Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 680 ggr
gulzebra
0

Det här med spån och damm...

Funderade lite på det här med bokhylla som bur… Stora burar är sjukt svåra att få tag i här och jag litar inte på vaxduk iom att pisset ändå lätt kommer ner i skarvar odyl. Funderade lite på om man kanske kunde ha ett tjockt lager kutterspån längst ner i buren som skydd mot pisset iom att det blir mer packat än Toa Lätt blir, och så köra på Toa Lätt ovanpå. Är det nån som testat det, hur fungerade det till långhår och hur fungerade det dammässigt? Undviker spån just för dammet men tänkte att om man har Toa Lätt över (och kanske tidningspapper mellan, kan ju inte skada iaf) så lär det ju inte bli så dammigt iom att marsvin inte brukar röra runt så mycket i ströet.

Är rätt negativ till även ammoniaken som lätt uppstår av kutterspån men med Toa Lätt över som suger upp pisset innan det når ner till kutterspånet så borde det ju inte bli en massa ammoniak ändå utan kutterspånet får då bara fungera som skydd för buren ifall någon liten pissdroppe här och där kommer förbi Toa Lätten och tar sig längre ner liksom, så spånet får fånga upp det om man säger så. Vad tror ni om det, kan det funka?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

AmandaF
0

Men om du tar vaxduk även på kanterna så att det inte finns några skarvar eller sprickor ? så att hela burens botten är klädd i vaxduk ? då kommer det ju inte kiss i sprickor , utan det blir tätt och bra . Jag kanske förklarar dåligt men .. ah :)

gulzebra
0

Sprickor blir det ju oavsett :P

(Och så gäller det ju att kunna handskas med häftpistol också… Det kan inte jag, jag är värdelös på häftpistoler xD)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

FeliciaS
0

Men varför inte ha plastmatta (ex. linoleum) istället för vaxduk? Det har jag i min bokhyllebur - håller lika torrt som plast :) Jättebra, verkligen. Varför du ska ha spån under förstår jag inte. Jag har tvärtom eftersom att Toa-Lätten suger upp mycket bättre och tar bort ev. lukt dessutom. För att det ska bli 110% tätt kan du ha silikon. Men går plastmattan upp på kanterna behövs inte det. Lyckat till ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

AmandaF
0

Aha , okej :)

gulzebra
0

#3: Plastmatta blir ju precis som en vaxduk :P

För att spånet oftast är för dammigt för att jag ska vilja ha det öht, så då vill jag inte ha det överst där djuren håller till. Toa Lätten överst för att suga upp det mesta, sen det som inte sugs upp av Toa Lätten räddas av spånet innan det hinner ner till hyllan… Typ. Och möjligtvis lite tidningspapper mellan Toa Lätten och spånet.
Helt enkelt för att undvika spånets damm och ammoniak men ändå dra nytta av spånets fördelar :)