Ute i sommar ?!
Förut när våra marsvin bodde i förrådet bodde dom även ute sommaren, dygnet runt (dom hade dock väldigt bra skydd från vta & kyla) . Jag vill helst inte ha dom boendes inne hela den här sommaren som kmr , så kmr dt att gå att flytta ut dom i sommar igen så att dom bor ute dygnet runt ? Eftersom dom bor inne nu blir dt väl lite temp. skillnad ? Om inte hur varmt måste dt vara för att dom ska få vara ute och beta ?
Tacksam för svar //Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Minst 15 plus för att dom ska vara ute
Helena

#1 Hmm okej, och dt måste vara uppehåll också då eller ?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag brukade inte ha mina marsvin ute om det var under 17 grader ute och om det regnade… :/ Ville inte riska att de skulle bli förkylda, små grisarna ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Om jag kan sitta utan tjocktröja, alltså i T-shirt så kan marsvinen med vara ute, enligt mig. Men då är det ju oftast 15 + eller högre, men iaf. ;P

Så dt betyder att man inte kan vänja dom att bo ute dygnet runt i smr ?:P
Jenny
De skulle nog bli ganska lätt förkylda isf, pga nederbörd, kyliga kvällar, blåst osv.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

okej då vet jag , men om dt är varma sommar kvällar går dt att ha ute dom på nätterna då med ? ^^
Jenny

beror ju på tempraturen, jenny. ^^

A jo jag vet men då är dt ju iaf inte helt omöjligt att dom kan o ute dygnet runt nån dag då och då (;
Jenny

Jag hade mina svin ute dygnet runt och det gick bra. Jag tog tjocka kartonglådor och proppade fulla med hö och tejpade igen och sen gjorde jag ett hål. Så svinen kunde gå in i lådan och mysa ^^

Två av mina marsvin bodde utomhus dygnet runt när jag tog hand om dem en stormig septemberdag. Jag är dock extremt hönsig och mina marsvin får nästan aldrig vara ute. Jag har ingen gräsmatta som det inte är avgaser i närheten av, det springer en massa harar här som säkert har skabb och loppor och allt möjligt, det kan komma något som skrämmer dem, det kan börja blåsa… Ja, ni fattar, att ha marsvinen ute blir en pärs… Betydigt lugnare att cykla iväg till ett bra ställe och plocka gräs och maskrosor…
Dock skulle jag gärna ha mina marsvin ute om jag hade haft möjlighet och nerver till det. Jag tror att marsvin tycker att det är roligt att vara ute och käka gräs.
Envishet och drömmar
Du kan absolut ha dina marsvin ute dygnet runt om de inte står i direkt sol på dagen, är skyddade från regn, rovdjur osv. Det får inte bli under, absolut minst, +12 grader på natten. Det bör vara en isolerad del med massor av hö där de kan vara på natten :) Om det är en bur med en hage så kan hagen vara i regn, lite fint sommarregn är bara bra, men de måste ha möjligheten att själva välja om de ska vara i regnet eller inte.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#12 okej men om man isolerar buren stänger man väl in kylan ? Då är dt bättre att lägga halm därinne så att dt isoleras inneifrån! Jag ska bygga en ny utebur men ett stoooort hus och en rejäl hage så dt blir nog bra (;
Jenny
Det är ju någon här som brukar ha sina marsvin ute under hela sommaren… Kan bara inte komma på vem det är nu ;P Själv är jag lite hönsig och vågar inte ha ute marsvinen hela dygnet runt då det är en del katter och lösa hundar härikring. Men har man möjlighet så är det ju jättetrevligt :)
Hanna
min kompis har en jätte fin hage, med lekstuga som marsvinen kan gå in i om de vill. så hon har dem ute hela sommaren.

#15 - Ojj! :O