-(

Ett tips är att du klipper/rakar bort pälsen runt såren för att minimera risken för infektioner och såklart tvättar minst en gång per dag.
Hade det varit mitt marsvin hade jag även satt honom på bactrim med detsamma.

Hoppas att han blir bra igen.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

#37 Är bactrim antibiotika?

Klippa är nog bäst, för när man rakar så drar det ju i hårstråna, och det kan inte vara skönt för marsvinet - speciellt inte om det är sår omkring ;)

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#37 Jo vi tänkte klippa bort pälsen där men så tänkte vi att det kanske är smart ändå och låta den vara kvar tills det har bildats en tunn hinna över iallafall så det inte ramlar ner smuts i sårena. Jag tvättar 2-3 gånger per dag men det är inte så lätt han skriker och har sig så det är hjärtskärande :(

Vad är bactrim? Tack :)

FeliciaS
0

#39 Ja, det är ju smart att vänta p.g.a av det skälet :)
Jag tror att Bactrim är antibiotika. Om det är det går det lika bra med Baytril, också en antibiotika som marsvin tål.

Mvh Felicia

trocadero
0

Är det väldigt stort och djupt det största såret så kan det ju vara en idé att försöka förminska det lite med kirurgtejp så att sårytan blir mindre och läkningstiden kortare. Men då måste huden där tejpen ska sitta vara rakad.

[Liinda]
0

#40 Okej ska nog ringa imorgon och höra med veterinären vad dom säger. Känns lite drygt bara att åka in på Söndagen och betala typ 2000 istället för att åka in på Måndagen och betala 200 men om det är det som behövs så är det självklart att jag gör det :)

#41 Ja det var vår första tanke också men vi ringde till 2 veterinär stationer och ville komma in dit igår kväll och få det sytt men båda 2 sa samma sak att dom inte kunde ta in oss för att dom inte kunde göra någonting. Dom ville inte stänga såret pågrund av att var och sårvätskor måste ut annars blir det infektion. Vi har sådan tejp hemma och mamma ville också tejpa igen men veterinärerna sa att vi inte skulle göra det. Som sagt jag får ta och ringa till dom imorgon för idag kan jag inte göra någonting eftersom min mamma som kan det där inte är hemma.

FeliciaS
0

#42 Jag tror du kan vänta till måndag, verkar inte vara jätteakut :)

Mvh Felicia

trocadero
0

#42 Det beror på hur man tejpar tror jag. Man ska ju inte ta en stor tejpbit över hela såret och heller inte kanske helt tätt. Men klipper man kirurgtejpen i små remsor (ca 4mm) och sätter tex 2 sånna och drar ihop såret lite så har vättskan fortfarande någonstans att ta vägen. Man minska bara sårytan helt enkelt. Jag har själv gjort så med mkt bra resultat. Men om jag vore du så skulle jag åka till veterinären och be att få bactrim utskrivet också.

paronskrutten
0

Usch, stackarn, hoppas det går bra! :)

Helena

Sandra-B
0

**SMF 237 Sweet Dream's 

Bella-R
0

Nej, fy så hemskt. Jag håller tummarna för att han blir bra igen! Va inga trevliga bilder på stackaren :( Har inte varit me om ngt liknande men min pojkväns marsvin blev lite misshandlat av en av sina burkompisar så han fick ett ganska så läskigt köttsår ("tur" va de bara ett sår o inte fler), dom behandlade såret med ett bakteriedödande medel i ca en vecka, sen läkte såret och blev bra igen.. Men dom här bilderna såg ju betydligt värre ut.. Tkr nästan att ni ska åka till vetten så dom får se på såren.. Kan dom kanske sy såren ? Jag håller iaf tummarna för att Konrad ska bli bra igen.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Wiizy
0

#47 - Vätskan och varet (?) måste ju ut, så man kan inte sy såren, tror jag det var…

Hatasallad
0

Linda, så länge du håller såret rent och öppet så tror jag Konrad ska klara sig till imorgon. Och han äter och dricker för den delen Glad

Bella-R
0

#48 Okej :/ Men jag skulle iaf åkt till vet med en gång.

[Liinda]
0

#44 Okej ska se om det går att dra igen endel av dom lite grann, det är ju inte säkert att det går att göra eftersom det har gått 2 dar nu. Ja jag ska ringa till veterinär och så åker jag dit imorgon för han verkar piggare idag och såren ser rena ut om man nu kan beskriva det så.

#45 Tack :) Det ska nog gå bra han är mycket piggare idag :)

#46 Tack för länken :) Men är inte det där för människor det verkade som det när man läste om det?

#47 Ja jag tänkte åka till veterinären imorgon och då tar dom ju samtidigt en titt på såren. Men sy kommer dom inte att göra för det har dom ju redan sagt att det gör dom inte för dom kan inte stänga såren. All sårvätska och sådant måste komma ut eftersom såren läker inifrån. Tack så mycket :)

#48 Jepp det är därför :)

#49 Ja det tror jag också, jag gör ju rent såret 2-3 gånger per dag och så byter jag handduk i transporten 3 gånger per dag också så :) Jadå han har börjat äta ordentligt nu men dricker vill han däremot inte göra så jag ger han mängder med gurka som han mer än gärna äter :)

FeliciaS
0

#51 Du kan ju ge honom vatten via pipett i munnen ;)

Mvh Felicia

Sandra-B
0

**Ja det stämmer att bactrim är för människor men det är samma sort som ges till marsvin:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

[Liinda]
0

#52 Jag vet inte om jag vågar göra det ifall vattnet skulle råka hamna i fel strupe :/ Men han äter ju cirka 1/3 gurka varje dag borde inte det räcka. Plus att nu har han en skål med vatten stående i buren också.

#53 Okej :) Ska fråga imorn om dom har det :)

Hatasallad
0

#54 Om du inte håller honom på rygg så ska han nog inte vatten i lungorna ;P

trocadero
0

#55 Det klart dom kan få. Man ska vara jätteförsiktig när man ger marsvin vätska med spruta så att man inte trycker in för mycket på en gång. Men är man försiktig och bara ger lite i taget är det ingen fara.

[Liinda]
0

Jag har fått en tid hos veterinären idag kl 3 :)

idipidi
0

Jag måste bara säga att jag tycker att det låter som att du sköter honom jättefint och att jag troratt det komemr gå bra! :)

#40 Olika antibiotika funkar på olika sätt och ta delvis olika typer av bakterier. Det finns ju vissa bakterer som ger lunginflmmation, andra som ger urinvägsinfektion, ytterligare andra som sätter sig i sår o.s.v. Det vet veterinären bäst. Dock är bactrim ett "snällare" antibiotika än baytril till marsvin. De blir sällan sjuka av bactrimet vilket de kan bli av baytrilet.

Bella-R
0

#57 Vad skönt, hoppas att det går bra med honom!

[Liinda]
0

#58 Tack så jättemycket :) Ja jag tror också det kommer gå bra för igår kväll var han ändå så pigg så han ville ut och springa en stund på golvet :)

#59 Tack :)

CamillaS
0

#60 du får uppdatera sen hur det gick hos vetten.
Lycka till :)

[Liinda]
0

Det var min bror som gick dit min honom men han ringde precis och berätta hur det hade gått. Han fick 3 mediciner , smärtstillande, antibiotika och en till medicin så att inte hans mage skulle balla ur pågrund av alla mediciner. Och dom sa det att dom var förvånade över hur pigg han var trots alla hans skador och tillstånd. Men vi skulle åka in på en gång om han blev sämre sa dom. Så nu är det bara att hålla tummarna för att hans mage inte ska balla ur.

Bellen
0

vad synd de marsvinen som gör illa sig men anars finKyss

Abico
0

#62 - Hoppas nu att allt löser sig :) Jag jåller fortfarande tummarna!

Hanna 

[Liinda]
0

Han har blivit piggare men han har börjat göra nåt väldigt konstigt. Han liksom sträcker ut sig. Han lägger sig helt platt och försöker att sträcka sig efter gurkan eller höet ja det han vill ha. Ibland går han fram och hämtar men oftast så lägger han sig platt på mage och liksom försöker nå så att han ska slippa gå. Så har han aldrig gjort förut. Och så har han blivit svullen i magen. Eller uppblåst kanske man ska beskriva det som.

FeliciaS
0

#58 Jaså, tack! :) Det var bra info!

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Tänkte bara säga att han är helt frisk nu! :) Sårskorporna har ramlat av och det har läkt men däremot följde det ju med massa hår när sårskorporna ramlade av så han är lite tunnhårig just nu :P Och om en vecka ska han få åka och bo hos en marsvinshona i en månad :) Så då slipper han sitta själv också :) Och jag som tyckte Konrad var väldigt social och kontaktsökande innan det är inget med vad han är just nu kan jag säga det blev väl för att vi tittade till honom så ofta och han fick sitta med oss hela tiden, för så fort jag går förbi mitt rum så skriker han efter en och så fort man kommer in i rummet står han på bakbenen mot gallret och ska ut. Och så fort man kommer hem så börjar han skrika ändå tills man kommer och säger hej :)

NikitaOMichellin
0

Oj :o stackars konrad. :( Vad bra att han är frisk :)

lomsen
0

Vad bra att han blev bra, jag har just en som fick sår över hela kroppen och tappar all sin päls, men jag smörjer och har henne i transportbur på en fäll och handmatar henne varje dag, jag blev hjälpt av det som hände konrad, hur du gjorde och så..tack!

[Liinda]
0

#69 Oj blev hon också biten av sina marsvinskompisar eller? :( Jag hoppas det går bra för ditt marsvin! Jag ska hålla tummarna :) Vad bra att du kunde hitta hjälp här! :)

FeliciaS
0

#67 Så bra ;) Skönt att höra!

Mvh Felicia

lomsen
0

nej, hon fick ungar som tyvärr dog och sen hittade jag fullt med sår på hela henne, tror att ringormen som härjat här slog till extra hårt.

Hon är lunka så ni kan ju tro det har tappats päls. men salvan är jättebra och hon blir ju säkert urtam på köpet nu då jag handmatar mm.

Jag har måst ta bort så många pga detta men nu SKA jag rädda denna lilla dam!

FeliciaS
0

#72 Usch, hemskt… Bra att hon är på bättringsväg! :)

Mvh Felicia

[Liinda]
0

usch så tråkigt men jag hoppas att hon klarar sig och skriv gärna hur det går! :)

lomsen
0

Hon, Tua, mår mycket bättre nu, jag har henne i transportbur inne då hon tappat nästan all päls. Men hon handmatas med morotspure som hon älskar och smörjs varje kväll. Idag fick hon halm artt vara i för nu är nästan alla sår läkta och blev jätteglad såklart!

Tam har hon blivit också o slickar hela min hand till tack!

[Liinda]
0

Vad skönt att höra att det går bättre med henne! :) vad roligt att hon blivit tamare också det var ju samma sak med min Konrad han blev också tamare efter allt :P