Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2927 ggr
Wiizy
0

Hamster och marsvin i samma rum?

Haha, alltså. jag ska ju få köpa 1 marsvin till. :)  Men jag är inne på, kanske en hamster? Jag gillar hamstrar. det verkar vara jätte mysiga djur liksom. :)

Marsvinen är ju underbarast, dom var ju här först. :P men… en hamster skulle inte vara fel heller. många här inne tkr väl att man ska ha en stor flock, men mamma har ju gått med på 2 marsvin så - jag funderar på en hamster och ett till marsvin? På det sättet får jag ju ändå 3 marsvin.  så kan jag skaffa en guld (?) hamster. :)

Eller 2 hamstrar kanske? :/ Asso, missförstå mig inte nu. vill ha marsvin - men hamster med, och eftersom jag har hamsterbur och allt till hamster, så är det igentligen bara och skaffa hamster och marsvin. :) Det blir liksom 4 djur - precis lagom. + känner verkligen för att ha en hamster. så det lär bli iaf 1 hamster. :)

Men tror ni man kan ha hamstrar och marsvin i samma rum? självklart inte i samma burar, men i samma rum iaf? :/ Nej, dom ska inte gå i samma hagar, springa ute samtidigt osv. Fast man kanske kan ha marsvin & hamstrar under uppsikt tsm? (Vågar nog inte testa iaf.)

Eller, suck, ska jag köpa 2 marsvin och utöka flocken? Jag kan inte bestämma mig. :( Perfekta lösningen vore ju 3 marsvin & 1 hamster! Då har jag ju dom 2 djur jag vill ha mest. :) men det kanske är dumt o testa?

Vad tycker ni? (strök under frågorna.)

Flyttade inlägget till rätt kategori. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

Achatina
0

Till att börja med så är ju guldhamstrar solitärlevande. De köttar sönder en annan hamster om den kommer i närheten om det inte är parning på gång. Bara en kommer därifrån levande (om det nu inte är parning på gång). Marsvin vs hamster i samma rum går ju, det är ju helt okej på alla plan. Förutom kanske om man förvarar hö/halm i närheten av hamstern.
Att låta hamstrar och marsvin springa ute tillsammans är inte någon bra idé heller. Skulle inte förvåna mig om hamstern skulle försöka kötta marsvinen också o.O'

MikaTela
0

Jag har visserligen en dvärghamster.

Han bor i ett akvarium som står ovanpå marsvinsburen. Ingen vantrivs på något vis. :)

I o m dom inte lever i samma bur och inte ska gå i samma hage så är dom inte heller samma flock. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Wiizy
0

Haha jag menade det *S* att dom inte skulle få springa i samma hage, men såg nu att jag rört till det. som vanligt.

Tack för svaren. ;)

#1 - varför är det så farligt o ha hö nära hamstrarna?

Creation
1

Två guldhamstrar är inte att rekommendera… jag och min syster hade en varsin guldhamster när vi var små. De var syskon och kom från samma kull, men bråkade något så enormt att vi fick lämna tillbaka min hamster som blev ganska aggressiv.
Två dvärghamstrar som är syskon tror jag däremot funkar bättre ihop. :) En av mina gamla kompisar hade två dvärghamstersyskon som funkade tillsammans jättebra ^^ Fast du kanske vill ha ett husdjur som är lite större än en dvärghamster? ;) Dvärghamstrar är typ mindre än ett ägg xP

Jag tycker att du ska köra på en hamster till och ett marsvin till, fast ha dem åtminstone på olika sidor av rummet ;) Jag vet inte om hamstrar kan bli avundsjuka på andra djur, så som råttor kan… men att ha lite olika djurarter är ju lite kul för variationens skull :) Djurarterna har ju andra levnadssätt, vilket kan vara lite kul att vara med om ^^ Om jag skulle skaffa nåt mer än marsvin skulle det dock bli kanin, för att de kan vara lite lättare att handskas med än hamstrar. Jag kommer ihåg att de hamstrar vi haft hade lite spring i benen ;) Kaniner är ju också lite mer att "hålla i" än hamstrar storleksmässigt. Kommer också ihåg vår kanin vi hade för några år sedan. Hon var som en liten hund ^^ Underbar!

Om inte hamster finns ju gerbiler, som måste hållas två och två, om det är hanar kan det vara fler(tror jag). Råttor måste också vara minst två. Om det är fler djur av samma art du söker så tror jag att gerbil eller råtta vore bäst, då (guld)hamstrar inte så lätt accepterar andra hamstrar.

Ett tips är att fråga på hamster.ifokus ^^ Där kanske du kan få bättre svar. :) Fråga lite om hamstrars levnadssätt och personlighet också, så kanske du har lite lättare att bestämma dig? Lycka till iaf!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Achatina
0

3: Hö som inte har vart isolerat x antal månader kan innehålla djur som lever i pälsen på vilda möss och råttor som kan hoppa över till hamstern. Vilka är väldigt svåra att få bort.

Creation
1

Jag skulle dock inte köpa hamstrar, gerbiler eller råttor, mest pga. livslängden. Hamstrar blir som mest 2-3 år gamla, gerbiler 3-4 år och råttor 2-4 år… :/ Skulle inte kännas så kul att förlora sin vän redan efter två år. Jag brukar jämt storgråta när djur dör. Inte så kul precis…

Därför skulle jag hellre ha kanin, som blir 7-9år ^^
men det är förstås bara vad jag tycker ;)

Creation
1

#5 Är det inte 6veckor? ;/

Achatina
0

7: Vilket är nästan 2 månader :P

Creation
0

#8 Snarare 1½ ;)

gulzebra
1

Jag har mina marsvin i samma rum som 6 guldhamstrar. Inga problem, de har ingen kontakt med varandra helt enkelt :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

FeliciaS
0

Självklart kan man ha de arterna i samma rum, ingen utav de väsnas ju så väldigt, men bara de inte bor precis intill varann, som grannar liksom :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bella-R
0

Jag har en guldhamster och två marsvin i samma rum. Givetvis i olika burar, men dom brukar få hälsa på varann, självklart under uppsikt, och det brukar gå jätte bra.. så visst kan man ha dom i samma rum, absolut!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Stormviskaren
0

ååå jag vill också ha en guldis. men mamma går inte med på det, ÄNU! (ondskefullt skratt) hahahaha.

jag har ju bur och allt :P

men ja tycker  du ska ta en guldis och ett marsvin, fast själv så tycker jag att marsvin är lite mer personliga en hamstrar men jag har aldrig själv varit ägare till en hamster, bara passat en så ja vet inte riktigt.

[Popcorni]
0

#0 Om du bestämer dig för hamster + ett marsvin och ändrar dig till dvärg, så kommer det nog att komma dvärghamsterungar hoss mig om ett tag. har guld+dvärghamster i samma rum som marsvin.

Wiizy
0

Haha det var många här som ville/har hamster. :P

Nej, självklart inte grannar mfl. ;)

trodde med att det gick, men ville vara säker först. ;P

#14 - hmmm… tack för erbjudandet iaf. :)

[PixelMollan]
0

Klart det går att ha djuren i samma rum :) Jag föder upp guldhamstrar o har just nu 20 guldhamstrar (medräknat ungar)  i samma rum som 2 marsvin.

Nemas problemas!

Wiizy
0

#16 - Njäe… det behöver inte gå… ;)  Ohhh, guldhamstrar! *aww* ^^

[PixelMollan]
0

I mina ögon går det eftersom det funkar här hemma ^^ Har tom katter som snosar runder i det rummet när jag är där inne.
Ingen av djuren gör mycet ljud ifrån sig. Isåfal är det när marsvinen skriker efter mat som dom stör hamstrarnas skönhetssömn ;)

Wiizy
0

haha ja, det tänkte jag lite på… mina marsvin springer ju igenom hela mitt rum…   men hamstern kan ju alltid springa i en stor hage eller i sängen eller nått. ;P

[Popcorni]
0

#15 Okej:)