Får domare döma sina egna marsvin?
Hejsan!
Som rubriken lyder… Får domare döma sina egna marsvin?
Varför är det ganska ofta domares marsvin som vinner och får pris? Är det för att de vet exakt vad de ska göra för att marsvinet ska få bra poäng eller varför? Kanske för att de ofta är uppfödare och har kontakt med andra och på så vis får de "bästa" marsvinen enligt rasstandard? Lite instressant att veta :)
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Domare får inte döma sina egna djur som dom äger, eller rättare sagt delägare av. Däremot får dom döma djur som dom själva fött upp.
Jag kan däremot inte säga att det är ofta en domare dömer sina egenuppfödda djur, och sätter dom som vinnare. Och gör dom det så är det ju utav den enkla anledningen att det faktiskt är ett bra djur! Skulle det komma fram att en domare på något sätt är jävig i sin bedömning, kan jag tänka att det tas som ett allvarligt fel. Alla djur bedöms på lika villkor!
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Håller med #1 i allt.
Dessutom så är det ju så att de som blir domare ofta har hållt på väldigt länge med att föda upp och därmed kommit långt i sin avel. Och det är ju bra, vi vill ju ha domare med stor erfarenhet.
Men har man tillräckligt bra djur så går det alldeles utmärkt att komma som ett helt okänt namn och vinna. Det finns det många exempel på.
Domare gör säkert säkert också en egen bedömning av marsvinen de köper ;) Därför har de ju lite fördel, då de är ganska erfarna av hur ett marsvin ska se ut för att bedömas högt.
Jag tror nog att det är därför domares marsvin ofta vinner. :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Men oftast ställer både domare och andra ut egenuppfödda marsvin. Det är bara en liten del som är inköpta. Det är liksom det som är halva grejen… ;)
Det förstås… :) Men de kan ju inte avla på samma marsvin hela tiden, lr hur? ;P Nån gång måste det ju komma lite grisar utifrån och då kanske de ställer ut den nån gång? ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Okej tack :)
#2 Ja, jag tänkte som sagt också på det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus