Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 9897 ggr
martah
5

Kal fläck, sår m.m.

Ett av våra marsvin, Ulf, har en kal fläck på halsen, alltså under hakan ner mot halsen. Den är nästan exakt fyrkantig och en dryg centimeter stor. Huden ser rosa och frisk ut. Vad kan det vara?

Den nya lille Ubbe som kom till oss för snart två veckor sedan, ett svart virvelmarsvin, hade eller fick när han kom hit, ett sår på baken. Det har läkt men området runt har blivit hårlöst och skorvigt. Området är rätt stort nu, ca 2 cm i diameter. Svamp?

Thea-Cazzy
0

Vårt marsvin Cazzy har det, fast det är större. Men håret där är på väg ut. Där finns några förslag på vad det kan vara i min tråd "hudsjukdom" kolla där. Någon förslog running lice, men jag hittade inget, så om håret växer ut och allt blir bra var det bara falskt alarm xD

FeliciaS
0

Jag tror att det som Ubbe har är mjällkvalster. Min marsvinstant Sera har haft det 2 gånger, senast en gång nu i höstas. Hon hade det också på rumpan. Vi fick behandla med selamectin och det försvann.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Återigen. det finns inget som marsvin kan få som heter mjällkvalster…

FeliciaS
0

#3 Men vad skulle Sera ha haft då tro? Veterinären sa att de kallar det så och berättade lite om det. Behandlingen har hjälpt i båda fallen.

Finns ett par sidor som jag har hittat:

Marsvinsplanetens fickhjälp

Sökte på Google och fick upp att det var vanligt på hundar (vilket veterinären sa). Detta hittade jag på Google:
Mjällkvalster (där står det om något annat kvalster som är vanligare på kaniner… kanske är det?)

Mvh Felicia

CamillaS
0

#0 kan du ta bild på det? Kan det vara Ringorm? tänkte på att det läkt i mitten men inte runt om :/ :)

martah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr är det inga bra bilder. Det är knepigt att få en skarp närbild. Det här var också taget innan såret läkt. Nu är hela området med kal, skrovlig hud större. Har också sett den där skrovliga huden vid munnen.

Thea-Cazzy
0

Senast för fem minuter sedan hittade jag ett till sår på Cazzy, vid örat, inte bakom, utan där under örat. Men såren Cazzy har är bara 1-2 mm stora.

Emelie-E
0

Ser det ut ungefär så om man tittar på det närmre?
Mitt marsvin hade skabb, kan ju vara det.

martah
0

Trodde jag lagt in alla bilder men ser dem inte. Nåja jag provar igen… Här kommer bild nr 2

martah
0

…och nr 3

Hallonet
0

aaaaajjjjjj! jag får ont bara jag ser dom!

bambiina
0

innan jag såg bilderna trodde jag de va Ringorm lät så men de där vet jag iten vad de är de ör ju riktiga sår.. säker på dom inte slåts och skadat varandra? eller skulle kunna va sellnic men ser itne riktigt ut som de heller då dom jag sätt med sellnic tappat betydligt mer päls och mindre sår men kan ju variera

CamillaS
0

hmm ja.. det där ser ju inte så trevligt ut precis.. kliar han sig nånting? du borde nog boka tid till vetten om du inte redan gjort det. :)

Thea-Cazzy
0

Ett sånt sår har Cazzy vid örat, inte bakom asså. Men det håller på att läka nu

[sweetestperfection]
1

kliar han sig mycket? de kan ju klia upp riktiga sår om de har skabb.

martah
0

Jag har nu sedan såret läkt, kört med både mjukgörande och Pevaryl och det verkar som att huden börjar bli mer och mer normal.

FeliciaS
0

#6 Usch! Det blöder ju :O Trodde inte jag.. Nä, då är det inte mjällkvalster.

#16 Så bra :) Men det var inte skabb?

Mvh Felicia

martah
0

Jag tror inte på skabb för de kliar sig inte mer än vanligt

Thea-Cazzy
0

Nu har Cazzy ett exakt likadant sår på ryggen som bilden på #8 men det håller på att läka lite, men nyss upptäckte vi ett likadant sår på Thea också :´( Vad ska jag göra åt det?

Emelie-E
0

#19 Kliar de sig mycket?

Thea-Cazzy
0

#20 nä, inte särskilt mycket…. Men då och då gör dom det

Emelie-E
0

#21 Om de kliar sig mer än vanligt, så kan det ju vara skabb..
Men samtidigt kan de ju få sår av annat med.. Är du orolig bör du gå till veterinären=)

FeliciaS
0

#19 Gör som #16…?

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#22 Om det inte försvinner får jag nog göra det

#23 Jag kan prova =) Går det bra med vilken mjukgörande salva som heldst? Vi har en som är mjukgörande som man använder på småbarn xD

FeliciaS
0

#24 Nja, inte riktigt tror jag. Beror på..  Vad heter den ni har?

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

Jag har två salvor kom jag på xD

Den ena heter Repair. Den salvan är mycket fet, men den funkade på mig när jag hade typ eksem och så….

På paketen står det: Används till mycket torr eller skadad hud. 1 till flera gånger dagligen. Innehåller hudidentiska lipider som påskyndar hudens reparationsprocess. Dryg att använda.

Den andra heter Natusan baby. Man använder den på bebisar vid blöjbyte xD.

På paketen står det: Mild. Effektiv vård av irriterad hud. Utan parfym.Utvecklad i samarbete med hudläkare för att ge mild och säker babyvård. Utan färg och konserveringsmedel.

Vilken ska jag använda?

FeliciaS
0

#26 Okej, Natusan baby bör du nog kunna använda :) Kör på den ;)

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#27 Tack =) Då gör jag det

martah
0

Helosan-kräm har vi använt och det verkar funka väldigt bra på dem.

Thea-Cazzy
0

Jag har smort såren 2 ggr med natusan nu, och det börjar försvinna redan faktiskt =D